| کد خبر: 227723 |

۵۰۰ مدرسه در دولت تدبیر و امید در سایت‌های مسکن مهر ساخته شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: دست‌کم ۵۰۰ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر توسط این دولت ساخته شده و همین تعداد مدرسه با کمک دولت، بخش خصوصی و خیرین مدرسه‌ساز در حال ساخت است تا ظرفیت‌سازی برای تعلیم و تربیت، با نگاهی متناسب با اقلیم هر منطقه در کشور انجام شود.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: دست‌کم ۵۰۰ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر توسط این دولت ساخته شده و همین تعداد مدرسه با کمک دولت، بخش خصوصی و خیرین مدرسه‌ساز در حال ساخت است تا ظرفیت‌سازی برای تعلیم و تربیت، با نگاهی متناسب با اقلیم هر منطقه در کشور انجام شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد اسلامی» امروز (سه‌شنبه) در همایش ملی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» که در محل مدرسه ماندگار و تاریخی دارالفنون برگزار شد، افزود: نیاز مبرم هر کشوری تبدیل فکر و اندیشه به طرح و برنامه و طرح و برنامه به اقدام و عمل و ارتقای مستمر آن‌ها در بستر زمان است تا موجبات شکل‌گیری رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امیرکبیر و اقدام‌های او از جمله پایه‌گذاری مدرسه ارزشمند دارالفنون، تعلیم، تربیت و آموزش و پرورش را جزو لاینفک از جامعه خواند و گفت: باید دانش و مهارت را در کنار یکدیگر رشد دهیم تا اثربخشی لازم را شاهد باشیم.

اسلامی خاطرنشان‌کرد: ما امروز نیازمند دانشگاهی با ۹۰ درصد دانش‌آموخته بیکار نیستیم، این موضوع یعنی به بطالت گذراندن جوانی و سرمایه جوان کشور.

وی ادامه‌داد: ما باید به تعلیم و تربیت در سطوح گوناگون و به رشد و تحقق نتایج حاصل از آن اهتمام ویژه داشته باشیم و تحولی پدید آوریم تا جامعه ما از تحصیل‌کرده شدن و کسب دانش سرخورده نشود، بلکه نشاط و پویایی را تجربه کند.

وزیر راه و شهرسازی، مدرسه را بنایی عمومی و پرتکرار خواند که همواره می‌تواند سمت و سوی هویتی و چیستی جامعه را مشخص کند، زیرا معماری برون‌داد فرهنگ جامعه است و ریشه در فرهنگ دارد.

وی گفت: اگر ما از فرهنگ اصیل ایرانی مراقبت و مواظبت نکنیم همچون گذشته که کاهلی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از معماری ناب ایرانی و اسلامی بهره ببریم، دوباره شاهد نابهنجاری‌هایی در این حوزه خواهیم بود.

اسلامی تاکید کرد: بنابراین باید این کاهلی را متوقف کنیم و اجازه دهیم که بازگشت ما به شهرسازی و معماری بازگشت به اصل خویش باشد، از گذشته و ثروت ملی کشورمان استفاده کنیم و نسل جدید را در این مسیر تعلیم دهیم و تربیت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بازگشت به خویش و بهره‌گیری از ثروت‌ ملی و داشته‌های جامعه در حوزه شهرسازی و معماری، تربیت نسل جدید در این مسیر و خلق آثاری متناسب با این رویکرد خاطرنشان‌کرد: حفاظت از میراث، فقط شامل حفاظت از بخش فیزیکی و ملموس آنها نمی‌شود، بلکه ما باید ثروت عظیمی که از گذشتگان در قالب اندیشه به ما رسیده است را حفاظت و با خلق آثار، این اندیشه‌ها را تکرار کنیم تا آیندگان نیز نه به عنوان بنایی فیزیکی بلکه به شکل اندیشه و فکر آن را حس و دریافت کنند و در یک فرآیند پیوسته و قدرتمند به نسل‌های آینده منتقل شود.

تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع)

این مقام مسوول با اشاره به اهتمام ویژه وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی، از تصویب طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) پس از یک فرآیند بسیار سخت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد.

وی بیان‌داشت: در این طرح اجازه نداده‌ایم هویت و معنویت این بارگاه مقدس و نیاز به تشرف که جهت‌گیری اساسی مشهد به‌عنوان شهری زیارتی است با رفتارها و ساخت و سازهای ناهنجار و غیرمرتبط، بیش از این آسیب ببیند و این شهر و فضای معنوی آن را از آنچه که باید باشد، منحرف کند.

وزیر راه و شهرسازی، به دو وظیفه مهم این وزارتخانه در طرح‌های جامع شهری اشاره و تصریح کرد: یکی از این دو وظیفه این است که اجازه ندهیم هیچ شهری بدون طرح جامع و تفصیلی باشد؛ موضوعی که در گذشته وجود داشته و بسیاری از شهرها  فاقد طرح‌های جامع و تفصیلی و تصرف در ساخت و سازها بوده‌اند؛ اما ما تلاش خواهیم کرد شهری بدون این طرح‌ها نباشد.

وی گفت: عملیاتی‌کردن نظام کنترل شهرسازی، اقدام دیگری است که ما به صورت تضامنی انجام داده‌ایم تا نهادهای ذی‌نفع و ذی‌ربط و صاحبان فکر و اندیشه را در حوزه معماری ایرانی- اسلامی فعال کنیم تا پس از دهه‌ها انتظار یک نظام‌سازی در این حوزه شکل گیرد و از این طریق بتوانیم روند ساخت و سازهای نابهنجار را کنترل کنیم.

اسلامی با بیان اینکه نباید برای مدرسه‌سازی خسّت به خرج دهیم، تصریح‌کرد: باید زمین کافی و مورد نیاز برای مدرسه‌سازی تخصیص داده شود تا دست طراحان برای طراحی فاخر فضاهای فرهنگی و آموزشی باز باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: این جریان‌سازی که در قالب مسابقه و نمایشگاه طراحی و معماری مدارس در نهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی-معماری ایرانی انجام شده است، با حمایت از برگزیدگان و سرمشق قرار دادن طرح‌های برگزیده آنان تداوم یابد و طرح‌های برگزیده به ساختمان‌هایی متناسب و زیبا تبدیل شود تا دیگر فضاهای آموزشی نیز از آنها الگو گیرند و در جهت کاهش نابهنجاری در ساخت و ساز و رشد و گسترش ساخت و سازهای مناسب و متناسب و بهنجار گام برداریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.