بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

نخستین اتوبوس برقی وارد شهر قم شد

در مسیر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و ارتقای کیفیت هوای شهر، نخستین اتوبوس برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم شد.

نخستین اتوبوس برقی وارد شهر قم شد
تین نیوز

در مسیر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و ارتقای کیفیت هوای شهر، نخستین اتوبوس برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم شد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی در شهرهای بزرگ که با معضل آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوخت های فسیلی دست و پنجه نرم می کنند، یکی از سیاست های دولت سیزدهم بود. سیاستی که شهردار تهران هم پس از سفر به چین آن را تقویت کرد و همراهی خوبی از سوی رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی و وزارت کشور در این زمینه دیده می شد.

انعقاد قرارداد برای ورود دو هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و صد هزار موتور برقی از وعده هایی بود که در این زمینه مطرح می شد و به تدریج به عمل نیز پیوست. هر چند نگرانی هایی برای وجود زیرساخت ناوگان برقی در کشور وجود داشت اما به شجاعت قدم گذاشتن در این عرصه جدید، خود به تنهایی ستودنی بود.

نخستین اتوبوس برقی هم امروز _ شنبه پنجم خردادماه_ طی مراسمی به صورت رسمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قم شد تا آزمون و خطایی باشد برای مسیریابی آینده در حوزه کاهش مصرف سوخت های فسیلی در شهر قم.

هر چند شهر قم هنوز تا رسیدن به وضعیت آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران و اصفهان راهی در پیش دارد اما اگر از همین امروز چاره اندیشی برای وضعیت مصرف سوخت های فسیلی صورت نگیرد، تا رسیدن به آینده ای نامطلوب، راه زیادی نیست.

گرانی اتوبوس و مسئله تأمین برق

رضا خانه زاد یزدی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در حاشیه اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی  در خصوص خرید و بهره گیری از اتوبوس های جدید با بهره گیری از برق اظهار کرد: این کار در مسیر بهره مندی از فناوری های روز در شهر قم در حیطه حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.

وی از فعال شدن نخستین اتوبوس برقی در سطح شهر خبر داد و افزود: بررسی های لازم انجام شده و در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیم و آب وهوای شهر قم، اتوبوس برقی به صورت آزمایشی در نقاط مختلف سطح شهر قم فعال است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: آزمایش اتوبوس های برقی در شرایط پیک گرمایی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از این تکنولوژی در شهر قم استفاده کنیم.

خانه زاد یزدی تأمین برق را از مهم ترین دغدغه های استفاده از اتوبوس برقی دانست و گفت: شهرداری ها برای خرید و استفاده از ناوگان برقی نیازمند حمایت دولت هستند.

اهمیت تحمل پیک گرمایی شهر قم

علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم هم در حاشیه اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی با اشاره به فعالیت آزمایشی اتوبوس های برقی در سطح شهر قم اظهار کرد: در راستای هماهنگی با کل کشور، شهرداری قم خرید و بهره گیری از اتوبوس های برقی را در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر اتوبوس های برقی به صورت آزمایشی در سطح شهر فعال هستند.

وی با بیان اینکه اتوبوس های برقی در نقاط مختلفی در سطح شهر و خط های پرترافیک و طولانی که دارای ارتفاع شیب هستند، آزمایش می شوند، افزود: گزارش کامل تست های انجام شده در جلسات تخصصی ارائه و سپس برای بهره مندی از این تکنولوژی تصمیم گیری می شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم ادامه داد: برای بهترین تصمیم با شرکت های مختلف سازنده اتوبوس برقی وارد مذاکره شده ایم و همچنین دوره های آموزشی برای رانندگان نیز در حال برگزاری است.

۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری می شود

نیک با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوس های برقی مطرح کرد: با توجه به تدوین بودجه شهرداری قم، ۴۰۰ میلیارد تومان برای سازمان اتوبوس رانی در نظر گرفته شد که پس از تصمیم گیری بین اتوبوس های برقی یا دیزل، خرید ناوگان انجام می شود.

وی از هدف گذاری خرید بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: استفاده از اوراق مشارکت نیز برحسب دستور شهردار قم در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم تا پایان سال جاری تعداد قابل توجهی اتوبوس به ناوگان اتوبوس رانی شهرداری قم اضافه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.