| کد خبر: 198188 |

انتقاد به اروپا؛ همکاری با روسیه

رییس مجلس در بلگراد با مقامات کشورهای مختلف دیدار کرد.

تین نیوز

روز یکشنبه علی لاریجانی، رییس قوه مقننه در صدر یک هیات پارلمانی برای شرکت در صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس عازم «بلگراد» پایتخت «صربستان» شد که در این دو روز علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی این اجلاس با روسای مجالس قطر، کویت، الجزایر، اتریش، مقدونیه، روسیه، آفریقای جنوبی، پاکستان و ایرلند نیز دیدار و گفت‌وگو کرد؛ آنچه عمدتا در این‌ دیدارها از آن صحبت به میان آمد، بحث روابط دوجانبه با ایران و البته صحبت درباره توافق هسته‌ای و وضعیت خاورمیانه بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، ازجمله دیدار‌های روز گذشته رییس مجلس می‌توان به دیدار او با رییس مجلس اتریش اشاره کرد.

علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به ریشه‌دار بودن روابط ایران و اتریش گفت: «اتریش همیشه نقش متعادلی به مسائل داشته به ویژه بعد از توافق هسته‌ای، گام‌های خوبی برداشته البته روابط تجاری بین دو کشور باید افزایش پیدا کند.»

او ادامه داد:«شرایط منطقه آشفته است و باید بدانیم چه کسی شرایط را اینگونه کرده است، داعش را چه کسی به وجود آورد؟ خانم کلینتون گفتند؛ ما درست کردیم!»

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه عامل موثر آشفتگی در منطقه امریکاست، گفت:«در مساله یمن و سوریه از ابتدا گفتیم باید مذاکره سیاسی شود اما برخی از کشورها قبول نکردند.»

او همچنین گفت:«آنها می‌خواستند از ابزار داعش برای خود استفاده کنند اما نمی‌دانستند گریبان خودشان را هم خواهد گرفت.»

لاریجانی سخنانش را این طور ادامه داد که:«ایران مخالف حل مسائل میان ایران و سعودی‌ها نیست بلکه امریکایی‌ها نمی‌گذارند و چنین فرصتی نمی‌دهند چراکه نفع آنها در این درگیری‌هاست و امریکا دلیل مهم مناقشه ایران و عربستان به شمار می‌رود.» البته رییس پارلمان اتریش هم با استقبال از روابط دو کشور به این مهم هم اشاره کرد و گفت:«ایران نقش با ثباتی را در منطقه و خاورمیانه ایفا می‌کند و این نشان می‌دهد، روش گفت‌وگو به هر راه‌حل دیگری ارجحیت دارد.»

او این موضوع را هم گفت که:«اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه همچنین جنگ در یمن و لیبی نگران‌کننده است لذا از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنم.»

از دیدار‌های دیگر رییس مجلس، دیدار لاریجانی با نخست‌وزیر صربستان بود که در این دیدار هم موضوع افزایش روابط اقتصادی دو کشور و همکاری‌ها در زمینه گردشگری و... مطرح شد. البته نکته قابل‌ توجه در این دیدار، انتقاد رییس مجلس از برخورد اروپا با برجام بود. لاریجانی با انتقاد از عدم‌کارایی اروپا در برجام، توضیحاتی در رابطه با مساله هسته‌ای ایران و برجام گفت: «امریکا در مسائل مختلف زورگویی می‌کند و ایران واکنش نشان می‌دهد، این در حالی است که اتحادیه اروپا گامی اساسی در رابطه با مساله توافق هسته‌ای برنداشته است.»

او همچنین خواهان اجرایی شدن توافقات هیات ایران و صربستان شد. در این میان نخست‌وزیر صربستان به تجربه این کشور در مواجهه با تحریم‌ها اشاره و افزایش قدرت جمهوری اسلامی در برابر تحریم را تحسین کرد. او در ادامه گفته است:«هر کمکی که بتوانیم به ایران خواهیم کرد.»

اما شاید مهم‌ترین دیدار رییس مجلس را بتوان دیدار او با رییس مجلس سنای روسیه دانست. لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه اعتماد جدی میان دو کشور و رهبران ایجاد شده است، گفت: «با توجه به رفتارهای ناهنجار ترامپ در صحنه بین‌الملل، رهبران دنیا باید به هم اعتماد بیشتری کنند تا از این طریق برخی از خرابکارهای ترامپ در صحنه بین‌الملل علاج یابد.»

رییس مجلس روسیه هم از مواضع ثابت و اصولی این کشور نسبت به ایران خبر داد و گفت: «روسیه مخالف برهم زدن توافق هسته‌ای است چراکه این اتفاق آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد.» او ادامه داد:«مواضع روسیه به طور شفاف به ایالات متحده اعلام شده و اقدام ترامپ، تنش‌ها را افزایش داده تا جایی که در سطح هشداردهنده‌ای قرار گرفته است.»

او ادامه داد: «روسیه علنا و به صورت قاطعانه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را محکوم کرده و اعلام می‌کند؛ هیچ‌گونه تهدید دیگری سبب نخواهد شد ایران پای مذاکره بازگردد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.