| کد خبر: 168198 |

◄ تشکیل مجمع معماری ایران با محوریت عباس آخوندی

راهنمای معماری مساجد بازنگری می‌شود. محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر افزود: مجمع معماری ایران به‌عنوان نهاد غیردولتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، پیشکسوتان عرصه معماری و جوانان این حوزه تشکیل جلسه می‌دهد تا برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل‌نظر شود.

تین نیوز

راهنمای معماری مساجد بازنگری می‌شود. محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر افزود: مجمع معماری ایران به‌عنوان نهاد غیردولتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، پیشکسوتان عرصه معماری و جوانان این حوزه تشکیل جلسه می‌دهد تا برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل‌نظر شود.

ایزدی گفت: در بخش شورای‌عالی شهرسازی و معماری پیشنهادی مبنی بر تشکیل شورای اعتلای معماری مطرح بود که مقام‌عالی وزارت بر روی آن تأکید داشتند و این موضوع در جلسه چهارم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران موردبررسی قرار گرفت.

معاون معماری و شهرسازی اعلام کرد: شورای‌عالی اعتلای معماری به‌عنوان یکی از کمیته‌های شورا تشکیل می‌شود و آیین‌نامه‌ها و ترکیب اعضای آن نیز مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین گفت: جدا از کمیته اعتلای معماری، نظام دیگری را تحت عنوان مجمع معماری ایران با محوریت عباس آخوندی دنبال می‌کنیم که این مجمع می‌تواند به‌عنوان یک‌نهاد غیردولتی انسجامی در ساختار نظام معماری ایران ایجاد کند و درعین‌حال درنظر دارد تا پیشکسوتان را در کنار جوانان در کنار هم قرار دهد و برای اعتلای معماری ایران بحث و تبادل‌نظر کنند.

ایزدی از تشکیل چندین جلسه در این رابطه خبر داد و گفت: ۲۰ نفر از معماران صاحب‌نام کشور اعم از پیشکسوتان و جوانان در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، حاضر خواهند شد که درنظر داریم تا این کار بتواند شروعی برای تشکیل این مجمع و شورای اعتلای معماری باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین اقدامات معاونت معماری و شهرسازی  در رابطه با ساماندهی معماری مساجد کشور، گفت: در مورد مساجد، پیش‌ازاین دبیرخانه طرح مطالعاتی را تحت عنوان راهنمای معماری مساجد مطرح کرد که همکاران ما در دانشگاه شهید بهشتی این پژوهش را انجام دادند و این پژوهش تبدیل به سندی تحت‌الشعاع راهنمای معماری مساجد شد که مصوبه شورای‌عالی معماری و شهرسازی هم شد و دراختیار همگان قرار گرفت.

ایزدی ادامه داد: با دراختیار گرفتن این سند، به‌نوعی معماری مساجد از گذشته دور تعریف می‌شود و کمک مؤثری است برای معماران جوان برای معماری معاصر مساجد و به‌نوعی در تداوم معماری گذشته ایرانی، ما توانستیم به‌نوعی سیاست خود را در مقام شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایفا کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: درعین‌حال این سند به‌نوعی نیازمند تجدیدنظر و کامل شدن بود که مجدداً با دکتر زرگر در دانشگاه شهید بهشتی در هفته‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که برمبنای آن این طرح بار دیگر موردبازنگری قرار خواهد گرفت تا بتوانیم با به‌روز کردن این سند یک راهنمای جدیدی را دراختیار حرفه قرار دهیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، او تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که درحال‌حاضر، نمونه‌های شاخص و فراوانی از معماری مساجد معاصر در ۴ دهه اخیر در کشور نداریم؛ اما درعین‌حال معماری، مسجد جامع شهرک غرب تهران که توسط مهندس طوسی طراحی‌شده است و همچنین مسجد الغدیر که مسجد دوران معاصر اما بیش از ۴ دهه قدمت دارد از نمونه‌های ارزشمندی هستند که در معماری مساجد می‌توان موردتوجه قرارداد.

عدم هماهنگی در معماری ایران باعث شده تا چهره شهرهای ایران جذابیتی نداشته باشند و معماری در هر منطقه و هر خیابانی طبق نظر صاحبان ملک و طبق استانداردها و نظرات مدیران آن منطقه طراحی شود. چنین مسئله‌ای باعث می‌شود تا تفاوت چهره ساختمان‌ها باعث عدم زیبایی خیابان‌ها شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.