| کد خبر: 253812 |

◄ پیش بینی تاثیر مثبت راه آهن زاهدان مشهد در توسعه اقتصادی منطقه

شماری از کارشناسان ریلی معتقدند برخی طرح های توسعه راه آهن به تصور ایجاد توسعه اقتصادی ساخته شده اند ولی توسعه منطقه ای مورد نظر به جود نیامده است اما با ساخت راه آهن زاهدان مشهد امکان حمل مواد معدنی منطقه سنگان و معادن بالقوه شرق کشور فراهم می شود.

تین نیوز

شماری از کارشناسان ریلی معتقدند گرچه برخی طرح های توسعه راه آهن به تصور ایجاد توسعه اقتصادی ساخته شده اند ولی توسعه منطقه ای مورد نظر به جود نیامده است اما با ساخت راه آهن زاهدان مشهد امکان حمل مواد معدنی منطقه سنگان و معادن بالقوه شرق کشور فراهم می شود.

به گزارش تین نیوز ، از جمله طرح هابی که با هدف توسعه اقتصادی ساخته شدند اما به اهداف پیش بینی شده دست نیافتند  راه آهن همدان ، راه آهن کرمانشاه و راه آهن شیراز بود.

همچنین برخی طرح های دیگر توسعه راه آهن هم با امید مبهم به توسعه اقتصادی در دست اجرا هستند که از جمله آنها می توان به راه آهن سنندج یا شهرکرد اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز، در عین حال تسریع در ساخت و بهره برداری از راه آهن زاهدان مشهد نیز در حالی  مورد تاکید قرار دارد که با ابهاماتی در مورد امکان ایجاد توسعه  اقتصادی پس از بهره برداری مواجه است.

اگرچه برخی کارشناسان در مورد نتایخ اقتصادی این طرح امید بیشتری دارند چرا که معتقدند با ساخت این راه آهن امکان حمل مواد معدنی منطقه سنگان و معادن بالقوه شرق کشور فراهم می شود.

به اعتقاد کارشناسان، همچنین باید در نظر داشت که این طرح در ادامه راه آهن چابهار زاهدان یک کریدور جدید سراسری شمالی جنوبی ایجاد می کند و معمولا کریدورها ترابری بار و مسافر قابل توجه انجام می دهند  و مثل راه آهن های بن بست نیستند.

این کارشناسان معتقدند راه آهن زاهدان به مشهد برای ترابری باری از چابهار و سیستان و بلوچستان و پاکستان به سمت استان خراسان جنوبی و رضوی و شمالی و به سمت آسیای میانه و به سمت افغانستان و برعکس کاربرد دارد و به لحاظ حوزه نفوذ وسیع، برآورد ترابری بالایی خواهد داشت. 

این گمانه زنی ها در حالی مطرح می شود که پیش از این سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل به تین نیوز گفته بود: وجود پایگاه تولیدی در یک منطقه ضرورت حمل و نقل را تحمیل می کند و حضور حمل و نقل به افزایش تولید کمک می کند. دو عامل «تولید» و «حمل و نقل» روی یکدیگر تاثیر تقویت کنندگی دارند.  

وی تاکید کرد: ایده آل آنست که سرمایه گذاری در احداث راه آهن از سود حاصل از تولیدات منطقه فراهم آید و بر احداث راه آهن موکول به بودجه دولتی نباشد.

به گفته وی ، دو عامل «تولید» و « حمل و نقل » روی یکدیگر تاثیر تقویت کنندگی دارند.  پافشاری بر احداث راه آهنی که به یک پایگاه تولیدی متصل نیست و در اتمسفری که به اندازه کافی ثروت خلق نمی شود، هدر دادن منابع کشور است و به هیچ رشد اقتصادی و توسعه ای در منطقه منجر نمی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    ریل کلا به شکل شبکه ایی دارای ارزش می شود مثلا ریلی که به کرمانشاه رسیده ارزشش 1 است اما همین ریل به مرز خسروی برسد ارزشش 100 می شود و وقتی به مدیترانه برسد ارزشش 1000 , مشکل ما در کشور دقیقا همین است که هزاران میلیارد تومان بابت احداث طرح های ریلی هزینه می شود اما چون شبکه , نامنظم و قطع شده است بهره وری خیلی پایینه ای کاش دنبال تکمیل شبکه ریلی به سمت مرزها و فراتر از مرزها باشیم ای کاش هدفمند می رفتیم روی تکمیل یک کریدور تا حداقل یک کریدور تکمیل شده در این کشور می داشتیم .

  • علی 1 0

    با این همه پول و نیرو میتونن دو استان راحت بکشند. من توی خط جاده ای بودم از نزدیک دیدم که میگم.راحت میتونند بکشند با کمترین هزینه.زیر ساختش وجود داره فقط کافیه مسئولین محیا کنند و بکشند.

  • علی 0 0

    همش شد تریاک بکشند هههههه. خدا جون خیلی ای لاو یو تم