| کد خبر: 241887 |

◄ پرداخت تسهیلات احداث بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان فارس گفت: مرحله نخست مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال اختصاصی از سوی بانک ملی و از محل ماده ۵۶ برای ارتقای جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس به بزرگراه پرداخت شد.

تین نیوز

حسن شبانی اظهار داشت: استفاده از روش های نوین مالی و فایناس خارجی و به ویژه ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یکی از اولویت های مهم وزارت راه برای پروژه های بزرگ راهسازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، وی افزود: بر همین اساس و با تلاش ها و پیگیری های وافری که برای برای توجیه فنی و اقتصادی و اهمیت محور جهرم - لار - بندر عباس صورت گرفت ، موافقت های لازم برای ورود بانک ملی برای تامین مالی ٢ هزار میلیارد ریالی دراین پروژه  طریق انجام شد.

شبانی با اشاره به روند اجرای طرح چهارخطه لار- جهرم- بندرعباس افزود: ٢٠٤ کیلومتر از طرح احداث باند دوم این محور در حوزه اداره کل راه وشهرسازی لارستان قرار دارد که تاکنون احداث باند دوم در طول ٣٢ کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده است .

شبانی یادآور شد: هم اکنون با رویکرد حذف نقاط پرحادثه، اجرای باند دوم و ارتقای این محور از حالت دو خطه به چهار خطه در مقاطع پرتصادف و یا دارای تصادف این حوزه، مجموعاً به طول ١٢٢ کیلومتر عملیات اجرایی آن به پیمان رفته و در دست اجرا می باشد.

وی یادآور شد: تخصیص این مبلغ و پرداخت مرحله نخست آن با همکاری و رایزنی حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی ، محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و همچنین مسئولان و مقامات اجرایی استان و مدیران بانک ملی تحقق یافت.

وی یکی از پروژه های اساسی و اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مسئولان و مقامات اجرایی در استان فارس و حوزه وزارت راه و شهرسازی را تکمیل و بهره برداری از طرح چهار خطه کردن محور لار- جهرم - بندرعباس دانست و گفت: هم اینک کل این محور در قالب پنج فاز در حال اجرا است.

شبانی با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، گفت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.

شبانی بیان کرد:قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسی‌های طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط  شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست.

وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد.

شبانی ، قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین  روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.

شبانی گفت که حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است و حتی به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود.

این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن اگرچه در حوزه جغرافیایی دو استانفارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود که تردد روزانه و ترافیک سنگین تریلرهای حامل مواد سوختی و غذایی در این مسیر از مناطق مختلف کشور خود گواهی بر این مدعاست.

محور لار – جهرم- بندرعباس کوتاه‌ ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.

به گفته مسئولان و براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود یعنی در هر ساعت حدود ۲۰ تریلی بارگیری و در این مسیر تردد می‌کنند.

تبادلات تجاری و بازرگانی میان مردم لارستان و سایر شهرهای جنوبی فارس با بندرها و مناطق جنوبی از جمله هرمزگان، عسلویه و قشم موجب شده که تردد زیادی در این محورترانزیتی صورت بگیرد و شاهد بار سنگین ترافیک در این مسیر باشیم که بدون شک ارتقای محور و ایمن سازی این جاده از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.