بازدید سایت : ۸۵۸۰۱
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور:

راه آهن بستان آباد- خاوران آماده بهره برداری است

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور، عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد- خاوران به اتمام رسید و این پروژه ریلی به عنوان یکی از پنج اولویت توسعه خطوط ریلی کشور در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری است.

راه آهن بستان آباد- خاوران آماده بهره برداری است
تین نیوز |

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور، عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد- خاوران به اتمام رسید و این پروژه ریلی به عنوان یکی از پنج اولویت توسعه خطوط ریلی کشور در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری است.

به گزارش  تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، عباس خطیبی از اتمام عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد- خاوران در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این مسیر ریلی دومین پروژه از پنج پروژه ریلی مهم کشور است که عملیات اجرایی آن تکمیل و آماده بهره برداری است.

خطیبی این خط آهن را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرد و اظهار داشت: این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است. در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت های ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می یابد.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن بنادر و فرودگاه ها همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می کند که راه آهن بستان آباد-خاوران یکی از بخش های مهم این کریدورها است.

وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

خطیبی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و افزود: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها ساخت پل باسمنج در این مسیر ریلی را از لحاظ فن آوری، مشخصات فنی، سرعت عمل و اجرا و کیفیت یکی از نمونه های مثال زدنی دانست و گفت: این پل گفت: پل دارای۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر است و به عنوان بزرگترین پل این محور ریلی به روش پیشرانی برای اولین بار در قوس با توان و تخصص مهندسان ایرانی ساخته شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی همچنین از اتمام عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن خاوران خبر داد وگفت: ایستگاه راه آهن خاوران در زمینی به وسعت ۲۳۰ هزارمتر مربع در ابتدای شهر تبریز بنا شده است که مساحت ساختمان اصلی آن ۳ هزار و ۶۶۵ متر مربع و مساحت کل ساختمان ها ۹ هزار و ۷۵ متر مربع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.