| کد خبر: 50801 |

توسعه ریلی و هوایی در انتظار سرمایه گذاران

آخوندی: ۱۲۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان بودجه می‌خواهیم!

تین نیوز | در شرایطی که گمانه ‌زنی‌ها برای توسعه حمل و نقل کشور در ایام پس از تحریم ادامه دارد و این انتظار به وجود آمده که در ماه‌های آینده تغییراتی عمده در این حوزه به وجود آید، وزیر راه برای برون رفت از شرایط فعلی بودجه‌ای را مطرح کرده که رسیدن به آن چندان ساده نخواهد بود.
 
آخوندی در حاشیه سفر اخیر خود به شیراز حل شدن مشکلات فعلی موجود در حمل و نقل عمومی و البته دست یافتن به اهداف در نظر گرفته شده برای آن را منوط به تامین اعتباراتی کرده است که شاید در کوتاه مدت رسیدن به آنها ممکن نباشد.
 
به گفته وی، توسعه و پیشرفت در صنعت ریلی ایران نیاز به سرمایه گذاری 28 میلیارد دلاری دارد. ورود خطوط ریلی نسل جدید به ایران، افزایش دسترسی به راه‌آهن در مناطق مختلف کشور و ایجاد فرهنگ استفاده از قطار در میان مردم تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که باید در این حوزه انجام شده و نیاز به بودجه‌ای کلان دارد.
 
بستن قراردادی با اعتبار بیش از 2 میلیارد یورو تنها برای ساخت راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان نشان از اعتبارات بسیار زیادی دارد که تنها در حوزه زیرساخت‌ها به آن نیاز است. اگر به این بحث، موضوع تامین ناوگان جدید ریلی را نیز اضافه کنیم اعتبارات مورد نیاز افزونی می‌گیرند.
 
در کنار ریل اوضاع نه چندان مطلوب ناوگان هوایی کشور نیز با زمین گیری بیش از 40 درصد از هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی باعث شده آخوندی بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی بیشتر از 15 میلیارد دلار برآورد کند. بودجه‌ای که بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.
 
تبدیل این 43 میلیارد دلار به تومان با ارز دولتی به رقمی بیش‌تر از 121 هزار میلیارد تومان می‌رسد و وقتی این رقم را با بودجه کمتر از 10 هزار میلیارد تومانی کل وزارت راه و شهرسازی مقایسه کنیم این اختلاف اعتبارات بیشتر به رخ کشیده می‌شود.
 
البته همان طور که پیش از این نیز مطرح شده بود آخوندی اعلام کرده برای تامین این اعتبارات دولت به منابع مختلفی چشم دوخته که جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها جزئی از آن است. وزیر راه جو حاکم بر کشور را امیدبخش توصیف کرده و البته معتقد است این امید در افزایش سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در طرح‌های بزرگ دولتی تاثیر مثبت خواهد داشت.
 
با وجود این امیدواری وزیر به نظر می‌رسد رقم 121 هزار میلیارد تومان حتی در صورت اقبال سرمایه‌گذاران نیز به راحتی به دست نخواهد آمد و این یعنی طرح‌های توسعه ‌ای حمل و نقل به زمانی بسیار طولانی‌تر از چند ماه و حتی چند سال نیاز دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    آیا این اعلام نیاز به ارقام اعتبارات فضایی برای فرافکنی است که کم کاریهای وزارت راه را توجیه نمایند؟

  • vahid 0 0

    یعنی آقای آخوندی وتیمش تااین اندازه پول لازم دارند!!!!!!