| کد خبر: 180243 |

◄ رکود و کاهش شدید معاملات مسکن

مشاوران املاک از کاهش چشمگیر معاملات مسکن و نزدیک شدن به حداقل ممکن خبر می‌دهند؛ اما احتمال می‌دهند این روند در ماه‌های آینده با تثبیت نرخ مسکن به شرایط عادی بازگردد.

تین نیوز

مشاوران املاک از کاهش چشمگیر معاملات مسکن و نزدیک شدن به حداقل ممکن خبر می‌دهند؛ اما احتمال می‌دهند این روند در ماه‌های آینده با تثبیت نرخ مسکن به شرایط عادی بازگردد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در دوران اوج خریدوفروش مسکن شهر تهران در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ بالغ‌بر ۳۶ هزار معامله انجام شد که یک رکورد برای دفاتر املاک محسوب می‌شود. پس‌ازآن با ورود مسکن به دوران رکود، معاملات به‌تدریج افت کرد و تا پنج سال بعدازآن در میانگین ماهیانه ۱۵ هزار فقره قرار گرفت. تا این‌که از ابتدای سال ۱۳۹۶  دراثر افت ارزش واقعی قیمت ملک نسبت به تورم و رسیدن قیمت مسکن به کف، معاملات نیز مقدار اندکی بالا رفت و در آذرماه ۱۳۹۶ به اوج خود طی پنج سال قبل از آن رسید. در آذرماه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۰ مورد خریدوفروش مسکن در شهر تهران انجام شد که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نشان می‌داد؛ اما با رشد تدریجی قیمت‌ها مجدداً خریدوفروش پایین آمد تا این‌که در آذرماه امسال به ۶۸۰۰ فقره یعنی کمی بیش از یک‌سوم مدت مشابه سال قبل رسید.

مشتری در بازار مسکن وجود ندارد

قیمت  مسکن شهر تهران تحت تأثیر احتیاط طرف عرضه، رشد تقاضا در منطقه یک و ورود سرمایه‌های بازار ارز به بخش مسکن، برخلاف پیش‌بینی‌ها در آذرماه رشد ۴.۱ درصد ماهیانه را تجربه کرد که رقم بالایی محسوب می‌شود؛ هرچند سرعت رشد ماهیانه آن نسبت به شهریورماه، مهرماه و آبان‌ماه ۱۳۹۷ که به ترتیب ۹.۴، ۶.۴ و ۶.۶ درصد بود کاهش‌یافته و یک کارشناس اقتصاد مسکن از احتمال صفر شدن سرعت افزایش قیمت مسکن شهر  تهران تا پایان امسال خبر می‌دهد.

ظرفیت بازار مسکن پرشده است

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن افت شدید توان طرف تقاضا را در کاهش ۶۲ درصدی معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه مؤثر دانست و افزود: با توجه به روندی که در بازار مسکن می‌بینیم بخش تقاضا باوجوداین حجم از افزایش قیمت همچنان ضعیف باقی‌مانده و رشد قابل‌توجهی که مسکن در طول یک‌سال گذشته داشته، همه حاکی از آن است که ظرفیت اقتصاد مسکن پرشده و یک دوره رکود نسبتاً طولانی را در این بخش انتظار داریم.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز پیش‌بینی کرده با توجه به کاهش نرخ ارز، بازار مسکن شهر تهران در ماه‌های پیش‌رو دچار ثبات شود و تلاطم قیمتی فروکش کند. تابلوی معاملات مسکن در آذرماه نشان می‌دهد که این گزاره در مسیر تحقق قرارگرفته است. در آذرماه ۱۳۹۷ بیشترین رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران به ترتیب در مناطق ۱، ۱۲ و ۷ رخ‌داده که نسبت به آبان‌ماه به ترتیب با ۱۱، ۱۱ و ۹ درصد رشد قیمت مواجه بودند. در سایر مناطق رشد محسوسی نسبت به آبان‌ماه مشاهده نشده و حتی در منطقه ۱۶ که البته تنها ۱۱۹ مورد معامله در آن صورت‌گرفته میانگین قیمت‌ها ۶.۶ درصد نسبت به آبان‌ماه کاهش‌یافته است.

چهار سیگنال از احتمال ثبات قیمت در ماه‌های پیش‌رو

افت شدید معاملات، وجود فضای سفته بازانه، رشد سهم واحدهای قدیمی از کل معاملات و افزایش سهم واحدهای کوچک متراژ، چهار گزاره اصلی بازار مسکن شهر تهران را تشکیل می‌دهد که می‌تواند نشان‌دهنده قرارگرفتن بازار در بالاترین سطح ظرفیت خود باشد و از ماه‌های آینده رکود تورمی جای خود را به رکود غیرتورمی خواهد داد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.