| کد خبر: 243087 |

مدیرعامل مترو تهران:

◄ تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

شبکه خطوط مترو تهران که با هفت خط در حال خدمات‌دهی به شهروندان پایتخت است، برای تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده و ساخت و بهره برداری از ایستگاه‌ها و مسیرهای توسعه‌ای خطوط به ۷۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اعلام کرد: شبکه خطوط مترو تهران که با هفت خط در حال خدمات‌دهی به شهروندان پایتخت است، برای تکمیل ایستگاه‌های باقی مانده و ساخت و بهره برداری از ایستگاه‌ها و مسیرهای توسعه‌ای خطوط به ۷۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد.

به گزارش تین نیوز از شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، مسعود درستی افزود: اکنون قطارهای مترو با تردد در ۲۵۲ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۴۲ ایستگاه، ‌مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان است. تکمیل شبکه موجود مشتمل بر خطوط یک تا هفت و طرح های توسعه‌ای، نیازمند افتتاح ۳۳ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد.

به گفته وی، مضاف بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو و نیز ساخت پست‌های برق باقی مانده را پیش رو داریم که لازمه تحقق همه آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است. در کنار توسعه سخت افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در همه خطوط موجود را به میزان قابل قبول کاهش داد؛ تأمین منابع مالی مرتبط با ناوگان البته حسب ضوابط و قوانین، عمدتا باید توسط دولت محترم صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت مترو به طرح‌های توسعه‌ای خطوط موجود و خطوط جدید مصوب در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت اشاره کرد و افزود: توسعه خطوط هفتگانه که در قالب افزایش طول خطوط یک، دو، سه، چهار، ۶ و ۷ برنامه‌ریزی شده است، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که می‌توان بخش عمده‌ای از آن را از طریق تهاتر املاک و نیز بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی تأمین کرد اما برای ساخت ۱۵۲ کیلومتر خطوط جدید شامل خط هشت تا خط ۱۱ به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج است.

به گفته وی، این اعداد البته با احتساب قیمت امروز کالا و خدمات محاسبه شده و با اعمال ضریب تورم، قاعدتاً سال به سال بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر با احتساب ارزش امروز پول رایج کشور، برای تکمیل خطوط هفتگانه، تأمین ناوگان مورد نیاز همچنین تحقق برنامه‌های توسعه‌ای طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران در نگاه افق سال ۱۴۲۰، محاسبات نشان می‌دهد حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است و درصورت تداوم روش‌های متداول و جاری تأمین پول که هم اکنون شاهد هستیم، قطعاً حمایت‌ها و کمک‌های بسیار پررنگ دولت از این به بعد ضروری است تا بتوان خط پایانی بر تحقق اهداف نشانه‌گذاری شده در مقیاس برنامه‌های میان مدت متصور بود.

درستی خاطرنشان کرد: البته با توجه به این اعداد و ارقام سنگین، امکان تحقق تمام موارد یادشده از طریق بودجه‌های دولتی و شهرداری میسر نیست بنابراین در قالب کارگروههای تخصصی، ‌ به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید برای تأمین منابع مالی هستیم که شخص شهردار تهران نیز به صورت جدی و مستمر پیگیر این موضوع هستند.

وی گفت: به منظور تکمیل خطوط هفتگانه موجود نیز، یک فرایند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که درصورت تحقق این امر، می‌توان تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری از همه ایستگاه‌های باقی‌مانده خطوط ۶ و۷ بود؛ البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً‌ باید نگاه بلندمدت به اهداف توسعه‌ای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مدنظر قرار داد.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.