| کد خبر: 15332 |

◄ مدال برنز متروی ایران به کدام شهر اختصاص دارد؟

تین نیوز | طی هفته ها و ماه های گذشته اخبار فراوانی در رسانه ها درباره صاحب مترو شدن برخی از مراکز استان ها منتشر شده است. بعد از تهران و مشهد که شهرهای صاحب مترو هستند، عنوان سومین شهر مترویی ایران، مورد بحث محافل رسانه ای است. در این میان ورود واگن های مترو به شیراز، تبریز و اصفهان، کسب مدال برنز سومین شهر را با سوالاتی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز، شهرها و مراکز استان هایی هستند که قرار است مترو نیز در ردیف مُدهای حمل و نقل عمومی آنها قرار گیرد. هر کدام از این شهرها با جشن گرفتن ورود واگن های مترو در انتظار افتتاح واقعی و راه اندازی مترو هستند؛ افتتاح واقعی یعنی زمانی که مردم به طور مستمر بتوانند از مترو استفاده کنند.

در این گزارش، فعالیت های مترو شیراز درخصوص افتتاح واقعی مترو در مقایسه با متروهای تبریز و اصفهان مدنظر قرار گرفته است. تین نیوز آمادگی خود را برای انتشار نظرات و دیدگاه های مسئولان متروی تبریز و اصفهان نیز اعلام می کند.

چرا شیراز، سومین شهر مترویی ایران است؟
به گفته مسئولان قطار شهری شیراز، این شهر را باید سومین شهر مترویی کشور دانست. در این رابطه ماه گذشته طی جلسه ای با حضور اصحاب رسانه و مسئولان سازمان قطار شهری شیراز و حومه، مترو شیراز رسما به عنوان سومین مترو شهری بعد از تهران و مشهد معرفی شد. این در حالی است که برخی شهرهای دیگر از جمله تبریز و نیز اصفهان مدعی عنوان سومین مترو کشور هستند اما برخی مسئولان مترو شیراز معتقدند این عنوان به آنها تعلق دارد.

علت این امر از نگاه مسئولان قطار شهری شیراز، این است که طول خط متروی شیراز بیشتر است، همچنین اولین رام قطار شیراز زودتر از اصفهان و تبریز وارد این شهر شده و از سوی دیگر مترو شیراز با چهار رام در مهرماه به بهره برداری می رسد که بدین طریق قطارها کمتر از 15 دقیقه در ایستگاه های مترو به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

همه اینها در حالی است که برخی استان ها تنها با دو رام و به صورت نمایشی اقدام به افتتاح مترو می کنند، در حالی که بدین طریق عملا خدمات رسانی مفیدی برای شهروندان صورت نخواهد گرفت.

لازم به ذکر است که شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت (ع) سومين شهر كشور است كه پس از تهران و مشهد قطار مترويی آن به حركت در آمده است و با آماده شدن یک رام ديگر كه براي فاز يك پيش بيني شده است، مهرماه سال جاری راه اندازي و بهره برداري مسافري آن نيز آغاز خواهد شد.

گفتنی است خط يك قطار شهري شيراز به طول 5/24 كيلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب كلانشهر شيراز ميسر مي کند. اين خط شامل 20 ايستگاه مسافربري است كه اولين ايستگاه در ميدان ا... (گلسرخ- شرق شيراز) واقع شده و به آخرين ايستگاه در ميدان احسان (غرب شيراز) ختم مي گردد.

از لحاظ عملكردي و چرخه حركتي مسافران، ايستگاه ها به دو دسته سكوي جزيره اي به معناي قرارگيري دو تونل در اطراف ايستگاه (قطارها در طرفين) و سكوي مسافر در وسط ايستگاه و سكو طرفين به معناي يك تونل مركزي براي عبور و مرور دو قطار و دو سكو در طرفين ايستگاه تقسيم مي شوند.

همچنين از لحاظ سازه اي و اجرايي ايستگاه ها به دو دسته ايستگاه هاي عميق و نيمه عميق تقسيم بندي مي شوند. ايستگاه هاي عميق در دو طبقه شامل سالن بليط فروشي و طبقه سكو جهت سوار و پياده شدن مسافران است. غالباً تونل هاي مجاور ايستگاه هاي عميق با دستگاه T.B.M حفاري شده اند و سطح مقطع دايره اي شكل دارند. درحاليكه ايستگاه هاي نيمه عميق در يك طبقه بوده كه عملكرد سالن بليط فروشي و سكو در يك تراز با هم ادغام شده اند.

در اكثر ايستگاه هاي عميق امكان تردد عابران غيرمسافر به صورت زيرگذر زيرزميني به جاي استفاده از پل هاي هوايي عابر پياده وجود دارد. برخي از ايستگاه ها مانند وكيل الرعايا و زند كه در بافت تاريخي واقع شده اند، داراي 3 طبقه زيرزميني است كه يك طبقه آن به صورت مجزا تجاري است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    درود بر تین نیوز اصفهان و تبریز باید قبول کنند از شیراز خیلی خیلی عقب هستند

  • Bita 0 0

    امیدوارم شاهد افتتاح مترو در شیراز، اصفهان و اهواز نیز باشیم. شهروندان این شهرها صبرشون از حد گذشته. ١٣ سال برای یک خط ۶ کیلومتری واقعا تلخ بنظر میرسه برای مسءولان جهادی و شعاری. جالبه که وعده ها هیچگاه عملی نمیشه و نمی دانند کی افتتاح میشه. دنیا و مردم فقط.

  • بهنام 0 0

    مترو تبریز افتتاح شد مصادف با عید سعید فطر ته یه ماه هم رایگانه بعدشم من شهر خودم تبریز رو نمی گم اما اصفهان کم کمش ۱۰سال از شما جلو زده کاکو

  • شهرام 0 0

    باید تمام کلان شهرها و شهرهای بزرگ کشور از سیستم حمل ونقل عمومی برخوردار باشند، ولی خدایش، من خودم از تبریزیها چندبار شنیدم که می خواهند پل فلان وبهمان را مثل اصفهان بسازنند، بندگان خدا غافل از این هستند که اصفهانیها نه استادیوم دارند و مترو، متروتون مبارک تبریزیهای مهربان، شیرازیها عاشقتونم، اصفهونیها شما هم صبر کنید بهتون مترو میرسد بالاخره

  • اکبر ناصری 0 0

    سلام تین نیوز چرا اهواز را از قلم می اندازید اهواز هم از کلانشهرهای ایران است که مثل بقیه شهرها ساخت مترو درآن شروع شده چرا بعضی افراد وبعضی مسئولین هروقت اسم شهرهای بزرگ را می خواهند بگویند اسم اهواز را از قلم می اندازند اهواز مرکز اقتصاد ایران است اهواز پایتخت اقتصادی ایران است کشورهای دیگر اهواز را از شهرهای بزرگ ومهم ایران نام می برند ولی داخل کشور خودمان بعضی هابه اهواز بزرگ ومهم اهمیت نمی دهند با تشکر ناصری

  • ایرانی 0 0

    تبریک به شیراز به عنوان سومین شهر مترویی ایران که در صدا و سیما هم نشان دادن عالی بود