| کد خبر: 238343 |

مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان گفت:

اعزام بالگرد از تهران به محل آتش‌سوزی ۲ ساعت طول می‌کشد

مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان گفت: تقاضایمان این است که یک بالگرد برای همیشه در استان گلستان مستقر شود و اینگونه نباشد که در زمان آتش‌سوزی از تهران به گلستان اعزام شود، زیرا دو ساعت طول می‌کشد.

تین نیوز
«محمدرضا کنعانی» مدیرکل اداره محیط زیست استان گلستان در ارتباط با آتش سوزی‌های روزهای اخیر در پارک ملی گلستان گفت:  در حال حاضر حدود سه مورد آتش سوزی داشته‌ایم که خاموش کرده‌ایم. یک تا دو مورد آتش سوزی دیگر نیز وجود دارد که درحال خاموش کردن آن هستیم. دو بالگرد نیز در استان مستقر است و نیروی زمینی ارتش هم در کنترل آتش سوزی همکاری می‌کند. 

او درباره چرایی وقوع آتش سوزی‌ها گفت: اتفاقا وقتی پاییز می‌شود و درختان خزان می‌شوند، برگ‌های خشک در کف جنگل قرار می‌گیرند، یعنی ماده مشتعله ما در کف جنگل قرار دارد. از طرفی چندروزی است با هوای گرم در استان مواجه هستیم، درست است که الان پاییز است اما باتوجه به شرایط اقلیمی، هوا گرم است و رطوبت به شدت کاهش پیدا کرده است، باد گرم در منطقه وجود دارد و ماده مشتعله هم داریم، بنابراین مثلث آتش شکل می‌گیرد. درکنار این عوامل اگر یک خطای انسانی سهوی یا عمدی قرار بگیرد، حریق رخ می‌دهد. الان در نقاط مختلفی حریق داریم، حریق نقطه‌ای را خاموش می‌کنیم، جای دیگری شروع می‌شود. آخر هفته مردم به طبیعت می‌روند و آتش درست می‌کنند و درست آن را اطفا نمی‌کنند و آتش سوزی‌های بعدی اتفاق می‌افتد. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که میزان خسارات وارده آتش‌سوزی تاکنون چه اندازه بوده است؟ گفت: زمانی که آتش سوزی تمام شود، مواردی که مربوط به مناطق آزاد است از سوی اداره منابع طبیعی استان و مواردی که مربوط به تحت مدیریت سازمان محیط زیست از سوی ما اعلام می‌شود و پس از پایان آتش سوزی مشخص می‌شود که میزان خسارت در مجموع چه مقدار بوده است. 

او افزود: عوامل طبیعی و انسانی به صورت توامان در آتش سوزی نقش داشته اند و هم تغییرات اقلیمی و هم خطای انسانی در آتش سوزی‌ها تاثیرگذار است. از طرفی باید مدنظر داشت که آتش سوزی‌ها در این فصل، برگ‌های کف جنگل را درگیر می‌کند و درختان را درگیر نمی‌کند. 

کنعانی در ارتباط با میزان آتش سوزی ها در پارک ملی گلستان گفت: در پارک ملی گلستان با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر، با کاهش میزان آتش سوزی مواجه هستیم و وقتی با چهل سال اخیر مقایسه می‌کنیم، اعداد کاهش پیدا کرده است. برای مثال میانگین چهل‌ساله آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، سالانه ۲۱۳ هکتار آتش سوزی بوده است که در سال اخیر این رقم به ۸۰ هکتار رسیده است و نسبت به میانگین چهل‌ساله سال گذشته میزان آتش سوزی‌های ما کمتر بوده است. 

او افزود: امسال نیز تا قبل از این آتش سوزی ها، میزان آتش سوزی‌های ما حدود ۹ هکتار بوده است و در بازه بلندمدت کاهش چشمگیری داشته ایم. تغییرات اقلیمی موجب فراوانی تعداد موارد آتش سوزی می‌شود، اما مساحت درگیر شده به دلیل اقدامات انجام شده از سوی ما کمتر شده است. تا زمانی که این شرایط اقلیمی برقرار باشد، یعنی با رطوبت پایین و باد گرم مواجه باشیم، احتمال آتش سوزی در منطقه وجود دارد.

کنعانی گفت: وضعیت تجهیزات اطفا حریق در پارک ملی گلستان مناسب است و در یکی دوسال اخیر توانستیم از محل اعتبارات ملی، شبکه اطفا حریق را در پارک ملی گلستان توسعه دهیم. 

او مهم‌ترین چالش در مساله اطفا حریق جنگل‌های استان گلستان را عدم استقرار دائم بالگرد خواند و گفت: ما از تهران درخواست می‌دهیم و بالگرد اعزام می‌شود. البته در روزهای اخیر با مشاهده وضعیت و احتمال آتش سوزی، درخواست کردیم دو بالگرد از تهران اعزام شود و این کار انجام شد. اما تقاضایمان این است که یک بالگرد برای همیشه در استان گلستان مستقر شود و اینگونه نباشد که تا از تهران به گلستان حرکت کند و دو ساعت طول بکشد و اگر داخل استان باشد، حدود یک تا دو ساعت در اطفا حریق جلو خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.