| کد خبر: 235501 |

یک همه گیری شناس (اپیدمیولوژیست)

جزئیات بیشتر درباره اجرای قرنطینه هوشمند در کشور

هوشمندی به این معناست که ما بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر و جا‌هایی را که احتمال افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد، شناسایی کنیم و به حداقل برسانیم.

تین نیوز

 دکتر حمید سوری با اشاره به قرنطینه هوشمند گفت: ما واژه‌ای به نام ایزوله و جداسازی داریم و یک واژه هم به نام قرنطینه داریم. قرنطینه در جامعه و جمع انجام می‌شود، اما ایزوله به معنی جداکردن فرد بیمار از سایر افراد سالم است؛ به نحوی که امکان انتقال را به حداقل برسانیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی افزود: در ابتدای اپیدمی که ویروس وارد همه شهر‌ها نشده بود می‌توانستیم قرنطینه معکوس انجام دهیم. قرنطینه مستقیم هم قرنطینه‌ای است که عملا افراد مبتلا را جدا می‌کنیم. زمانی در ابتدا می‌شد این کار را انجام داد، زیرا هنوز گستردگی اپیدمی به صورت مبسوط در کشور ایجاد نشده بود، اما وقتی دیگر نقطه‌ای در کشور نداشتیم که از بیماری مصون باشد، عملا دیگر امکان قرنطینه معکوس و مستقیم از بین می‌رود.

این همه گیری شناس اظهار کرد: انتشار بیماری و همه گیری در جامعه یا به صورت فردی و پراکنده است، یا به صورت خوشه‌ای و جمعی و یا به صورت عمومی. کشور ما در مرحله سوم قرار داشته و اکنون باید قرنطینه هوشمند را پیش ببریم. با توجه به اینکه پوشش واکسیناسیون را طی چند هفته اخیر به سرعت بالا بردیم، جامعه به سمتی می‌رود که گویی جایی از کشور مصون شده و برخی مناطق و گروه‌هایی از جمعیت هنوز مصون نیستند. بر این اساس باید قرنطینه هوشمند انجام دهیم.

آقای دکتر سوری در ادامه با بیان اینکه سالمندان یکی از گروه‌های پرخطر هستند که در کشور در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند، گفت: یک‌پنجم جمعیت پرخطر ما با اینکه واکسن وجود داشت، به هر دلیلی هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که عادی‌سازی جامعه با عادی‌انگاری متفاوت است و ما باید به سمت عادی‌سازی برویم. عادی‌سازی به این معناست که در حوزه مدیریت اپیدمی رفتاری کنیم که سازوکار‌های اقتصادی جامعه، معیشت، کسب و کار و ... در حداکثر ممکن بچرخد و به صورت هوشمند باشد. هوشمندی هم به این معناست که ما بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جا‌هایی که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد را شناسایی کنیم و به حداقل برسانیم. همچنین اگر جهش جدیدی در ویروس رخ داد که می‌تواند یک جمعیت را به صورت متفاوتی آلوده کند، افراد پرخطر را به طور نسبی با توجه به گروه‌های پرخطر قرنطینه کنیم.

وی درباره ایجاد محدودیت برای افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند، گفت: همانطور که اکنون بسیاری از کشور‌ها به افراد بدون دو دُز واکسن و تست منفی که حداکثر ۷۲ ساعت از آن گذشته باشد، اجازه ورود نمی‌دهند، ما هم اعلام کنیم که اگر فردی نمی‌خواهد واکسن بزند، اشکالی ندارد، اما این افراد از یکسری خدمات اجتماعی محروم می‌شوند. این شیوه مورد قبول در دنیاست و در کشور ما هم امکان‌پذیر است و هیچ مغایرت قانونی، حقوقی، دینی و ارزشی ندارد. ما باید به این سمت حرکت کنیم، زیرا این کار به نوعی حفاظت از جان دیگران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.