| کد خبر: 148328 |

◄ راهکار استفاده از پتانسیل فرودگاه قزوین

به دلیل موقعیت جغرافیایی قزوین، این شهر می تواند به عنوان یک هاب شرکت هواپیمایی کوچک مسافربری نیز تعیین شود و در همین راستا شرکت های بزرگ هواپیمایی نیز می توانند از این شهر به عنوان یک شهر اتصالی به دیگر شهرها استفاده کنند.

تین نیوز

شهر قزوین، مرکز استان قزوین در شمال غرب پایتخت واقع شده است و به  دلیل موقعیت جغرافیایی به چهارراهی مهم برای انتقال سفرهای شمال غرب ایران تبدیل شده است. اما اخیراً با رشد جمعیت و توسعه راه های اصلی، ترافیک، مهمان ناخوانده مردم این شهر شده است. دولت از سال های قبل در تلاش است تا ترافیک ورودی به این شهر را به خوبی مهار کند و توضیع مناسبی برای آن مهیا سازد.

همچنین دولت با ایجاد راه های جدید سعی در بهبود الگوی توزیع این شهر دارد. اما از چه طریقی می خواهد این کار را انجام دهد؟ از جمله پروژه های مهم که در حال اجراست ادامه آزادراه همت تا کرج و نهایتاً تا قزوین است که البته هنوز نهایی نشده اما به نظر می رسد قابل اجرا شدن باشد.

متروی تهران که تا شهر هشتگرد اجرا شده و احتمالاً تا شهر قزوین هم امتداد پیدا کند. همچنین در سال های اخیر، قطارهای حومه ای از مبدا قزوین به مقصد تهران و بالعکس برقرار شده اما آیا تمام این پروژه ها توانسته اند تقاضای بسیار زیاد سفر بین شهرهای قزوین و تهران را پاسخگو باشد؟ ضمن اینکه دولت آزادراه قزوین رشت را افتتاح کرد و به زودی راه آهن قزوین رشت هم افتتاح می شود.

همچنین راه اصلی قزوین تنکابن و هشتگرد تنکابن نیز در دستور ساخت قرار دارد. اما جای سوال است که چرا دولت در مورد شهر قزوین فقط روی حمل ونقل زمینی متمرکز شده است؟

در جنوب شرق قزوین، فرودگاه بسیار کوچکی وجود دارد که بیشتر کاربری کشاورزی دارد. اگر باند این فرودگاه کمی طویل تر و استانداردتر شده، روکش مناسب شود و حداقل یک ترمینال مسافربری کوچک در این فرودگاه احداث شود، فرودگاه قزوین می تواند پنانسیل خوبی برای انتقال این میزان تقاضا به نقاط جذب سفر باشد.

پروازهای برنامه ای و چارتری می تواند به مقاصدی چون اردبیل، تبریز، همدان، رشت، رامسر، نوشهر، ساری، گرگان و حتی مشهد نیز انجام پذیرد.

بهترین هواپیماهای مورد استفاده در این فرودگاه می توانند از مدل ATR72  و یا هواپیماهای توبوپرآپ مشابه باشند. مقاصد ذکر شده همگی توسط راه های زمینی به قزوین متصل شده اند. اما هواپیما می تواند مقداری از تقاضای سفر به این شهرها را نیز پاسخگو باشد. بازگشایی مسیرهای هوایی ذکر شده به معنای اتصال دورترین شهر جنوب غربی رشته کوه البرز با دورترین شهرشمال شرق رشته کوه البرز است.

توسعه این فرودگاه می تواند موجب کاهش بار ترافیکی در مقاصد ذکر شده گردد و هزینه های ناشی از تاخیرات ومصرف سوخت بی رویه بنزین را کاهش دهد. هم چنین می تواند ایمنی بسیار بیشتری برای مسافران به ارمغان آورد و خسارت های ناشی از تصادفات را به شدت تقلیل دهد.

قزوین شهر صنعتی و تاثیرگذاری در ایران است،  بنابراین می توان با هواپیماهای باربری، محصولات صنعتی و کشاورزی این استان را به دورترین نقاط ایران انتقال داد. تاسیس شرکت های هوانوردی تفریحی در فصول غیر پیک مسافری نیز می تواند درآمد جانبی مناسبی برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران، رقم بزند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر، قزوین همچنین می تواند به عنوان یک هاب شرکت هواپیمایی کوچک مسافربری نیز تعیین شود و در همین راستا شرکت های بزرگ هواپیمایی نیز می توانند از این شهر به عنوان یک شهر اتصالی به دیگر شهرها استفاده کنند.

به نظر می رسد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور می تواند برای تبدیل این فرودگاه به یک فرودگاه کوچک مسافربری داخلی، مناقصه ای برگزار کرده و مطالعات نیازسنجی آن را به صورت دقیق بر عهده یک مشاور خبره قرار دهند. اما جنبه منفی این توسعه می تواند همان مشکلی باشد که بیشتر فرودگاه های کوچک کشور از آن رنج می برند یعنی «نبود هواپیماهای مناسب، قیمت نامناسب بلیت، تعداد پروازهای نامنظم هفتگی ، قطع گاه و بی گاه پروازها از طرف شرکت های هواپیمایی و ...» مواردی است که می تواند فرودگاه مسافربری قزوین را نیز به سرنوشت تلخ فرودگاه های کوچک دیگر تبدیل کند. لذا برای رفع این مشکل می توان تلاش کرد تا هواپیماهای مورد نیاز این فرودگاه ها همیشه در اختیار شرکت های هواپیمایی باشند و تسهیلاتی برای مسافران کثیرالسفر و محلی در تمام طول سال فراهم آید.

کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل*

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ق 3 0

    طرح خیلی خوب است.
    مسئولین استان همت نماینداین طرح(فرودگاه مسافربری قزوین)تحقق
    پیداخواهدکرد.

  • ش 4 0

    فرودگاه یک زیرساخت مهم برای هرشهرمی باشدباتوجه به اینکه شهرقزوین شهری تاریخی وصنعتی وگردشگری هم هست ضرورت داشتن فرودگاه بیشترمیشود.