| کد خبر: 179947 |

◄ کاهش 25درصدی معاملات مسکن در سال جاری

طبق گزارش بانک مرکزی، در 9ماهه ابتدای سال‌جاری معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته است.

تین نیوز

طبق گزارش بانک مرکزی، در 9ماهه ابتدای سال‌جاری معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از بانک مرکزی، میانگین قیمت آپارتمان‌های معامله‌شده در آذرماه را متری ۹میلیون و ۵۵۰هزارتومان اعلام کرد که نسبت به آبان ۱/ ۴درصد رشد داشته و نسبت به آذر پارسال نیز ۸/ ۹۱ درصد افزایش‌یافته است.

بیش‌ترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه یک اختصاص داشته که رشد قیمت در آن‌جا معادل ۱۰۵ درصد بوده است و در مقابل کم‌ترین رشد قیمت نیز به منطقه ۱۲ تهران که یکی از فرسوده‌ترین مناطق شهر به‌شمار می‌آید، اختصاص داشته است؛ طوری که رشد نقطه‌ای قیمت در این منطقه ۶/ ۵۴ درصد بوده است.

در گزارش بانک مرکزی منطقه یک به‌عنوان گران‌ترین منطقه تهران در آذر با میانگین قیمت ۲۱ میلیون و ۸۱۰ هزار و منطقه ۱۸ ارزان‌ترین منطقه شهر با میانگین قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به ازای هر مترمربع معرفی‌شده است.

در آذرماه ۶ هزار و ۸۱۴ واحد مسکونی معامله‌شده است که در این میان سهم نوسازها از معاملات ۴/ ۴۳ درصد بوده است. این درحالی است که در آذر سال گذشته تعداد آپارتمان‌های نوساز تا ۵ سال ساخت معامله‌شده ۸/ ۴۸ درصد بوده است. در مقابل به همان نسبت که از معامله نوسازها کاسته شده، بر سهم معاملات آپارتمان‌های ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال ساخت افزوده‌شده است. این گزارش نشان می‌دهد منطقه ۵ هم‌چنان عنوان پرمعامله‌ترین منطقه تهران را از آن خود دارد و پس‌ازآن ۵ منطقه پرمعامله پایتخت به ترتیب شامل مناطق ۲، ۴، ۱۰، ۱۴ و ۷ است.

بانک مرکزی در گزارش رسمی خود از معامله ۹۷ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در بازه زمانی ۹ ماهه سپری‌شده از سال‌جاری خبرداد که باوجود هم‌زمانی ماه‌های ابتدایی امسال با اوج رونق، این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۲۵‌درصد کاهش‌یافته است. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای مسکونی معامله و ثبت‌شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران در شهر تهران ۷میلیون و ۵۴۰ هزارتومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ افزایشی معادل ۹/ ۶۳ درصد نشان می‌دهد.

در آذرماه بیش‌ترین سهم معاملات در میان گروه‌های مختلف متراژی، به متراژ ۵۰ تا ۶۰ مترمربع اختصاص داشته که ۸/ ۱۴ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. پس‌ازآن آپارتمان‌های ۶۰ تا ۷۰ و ۷۰ تا ۸۰ مترمربع با سهم‌های ۵/ ۱۴ و ۳/ ۱۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.