| کد خبر: 182599 |

◄ خط هفت مترو تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد

خط هفت متروی تهران تا پایان تابستان سال ۹۷ به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. حسین رجب‌صلاحی، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اعلام این خبر افزود: خط هفت متروی تهران به هیچ‌یک از سیستم‌های لازم مانند سیستم پله‌ فرار، اطفاء حریق و ... مجهز نبود؛ اما با تأمین اعتبار ۷۰۰میلیاردتومانی که از طریق اوراق مشارکت دراختیار شرکت مترو قرارگرفته و تعهد کرده‌اند که تا پایان تابستان ۹۸ این خط به‌طور کامل به بهره‌برداری کامل برسد.

تین نیوز

خط هفت متروی تهران تا پایان تابستان سال ۹۷ به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. حسین رجب‌صلاحی، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اعلام این خبر افزود: خط هفت متروی تهران به هیچ‌یک از سیستم‌های لازم مانند سیستم پله‌ فرار، اطفاء حریق و ... مجهز نبود؛ اما با تأمین اعتبار ۷۰۰میلیاردتومانی که از طریق اوراق مشارکت دراختیار شرکت مترو قرارگرفته و تعهد کرده‌اند که تا پایان تابستان ۹۸ این خط به‌طور کامل به بهره‌برداری کامل برسد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، رجب‌‌صلاحی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مترو جذابیت داشته باشد و همه شهروندان از آن استفاده کنند خطوط مترو باید به‌گونه‌ای مناسب به هم متصل شود و باید از مدهای مختلف حمل‌ونقل عمومی برای این موضوع استفاده کرد. در تهران نزدیک به ۷۰۰میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌شود اگر خطوط مترو و دیگر بخش‌‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی کامل شود، سفرهای درون‌شهری در طول روزبه ۲۳۰۰میلیون سفر در سال خواهد رسید و ما سعی می‌کنیم به این چشم‌انداز برسیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: مدت‌زمانی را که ما برای این رقم ۲۳۰۰میلیون سفر درنظر گرفته‌ایم حدود پنج الی ۶ سال بوده است؛ اما متأسفانه با مشکلات ارزی که کشور با آن مواجه است و با توجه به اینکه تا سال گذشته هزینه احداث هر کیلومتر مترو در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیاردتومان بود، درحالی‌که امسال به بیش از ۴۰۰میلیاردتومان رسیده است. همچنین هزینه احداث هر ایستگاه تا سال گذشته ۷۰ تا ۸۰میلیاردتومان بود که امسال افزایش داشته است؛ بنابراین شهرداری‌ها با مشکلاتی درخصوص تکمیل خطوط مترو مواجه هستند و ممکن است همه از پس هزینه آن برنیایند.

مترو هشتگرد و پرند در اولویت دولت

رجب‌‌صلاحی درخصوص قطارهای اقماری مترو در استان‌های مختلف گفت: اولویت ما درخصوص قطارهای اقماری در استان تهران است که هشتگرد و پرند را به تهران متصل می‌کنند و پس‌ازآن نیز خطوط قطار گل‌بهار به مشهد و همچنین خطوط بهارستان به شهر اصفهان است که در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. همچنین پروژه‌های دیگری نیز در این خصوص داریم مانند فولادشهر به اصفهان و بینالود به مشهد که در اولویت‌های بعدی ما هستند.  

او بابیان اینکه برای احداث این خطوط بیشتر از زمین‌های تملک ‌دارایی استفاده می‌شود، ادامه داد: در طرح گل‌بهار ریل‌گذاری انجام‌شده و درحال تجهیز ایستگاه‌های آن هستیم. همچنین درصورتی‌که اعتبارات لازم برای خطوط هشتگرد به تهران تأمین شود این خط نیز در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، خط پرند نیز در حدود یک‌سال و نیم آینده درصورتی‌که با کمبود اعتبار مواجه نشویم به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بابیان اینکه برای بهره‌برداری از خط متروی اقماری پردیس هفت سال زمان لازم است، گفت: برای احداث خطوط متروی اقماری در استان‌ها باید سیاست را به سمتی ببریم که از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم در بسیاری از شهرها می‌توان از خطوط راه‌آهن موجود استفاده کرد به‌طور مثال با توجه به اینکه دو خط ریلی در جنوب مسیر تهران به هشتگرد داریم اگر در زمان احداث از ریل‌های موجود استفاده می‌کردیم نیازی به احداث خط ریلی دیگر در شمال این مسیر نبود و می‌توانستیم به‌جای ۲ الی ۳ هزار میلیاردتومان هزینه برای احداث ریل از همان ریل موجود استفاده می‌کردیم.

او با اشاره به سازمان قطار حومه‌ای‌ تصریح کرد: برای احداث خطوط متروی اقماری در برخی از استان‌ها تلاش می‌کنیم از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم. سازمان قطار حومه‌ای نیز درحال احداث است که متولی این سازمان شرکت راه‌آهن است درصورتی‌که این سازمان ایجاد شود می‌توانیم بهتر از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم.

وضعیت محدوده زوج‌وفرد در سال 98

رجب‌صلاحی درباره تغییر محدوده زوج و فرد به محدوده کاهش آلودگی هوا  از سال آینده گفت: با اجرای این طرح، طرح زوج و فرد به‌طور کامل منحل شده و این طرح جدید یک طرح‌ترافیک دوم برای شهر تهران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: براساس طرح جدید هر خودروی فقط می‌تواند ۸۰ روز وارد این محدوده شود و در حقیقت ۱۶۰ الی ۱۷۰ روزبه ۸۰ روز کاهش پیداکرده است و هر فرد در هر فصل سه‌ماهه می‌تواند تنها ۲۰ روز خودروی خود را به‌صورت رایگان وارد محدوده کند. در همه جای دنیا نیز برای کاهش آلودگی هوا و کاهش استفاده از خودروهای شخصی از این نوع قوانین استفاده می‌شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: چنانچه فردی بیش از ۲۰ روز وارد طرح شود باید عوارض بپردازد، البته افرادی که ساکن محدوده طرح‌ترافیک زوج و فرد و طرح‌ترافیک هستند شرایط خاص داشته و قوانین دیگری برای این افراد درنظر گرفته‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.