| کد خبر: 41090 |

طرح توسعه منطقه آزاد ماکو از «پایانه مرزی پلدشت» تا «مرز رازی خوی» تقدیم مجلس می‌شود‌

تین نیوز | مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: طرح توسعه منطقه آزاد ماکو از «پایانه مرزی پلدشت» تا الحاق شهر چالدران و «مرز رازی خوی» تقدیم مجلس می‌شود.
 
منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور به لحاظ وسعت که از آن به عنوان بزرگترین بندر خشک کشور نیز یاد می‌شود، یکی از مناطق پر امیدی است که افکار عمومی در شمال غرب کشور و بویژه در آذربایجان‌غربی اخبار مربوط به تغییر و تحولات آن را به دقت پیگیری می‌کنند و منتظرند تا دستاوردهای بزرگی را در این منطقه در حوزه‌های بازرگانی، صنعتی و کشاورزی شاهد باشند.
 
از زمان انتصاب حسین فروزان به مدیرعاملی منطقه آزاد ماکو، بیشتر از 13 ماه نمی‌گذرد اما او و همکارانش در همین مدت، طرح‌های متعددی را کلید زده‌اند به طوری‌که وقتی از آینده منطقه آزاد از وی سوال می‌شود با امیدواری خاصی از پیشرفت‌های بزرگی که در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد سخن می‌گوید.
 
وی معتقد است که منطقه آزاد ماکو نه تنها برای مردم شهرهای منطقه بلکه برای کل استان به یک تکیه‌گاه و امتیاز بزرگ تبدیل می‌شود.
 
مصاحبه پیش رو حاصل سفر دو روزه به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و گفت‌وگو با مدیرعامل این منطقه است که مشروح آن در پی می‌‌آید.
 
آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم معدنی در کشور است، منطقه آزاد ماکو نیز ظرفیت‌های بالقوه‌ای در این زمینه محسوب می‌شود، با توجه به کثرت معدن در منطقه چه فعالیت‌هایی برای استفاده از این امکانات صورت گرفته و این حوزه دارای چه مشکلات و معضلاتی است؟
 
منطقه آزاد ماکو دارای معادن سیلیس، سنگ‌های نرم مثل تراورتن و تراورتن‌های رنگی و مس بوده، اما مسئله اصلی در حوزه معدن، بحث سرمایه‌گذاری در این بخش است این در حالی است که متاسفانه بیشتر معادن منطقه آزاد ماکو پس از اکتشاف، بدون سرمایه‌گذاری، رها شده‌اند تا جائی‌که تنها 12 معدن فعال سنگ در منطقه وجود داشته و از این تعداد تنها دو معدن، مالک بومی دارد که آنها هم سنگ خام را پس از استخراج به سایر استان‌ها انتقال داده و فرآوری این سنگ‌ها در خارج از استان انجام می‌گیرد.
 
‌اگر بخواهیم از کنار این معادن به سود برسیم باید تولیدات خام معدنی را تبدیل به محصولات فرآوری شده، با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم چراکه این معادن سرمایه‌های ملی ما هستند. البته اگر با نگاه درست و برنامه‌ریزی صحیح به بحث معادن پرداخته شود معادن منطقه می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، هرچند به نظر من پرداختن به مسائل کشاورزی مهم‌تر از معدن است چراکه اگر به این بخش به درستی پرداخته شود، با توجه به امکانات خدادادی مناسب مانند آب رودخانه‌های ارس، زنگمار و قره‌سو که در  این منطقه وجود دارد و با بهره‌گیری صحیح از این نعمات می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.
 
با توجه به اینکه از ابتدای سال 94 تنها معادنی مجوز فعالیت ‌می‌گیرند که اقدام به ایجاد کارخانه فرآوری محصول کرده باشند، آیا برای سرعت‌بخشی به این کار تسهیلاتی در اختیار مالکان قرار می‌گیرد؟

هم‌اینک مهمترین مطالبه‌ای که معدن‌داران منطقه مطرح می‌کنند مشکل زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه است و بر همین اساس در قطعه زمینی به مساحت 200 هکتار که صنایع سنگین و شهرک سنگ در آن ایجاد شده، در بازه زمانی یک ماهه، زمین‌های مورد نیاز معدن‌داران، آماده‌سازی و مهیای تحویل می‌شود البته چون معادن کوچک نمی‌توانند یک کارخانه مجزا ایجاد کنند پیش‌بینی شده تا معادن کوچک به صورت گروهی یک کارخانه فرآوری ایجاد کنند تا فشار اضافی بر آنان وارد نشود.
 
الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو در چه مرحله‌ای قرار دارد ؟
 
حسین فروزان: با توجه به اینکه مردم منطقه چالدران دارای مشکلات معیشتی هستند بنابر‌این وظیفه استان و منطقه آزاد ماکو، حمایت از این مردم است و بر این قرار، ما طرحی مبنی بر الحاق مرز رازی و شهر چالدران به منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو ارائه کرده‌ایم که اگر دولت با آن موافقت کرده و این طرح به تصویب هیئت دولت و نمایندگان مجلس برسد، با یک توجیه اقتصادی مناسب شهر چالدران و مرز رازی به منطقه آزاد ماکو الحاق می‌شود و هم اکنون ما این طرح را با توجیه اقتصادی آن، نوشته و به استانداری و دبیرخانه مجلس فرستاده‌ایم تا در صورت موافقت، این طرح عملی شود.
 
آیا این الحاق شامل خوی هم می شود؟
 
حسین فروزان: این طرح تنها شامل خود مرز رازی و شهر چالدران می شود و منظور از آن، الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو نیست.
 
یکی از مشکلات مهمی که منطقه آزاد ماکو با آن روبه‌رو است بحث تک بانده بودن جاده‌های مواصلاتی و پرخطر بودن برخی مناطق جاده‌ای آن است، برای رفع این مشکل چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید؟
 
حسین فروزان: یکی از دغدغه‌های بزرگ من و همکارانم درمنطقه آزاد ماکو، رفع مشکلات مربوط به جاده‌هاست برای مثال در دو سال گذشته بین ماکو تا "کشمش تپه" یعنی سه راهی بازرگان، که تنها 7 کیلومتر طول دارد، 128 نفر زخمی شده و 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند و این اصلا آمار خوبی نیست اما برای این‌که این آمارها تکرار نشود، از آغاز این هفته طرح تعریض و دو بانده کردن این مسیر آغاز می‌شود که امیدواریم تا اردیبهشت و خرداد سال 94 حداقل مسیرهای مربوط به سه‌راهی "کشمش‌تپه" که جزء حادثه‌خیزترین نقاط این منطقه است به پایان برسد.
 
در این طرح که با همکاری اداره ‌راه و شهرسازی و منطقه آزاد ماکو اجرا می‌شود توافق شده تا 4 کیلومتر از این مسیر که در داخل منطقه آزاد واقع شده توسط منطقه ماکو اجرا شود و 3 کیلومتر باقیمانده توسط اداره راه، پس از عید نوروز احداث ‌شود.
 
 در رابطه با احداث جاده‌ها چه طرح‌ها و  برنامه‌هایی در دست اقدام دارید؟
 
برای احداث جاده از ایواوغلی تا کمربندی "کشمش‌تپه" در سه محور با سه پیمانکار قرارداد بسته‌ایم و در سفر اخیر آقای ترکان و سعادت نیز برای سرعت بخشی به عملیات ساخت جاده‌ها تصمیم بر این شد تا هزینه جاده‌های منطقه آزاد توسط این منطقه پرداخت شود تا عملیات ساخت جاده‌های این منطقه با سرعت بیشتری انجام گیرد و در این‌باره قراردادها 3 ساله تنظیم شده اما امیدواریم که با حل شدن مسائل مالی و افزایش تعداد پیمانکاران، حداقل احداث جاده‌های داخل منطقه آزاد در طول مدت یک سال و نیم تا 2 سال به پایان برسد.
 
امسال در حوزه راه‌ها سه طرح اساسی و مهم در منطقه آزاد ماکو وجود داشته که در وهله نخست تعریض و دوبانده کردن مسیر "کشمش‌تپه"و سپس تکمیل و اتمام تعریض خیابان امام شهر ماکو بوده که برای مردم و منطقه بسیار مهم و حیاتی است و ان‌شاء‌الله تا شهریورماه سال آینده به پایان می‌رسد.
 
از سوی دیگر امیدواریم احداث فرودگاه منطقه آزاد ماکو تا تیرماه سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود البته برای منطقه بازرگان نیز مصوب شده که راه‌های ریلی برای این منطقه احداث شود که خود این مطلب کمک بزرگی به  شکوفایی این منطقه می‌کند بنابراین پیش‌بینی می شود که در آینده، منطقه آزاد ماکو برای استان تکیه‌گاه و امتیاز بزرگی محسوب شود.
 
شما هم اکنون در حال ایجاد یک بانک اطلاعاتی ویژه صنایع‌دستی و هنرمندان آن در منطقه هستید برای استفاده از ظرفیت‌های این حوزه چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارید؟

 
در زمینه صنایع‌دستی، طرح احداث ساختمان نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در دستور کار  قرار دارد تا جائی‌که هم اینک طراحی ساختمان در دست انجام بوده و امید است در فروردین سال آینده بنای ساختمان آن در شهر ماکو آغاز شود، این نمایشگاه که 3هزار مترمربع مساحت دارد، برای عرضه تولیدات کارخانه‌ها و صنایع دستی عشایری استفاده می شود ضمن اینکه برای مراسمات مختلف نیز کاربری دارد.
 
