◄ نقش کلیدی لجستیک و حمل ونقل در توسعه تجارت با آسیای میانه، قفقاز و روسیه
مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با تأکید بر نقش حیاتی زیرساختهای حملونقل و لجستیک، رعایت استانداردهای جهانی و شناخت دقیق بازار، ورود موفق به بازارهای پرظرفیت اوراسیا را منوط به آمادگی همهجانبه صادراتی کشور دانست.

در سومین روز از نمایشگاه بین المللی شیراز اکسپو ۲۰۲۵، نشست تخصصی «تجارت و صادرات به بازارهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه» با حضور مدیران ارشد وزارت صمت و فعالان اقتصادی استان فارس برگزار شد؛ نشستی که بیش از هر چیز بر یک نکته کلیدی تأکید داشت: بدون توسعه زیرساخت های حمل ونقل و لجستیک، ورود پایدار به بازارهای اوراسیا ممکن نیست.
به گزارش تین نیوز، اکبر گداری، مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، در این نشست با اشاره به ظرفیت های بالای صادراتی این منطقه، گفت: «کشورهای اوراسیا از مقاصد مهم صادراتی ایران هستند و برای بهره برداری مؤثر از این فرصت، باید زیرساخت های حمل ونقل و لجستیک را هدفمند توسعه دهیم.»
او همچنین بر لزوم رعایت استانداردهای بین المللی، بسته بندی مناسب و نیازسنجی دقیق بازار تأکید کرد و افزود: «موفقیت در این بازارها بدون شناخت عمیق از نیازهای مصرف کنندگان، ارائه کالای باکیفیت و ارتقای دانش بازاریابی ممکن نیست.»
لجستیک؛ ستون فقرات تجارت منطقه ای
در این نشست، فعالان بخش خصوصی نیز دغدغه های خود را در حوزه هایی چون چالش های گمرکی، مسیرهای حمل ونقل، و روش های بهینه صادرات مطرح کردند. پاسخ های مسئولان حاضر نشان داد که دولت به دنبال تقویت پیوندهای لجستیکی و تسهیل فرآیندهای صادراتی است.
گفت وگوی مستقیم میان بخش خصوصی و دولت، گامی مهم در جهت هم افزایی برای توسعه صادرات غیرنفتی ارزیابی شد؛ به ویژه در شرایطی که رقابت در بازارهای منطقه ای روزبه روز فشرده تر می شود.
شیراز اکسپو؛ فرصتی برای دیپلماسی تجاری
نمایشگاه بین المللی شیراز اکسپو که از ۲۰ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس آغاز شده و تا ۲۳ مهر ادامه دارد، بستری برای معرفی توانمندی های صادراتی ایران و جذب بازرگانان خارجی فراهم کرده است. به گفته گداری، تمرکز اصلی در این رویدادها بر ارتقای کیفیت دعوت از تجار خارجی و توسعه همکاری های تجاری هدفمند است.
در نهایت، آنچه از این نشست و نمایشگاه برداشت می شود، یک پیام روشن است: اگر ایران می خواهد در بازارهای اوراسیا جایگاه تثبیت شده ای داشته باشد، باید حمل ونقل را نه صرفاً به عنوان یک ابزار، بلکه به عنوان یک مزیت رقابتی راهبردی ببیند.