| کد خبر: 50999 |

منطقه آزاد مهران بسیاری از گره‌های دو سوی مرز را باز می‌کند

تین نیوز | معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا دیدار کرد.

در حاشیه‌ی دیدار با سرکنسولگری ایران در کربلا اظهار کرد: کشور عراق به لحاظ داشتن اشتراکات قومی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و باستانی با ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است.
 
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام با بیان این‌که بازار عراق در زمینهٔ صدور انواع کالا، خدمات فنی مهندسی، توسعه زیرساخت‌ها، صنایع‌دستی، مواد غذایی و مکانیزه کردن کشاورزی سنتی به‌شدت تشنه‌ی حضور تجار، بازرگانان و پتانسیل‌های ایران است، ادامه داد: تحولات داخلی و منطقه‌ای عراق، اشتراکات فرهنگی و تاریخی با ایران، مرز مشترک و سهولت در دسترسی به بازارهای جهانی از طریق ایران دو کشور ایران و عراق را در مسیر توسعه و گسترش مناسبات قرار می‌دهد.
 
کلانتری با اشاره به این‌که توسعه زیرساخت‌های استانی در دستور کار دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: ساماندهی مسیر مرز تا کربلا، توسعه‌ی زیرساخت‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و ارتقا امنیت جاده‌ها، هدفمند کردن و کاهش کرایه‌ها در عراق از جمله اقداماتی است که باید به آن اهتمام داشت.
 
معاون استاندار ایلام بابیان این‌که هم‌اکنون بیش از 70 درصد ترددها از مرز مهران انجام می‌شود که باید متناسب با آن به توسعه زیرساخت‌های استان اقدام کنیم، گفت: استان ایلام پل ارتباطی بین دو کشور ایران و عراق است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آن می‌تواند موجبات سهولت در تردد زوار، گردشگران و توسعه حمل‌ونقل دو طرف را فراهم آورد.
 
وی امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: استانداری ایلام تاکنون تفاهم‌نامه‌های خوبی با استان‌های واسط و میسان داشته که تفاهم‌نامه با استان بابل برای توسعه ارتباطات فرهنگی و گردشگری در دست اقدام و امروز نیز هم در پی هماهنگی لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه با استان کربلا هستیم.
 
برنامه‌ی دولت توسعه مناسبات اقتصادی استفاده از فرصت‌های استان‌های مرزی با استان‌های عراق باهدف دسترسی به بازار عراق و رقابت اقتصادی با دیگر کشورهای منطقه بکر عراق است.
 
کلانتری در بخش دیگری از بیاناتش با تأکید بر راه‌اندازی و ایجاد کنسولگری عراق در ایلام و گرفتن ویزاهای مانیفستی تصریح کرد: حذف روادید برای تجار، توریست‌ها و گردشگران برای سهولت در تردد بازرگانان، تجار و گردشگران می‌تواند به توسعه مناسبات دو کشور کمک کند.
 
وی خاطرنشان کرد: توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف می‌تواند به شکوفای و رونق دو طرف مرز کمک کند.
 
«شکرالله طاهری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا در این دیدار امنیت بالای مرزی، سهولت در تردد زوار، نزدیکی به مرکز و استان‌های عراق، وجود اشتراکات قومی، مذهبی و فرهنگی و رضایت‌مندی زائرین را از جمله مؤلفه‌های استان ایلام در مرزهای غربی دانست و گفت: بازار عراق بکر و دست‌نخورده است که در صورت فعال شدن بخش خصوصی و حضور شرکت‌های ایرانی این ظرفیت بالقوه بالفعل می‌شود.
 
وی با بیان این‌که ایلام پل ارتباطی بین استان‌های دو کشور برای گسترش مناسبات و مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی است، استفاده از پتانسیل‌ها و اشتراکات فرهنگی دو طرف برای تسهیل روابط دوجانبه را مهم ارزیابی کرد و گفت: مراودات تجاری ایلام و استان‌های هم‌جوار در عراق با توجه به اشتراکات قومی و زبانی می‌تواند وضعیت استان‌های هم‌جوار را متحول کند.
 
وی افزود: هدف وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران توسعه‌ی مناسبات اقتصادی دو کشور بر اساس مؤلفه‌ها و فرصت‌های استان‌های مرزی و رقابت با کشورهای خارجی در عراق است که در این میان مرز بین‌المللی مهران موقعیت ویژه‌ای دارد که با راه‌اندازی منطقه آزاد بسیاری از گره‌های دو سوی مرز باز می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.