| کد خبر: 178132 |

◄ تحلیل بانک‌مرکزی از نوسانات قیمت مسکن در یک سال گذشته

متوسط قیمت خانه‌های فروش رفته در آبان ماه امسال از آبان ماه پارسال حدود ۹۱.۵ درصد گران‌تر بوده است

تین نیوز

بانک مرکزی ایران در گزارشی تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش تین‌نیوز، در این گزارش که با استفاده از داده‌های سازمان ثبت املاک و مستغلات ایران و با استناد به معاملات بنگاه‌های املاک شهر تهران به دست آمده، متوسط قیمت معامله هر متر مربع خانه در کل مناطق 22گانه تهران حدود ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده که نشان می‌دهد متوسط قیمت خانه‌های فروش رفته در آبان ماه امسال از آبان ماه پارسال حدود ۹۱.۵ درصد گران‌تر بوده است.

بیش‌تر بخوانید:

این گزارش همچنین از کاهش تعداد معاملات مسکن خبر می‌دهد. چنان که در آبان ماه مجموعاً ۶هزار و ۸۵۵ واحد مسکونی در تهران معامله شد که در مقایسه با آبان پارسال (۱۴۷۶۴) تقریبا نصف شده است.

نکته جالب اینکه در این گزارش عنوان شده خانه‌های نوساز طرفداران بیشتری داشتند و کمترین تعداد معاملات هم مربوط به خانه‌های کلنگی (بیش از ۲۰ سال ساخت) بود.

بیشترین معاملات انجام شده در ماه دوم پاییز در تهران مربوط به منطقه پنج در شمال غرب پایتخت بوده که نزدیک به ۱۶ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داد. محله‌های پونک، کن، شهرزیبا و مهران در این منطقه قرار دارند.

خانه‌های مناطق ۲ و ۴ تهران در رتبه‌های بعدی پر فروش‌ترین‌ها دراین مدت بودند.

منطقه ۲ تهران، آریاشهر (صادقیه)، ستارخان، شهرک غرب و سعادت‌آباد در غرب پایتخت را در بر می‌گیرد و منطقه ۴ در شمال شرقی شهر قرار دارد.

بانک مرکزی ایران در گزارش اخیر خود همچنین گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌های مسکونی معامله شده در آبان ماه را هم معرفی کرده است.

در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بالاترین متوسط قیمت خانه‌های معامله شده مربوط به منطقه یک شهرداری با ۱۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در متر مربع بوده، به عبارت دیگر قیمت خانه‌های این منطقه در مقایسه با پارسال تقریبا دو برابر شده است.

ارزان‌ترین خانه‌های معامله شده هم مربوط به منطقه ۱۹ بوده که متوسط قیمت هر متر مربع بیش از چهار میلیون تومان اعلام شده است.

در آبان ماه امسال بیشتر معاملات مسکن مربوط به خانه‌هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر بود و بیشتر خانه‌هایی که معامله شدند متری بین شش تا هفت میلیون تومان قیمت داشتند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.