برای گسترش این صنعت آیا کارگاهی هم در شهر ماکو ایجاد می‌شود؟
 
در شهر ماکو طرحی برای ایجاد کارگاه صنایع دستی وجود ندارد اما هم اکنون در شهر شوط نخستین تعاونی بانوان در حال ایجاد است و کارگاه فرش‌بافی ویژه بانوان در آن شهر احداث می‌شود تا بانوان فرش‌باف این شهر که در بدترین شرایط مشغول بافندگی بوده و حتی مجبور به گرفتن وام با بهره‌های بالا هستند در این سالن‌ها مشغول به کار شوند به طوری‌که مواد اولیه را سازمان منطقه آزاد برایشان تهیه کند و آنها پس از فروش تولیدات خود، بدهی خود را به آن برگردانند.
 
برای اینکه صنایع دستی این منطقه به جایگاه واقعی خود رسیده و در دنیا شناخته شود، چه اقداماتی انجام گرفته است؟
 
اگر صنایع‌دستی منطقه آزاد ماکو در سطح جهان شناسانده شود، می‌توان بازار موفقی در زمینه صنایع دستی داشت بنابراین در محوطه پایانه مسافری، محلی برای شناساندن صنایع دستی و محصولات منطقه ایجاد می‌شود تا از طریق کاتالوگ‌ها و بروشورها، جاذبه‌های طبیعی و صنایع دستی را به گردشگران معرفی کنیم، حتی در نظر داریم با تامین وسیله ایاب و ذهاب رایگان، گردشگران را با مناطق دیدنی، صنایع دستی و ظرفیت‌های منطقه آشنا کنیم که در این صورت قطعاً به موفقیت های بزرگی می‌رسیم.
 
در  مدت 13 ماهی که از انتصاب شما می‌گذرد از لحاظ فنی و عمرانی چه تغییراتی در منطقه روی داده است؟
 
باید گفت فعالیت‌های ما در منطقه آزاد ماکو، با یک روند تصاعدی در حال انجام است به طوری که هم‌اکنون آغاز به کار بیشتر طرح‌ها کلید خورده و ظرف دو یا سه سال آینده نتایج آن‌ها را که مطمئناً به شکل پیشرفت‌های بزرگ و موثر خود را نشان می‌دهند شاهد خواهیم بود از سوی دیگر باید گفت که از ابتدای کار، من و همکارانم علاوه بر وظایف مصوب خود طرح‌های دیگری را نیز آغاز کرده‌ایم برای مثال پروژه راه‌اندازی فرودگاه و یا طرح تعریض جاده ایواوغلی تا ماکو که تاکنون 80 درصد مسیرگشایی شده ‌که هر دو این پروژه‌‌‌‌‌ها برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
در رابطه با قیمت زمین، تمام تلاشمان این است که طرح تفصیلی و نقشه‌های اجرایی آن تا پایان سال آماده شود تا در فروردین ماه بتوانیم به تعاونی‌ها زمین واگذار کنیم تا خودشان نسبت به آماده سازی آن اقدام کرده و از این طریق قیمت زمین‌ها را پائین بیاوریم که ما امیدواریم حتما قیمت زمین پائین بیاید. برخی قراردادها، مثل قرارداد ایجاد انبارهای عمومی در فضایی به مساحت 40 هکتار را منعقد کرده‌ایم.
 
تا یک سال پیش هیچ بازارچه‌ای در منطقه افتتاح نشده بود اما اکنون دو بازارچه در ماکو و پلدشت افتتاح شده که افتتاح بازارچه ماکو سبب اشتغال بیش از 1000 نفر شده است.
 
طراحی شهرک‌های صنعتی نیز که برای ما اولویت اول بود اخیراً واگذاری آنها را شروع کرده‌ایم، طراحی نمایشگاه دائمی،طرح ایجاد پارک و  ترمیم و مرمت باغچه جوق که از کارهای زیربنایی است شروع شده و امید است در خرداد ماه بیشتر خود را نشان دهند.
 
از طرح‌های دیگر می‌توان به کارگاه آجرپزی و مزرعه پرورش قوچ و گوسفند اشاره کرد که آغاز به کار آن‌ها کلید خورده و چون این پروژه‌ها زیرساخت‌های لازم را نداشتند آغاز به کار آن‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بیژن میرچی 0 0

    امیدوارم به همت والای مسئولین منطقه ازاد ماکو طرح تفصیلی زمین های باغچه جوق هر چه زودتر به اتمام برسد شاید قیمتهای غیر قابل تصور این منطقه شکسته شود به امید انروز

  • 0 0

    خوی باید منطقه آزاد مستقل شود