| کد خبر ۳۱۱۹۷۴
کپی شد

خیز شیراز برای داشتن ۶ خط مترو

فارس شهردار شیراز با اشاره به فعالیت همزمان ۴ خط مترو در این کلانشهر، افق نهایی را داشتن ۶ خط مترو به طول ۹۳ کیلومتر دانست.

خیز شیراز برای داشتن ۶ خط مترو
تین نیوز |

فارس شهردار شیراز با اشاره به فعالیت همزمان ۴ خط مترو در این کلانشهر، افق نهایی را داشتن ۶ خط مترو به طول ۹۳ کیلومتر دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسن اسدی یکشنبه هفتم دی ماه، در آیین تجلیل از فعالان شبکه حمل و نقل شهری شیراز با بیان اینکه می توان به مردم ثابت کرد در حوزه زیرساخت های مترو انقلابی به وجود آمده است، گفت: ما چیزی فراتر از رشد و جهش داریم که انقلاب است و هم اکنون خطوط چهارگانه متروی شیراز به طور هم زمان و بدون توقف در حال احداث است.

 

وی ادامه داد: این پروژه ها در مجموع نزدیک به ۴۰ کیلومتر طول و ۲۰ ایستگاه دارند و ثمرات آن در سال های آینده مشخص خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه حمل ونقل موضوعی است که با تار و پود زندگی مردم گره خورده است، اظهار کرد: امروزه یکی از اصلی ترین معیارهای شهرهای پیشرفته و توسعه یافته، داشتن شبکه های حمل ونقل کارآمد است.

وی با تصریح اینکه اقتصاد گردشگری، سلامت، شهرسازی و معماری وابستگی بدون چون وچرایی به سیستم های حمل ونقل دارند، افزود: کلانشهرها، از جمله شیراز، راهی جز تجهیز خود به سیستم های حمل ونقل عمومی پیشرفته ندارند.

اسدی با بیان اینکه اگر امروز به فکر آینده شهر نباشیم، هیچ تضمینی وجود ندارد که به سایر کلانشهرها مبتلا نشویم، گفت: ترافیک باید علاج شود و گاهی نیاز به جراحی دارد و برای رفع این معضل باید قدم برداشت.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری، خروج کارخانه ها و مشاغل مزاحم و آلاینده از محدوده شهر را یک ضرورت و مطالبه ای عمومی خواند و گفت: این یک مطالبه عمومی و رسانه ای است.

بهره گیری از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک

شهردار شیراز با اشاره به نقش فناوری تصریح کرد: پیچیده ترین و سخت ترین کار، مدیریت ترافیک است که به سادگی حل نمی شود و با توجه به نگاه امروز، باید از هوشمندسازی و هوش مصنوعی استفاده کنیم.

اسدی گفت: استفاده از هوش مصنوعی، نشانه ای از تحول در مدیریت نوین شهری است که با بهره گیری از آن، مدیریت شهری می بیند، می فهمد، بر اجرای قانون نظارت می کند، تخلفات را در لحظه شناسایی می کند، ترافیک را پیش بینی می کند و واکنش نشان می دهد.

نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی در شیراز

وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار و اقدامات اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۶۰ درصد بودجه شهرداری شیراز در خدمت حمل ونقل و ترافیک است و در دو سال گذشته، حدود ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی و در اختیار مردم قرار گرفته است.

شهردار شیراز ادامه داد: بر اساس گزارش پلیس راهور، حدود ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو در شیراز تردد می کند که به معنای تقریباً یک خودرو به ازای هر دو نفر است.

اسدی همچنین با برشمردن پروژه های عمرانی در حال اتمام، فهرستی از پروژه هایی که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید را اعلام کرد که از جمله آن ها می توان به تصفیه خانه فاضلاب محلی، دوربرگردان میثم در کمربندی، زیرگذر شهید فریدون عباسی، تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس، پل شاهد، بلوک های ۳ و ۴ اداری شهرداری، ۹ سالن ورزشی هم زمان، ۶ ایستگاه آتش نشانی، المان میدان امام حسین، بزرگ ترین پارک آبی کشور، تکمیل موزه بلدیه، احیای پروژه ملی محدوده زندیه و میدان نقاره خانه، ۲ شهربازی جدید، فاز اول پروژه آکواریوم و همچنین حدود ۳۰۰ پروژه دیگر اشاره کرد.

موفقیت کلانشهرها بدون تحول در حوزه حمل ونقل غیرممکن است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه حمل ونقل مسئله محوری مدیریت شهری است که به شدت تحت تأثیر تمام بخش ها بوده و اثرگذار است، اظهار کرد: در کلانشهرها، بدون تغییر و تحول در حوزه حمل ونقل، نمی توان انتظار موفقیت در سایر بخش ها را داشت؛ زیرا این حوزه دارای ابعاد زیرساختی، اقتصادی، محیط زیستی، امنیتی و فرهنگی است و تمام این بخش ها درون مجموعه حمل ونقل دست به دست هم می دهند.

