◄ ساخت فرودگاه در فواصل نزدیک در شرایط فعلی اقتصادی؛ نمونه بارز هدر دادن منابع مالی کشور
کارشناسان هوانوردی معتقدند ساخت فرودگاه جدید در فواصل نزدیک به یکدیگر ، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشورمان به هیچ عنوان توجیه نداشته و نمونه بارز هدر دادن منابع مالی است.

کارشناسان هوانوردی معتقدند ساخت فرودگاه جدید در فواصل نزدیک به یکدیگر ، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشورمان به هیچ عنوان توجیه نداشته و نمونه بارز هدر دادن منابع مالی است.
به گزارش تین نیوز ، کارشناسان صنعت هوانوردی می گویند: تجربه ساخت فرودگاه های سیاسی با فواصل نزدیک به هم که با چانه زنی و فشار نمایندگان مجلس در استان های مختلف صورت گرفته و اکنون فقط با پول بیت المال هزینه نگهداری آن پرداخت می شود، نمونه بارز هدر دادن منابع است.
این کارشناسان تاکید می کنند برای مثال در شعاع صد و بیست کیلومتری گناوه حداقل دو فرودگاه با دسترسی مناسب وجود دارد و در شرایطی که گناوه با مشکلات متعدد روبه رو و خزانه دولت هم خالی است، هزینه برای ساخت فرودگاه در این شهر، برای بخش خصوصی و برای بخش دولتی توجیه ندارد،
کارشناسان خاطرنشان می کنند بین دو فرودگاه از نظر علمی حداقل باید ۳۰۰ کیلومتر (باتوجه به نوع بهره برداری ) فاصله باشد.
به گفته آنان متاسفانه در شرایط فعلی سر هر کوی و برزن با صلاحدید یک نماینده مجلس فرودگاه ساخته شده است اما این فرودگاه ها روزی یک پرواز هم ندارد و بیش از ۸۰ نفر پرسنل دارد.
به گزارش تین نیوز، ساخت فرودگاه در فاصله کم از یکدیگر در حالی با فشار های سباسی به یک روند خطرناک در کشور تبدیل شده که این کار نه تنها از نظر اقتصادی توجیه پذیر نیست، بلکه پیامدهای منفی فراوانی برای کشورمان هم از نظر اقتصادی و منابع مالی محدود و هم از نظر محیط زیست، ایمنی پرواز و زندگی ساکنان اطراف به همراه دارد.
بررسی ها نشان می دهد سرمایه گذاری کلان برای ساخت دو فرودگاه در فاصله کم در بسیاری از موارد به گونه ای است که ظرفیت پروازی واقعی تغییر چندانی نمی کند اما هزینه های نگهداری و مدیریت دو برابر می شود.
همچنین نزدیکی بیش از حد فرودگاه ها، احتمال تداخل مسیرهای پروازی را بالا می برد. این مسئله نه تنها کار کنترل ترافیک هوایی را دشوارتر می کند، بلکه خطر بروز حوادث هوایی را افزایش می دهد.
در زمینه آلودگی محیط زیست هم افزایش تعداد پروازها به معنی انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای و ذرات آلاینده است و موجب آلودگی هوا و کاهش تنوع زیستی و نابودی زیستگاه های طبیعی شود. همچنین، ساخت زیرساخت های مشابه در فاصله کم، به مصرف بی رویه زمین و نابودی منابع طبیعی منجر می شود.
بنابراین می توان گفت ساخت فرودگاه در فواصل کوتاه، به جای بهبود حمل و نقل هوایی، می تواند مشکلات جدی اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی ایجاد کند برعکس رعایت فاصله استاندارد بین فرودگاه ها باعث استفاده بهینه از منابع، کاهش آلودگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان خواهد شد.