سید ابراهیم حسینی با اشاره به اهمیت تدبیر در این حوزه افزود: مهم ترین مسئله این است که بپذیریم حمل ونقل بخش مهمی از سبک زندگی، مدل رانندگی، خدمات دهی و خدمات گیری است و بدون نگاه علمی و صحیح، نمی توان خدمات خوبی ارائه یا دریافت کرد.

وی تصریح کرد: شهر بدون برنامه ریزی در حوزه حمل ونقل دچار اختلال جدی می شود و اگر این حوزه به خوبی اداره شود، بر اعصاب و روان مردم، وقت، فکر و اندیشه و اقتصاد آن ها تأثیر مثبت می گذارد و حتی می تواند امید به آینده را به شهروندان بازگرداند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نقش حمل ونقل در ایجاد امنیت خاطر برای مسافران، گفت: یک راننده با مدل فرهنگی خاص می تواند اعصاب و روان مسافران را تحت تأثیر قرار دهد و با قانون مندی می تواند نظم را به سیستم بازگرداند.

وی بیان کرد: نگاه به حوزه حمل ونقل نباید سطحی، زودگذر و وسیع باشد؛ بلکه باید به صورت ویژه، علمی و برنامه ریزی شده، با استفاده از دیدگاه صاحب نظران و افراد باتجربه، به آن نگریست.

حسینی با انتقاد از نگاه سطحی و زودگذر به این حوزه، بر لزوم برنامه ریزی علمی، استفاده از نظرات صاحب نظران و بهره گیری از تجربیات مدیران باسابقه تأکید و خاطرنشان کرد: شورای شهر با تمام قوا آماده همکاری با همه بخش های حمل ونقل، از جمله تاکسی، اتوبوس، وانت مسافر و مترو است.

شیراز، میزبان دیپلماسی شهری در مدیریت حمل ونقل

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در این آیین با بیان اینکه رویکرد امسال بر پایه دیپلماسی شهری و گردآوردن تمامی ذی نفعان این عرصه استوار شده است، اظهار کرد: همه کسانی که نقش مؤثری در مجموعه حمل ونقل دارند، از بخش خصوصی، اتحادیه ها، شرکت ها و اصناف گرفته تا رانندگان، جامعه معلولان، اصحاب رسانه و تمام کسانی که زحمت می کشند، باید در کنار یکدیگر دیده شوند.

محمد فرخ زاده از افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی در این هفته نام برد و افزود: خط ۴ مترو به طول تقریبی شش کیلومتر، با ایستگاه های رازی، خاتون، آستانه، شاهزاده قاسم و کازرون، با همکاری یکی از پیمانکاران موفق کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده حوزه حمل ونقل در این هفته گفت: کوه نوردی و پیاده روی با هدف ارتقای سلامت رانندگانی که ساعات طولانی رانندگی می کنند و دچار فقر حرکتی هستند، توجه ویژه به آموزش کودکان در حوزه حمل ونقل، افتتاح پل های عابر پیاده، نصب دوربین های تصویری، اجرای برنامه های نوسازی و بازسازی و تجمع چند هزار نفری رانندگان در ورزشگاه دستغیب از اقدامات مهم این هفته است.

سیاست های کلان؛ کاهش آلایندگی، نوسازی و داخلی سازی

معاون شهردار شیراز بیان کرد: توسعه حمل ونقل پاک، عضویت در کنوانسیون های محیط زیستی، پیگیری مترو و اتوبوس های برقی، احیای تراموا و اجرای محدوده کم آلاینده در مرکز شهر از جمله این اقدامات است.

وی از نهضت داخلی سازی به عنوان اقدامی ارزشمند یاد کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های داخلی برای ساخت واگن های مترو، تجهیزات سیگنالینگ و فنی، با هدف کاهش وابستگی و افتخارآفرینی مهندسان کشور، با عزم جدی دنبال می شود.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به پروژه های بزرگ سرمایه گذاری در حال پیگیری اشاره کرد و از احداث چهار مرکز تبادلی و پارکینگ های بزرگ، از جمله پارکینگ احمدی با ظرفیت بیش از ۳۵۰۰ واحد، به عنوان طرح هایی منحصربه فرد نام برد.

فرخ زاده ایجاد میدان های چندمنظوره برای اتوبوس و قطار، و نیز احداث توقفگاه های ورودی شهر، مانند محور ۱۱۳ هکتاری شمال غرب، را از برنامه های آتی برشمرد.

وی گفت: رویکردی متفاوت در ارتباط با دانشگاه ها، مراکز علمی و نخبگان شکل گرفته است و نخستین دفتر حمل ونقل، ترافیک و شهرسازی در نظام مهندسی استان فارس تأسیس شد.

معاون شهردار شیراز با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت بیشتر مهندسان استان افزود: حضور مهندسان و افراد تحصیل کرده می تواند در کاهش تصادفات منجر به فوت، که متأسفانه شیراز در آن رتبه های نخست را دارد، تأثیرگذار باشد.

رونمایی از مرکز نوآوری، فناوری و خلاقیت حمل ونقل و ترافیک با همکاری  معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز و پارک علم و فناوری فارس، نیز از جمله برنامه های این همایش بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.