| کد خبر: 133733 |

◄ اعلام رسمی ارسال لایحه انتزاع سه وزارتخانه به مجلس/ چرایی تفکیک وزارت راه و شهرسازی

بالاخره شش سال پس از تصمیم شتابزده دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام چند وزارتخانه و همراه کردن مجلس با آن، حالا شایعه‌های چند روز گذشته درباره انتزاع دوباره این وزارتخانه‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته و دولت رسماً اعلام کرد لوایح تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و وزارت ورزش وجوانان این هفته به مجلس می‌رود.

تین نیوز

بالاخره شش سال پس از تصمیم شتابزده دولت محمود احمدی‌نژاد برای ادغام چند وزارتخانه و همراه کردن مجلس با آن، حالا شایعه‌های چند روز گذشته درباره انتزاع دوباره این وزارتخانه‌ها رنگ واقعیت به خود گرفته و دولت رسماً اعلام کرد لوایح تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و وزارت ورزش وجوانان این هفته به مجلس می‌رود.

 

این اتفاق به ویژه در مورد وزارت راه و شهرسازی سال‌ها قرار بود بیافتد و بحث تفکیک این دو وزارتخانه، اندک زمانی پس از ادغام آنها شروع شد.

 

حالا دولت تصمیم گرفته این گمانه‌زنی‌های چند ساله را به واقعیت تبدیل کند. واقعیتی که برخی معتقدند وزیر راه و شهرسازی چندان با آن موافق نیست.

 

به هر حال معاون پارلمانی دولت اعلام کرده در دولت مطرح شده که وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی»، وزارتخانه صنعت، معدن وتجارت به وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» تبدیل شوند.

 

همانطور که گفته شد طرح ادغام این وزارتخانه‌ها شش سال پیش و پس از قانع شدن مجلس برای رساندن تعداد وزارتخانه‌های دولت به ۱۷ مورد اتفاق افتاد.

 

در همان زمان انتقادهای بسیاری به این تصمیم شتابزده شد. منتقدان معتقد بودند بخش مسکن و راه دو وزارتخانه بزرگ غیرمرتبط هستند و در حالی که می‌شد وزارتخانه‌های کوچک‌تر را با یکدیگر ادغام کرد، ادغام این دو اشتباه بود.

 

منتقدان این ادغام اعتقاد داشتند گستردگی حوزه حمل‌ونقل در مدل‌های مختلف اعم از ریلی، هوایی، دریایی و زمینی به قدری زیاد است که هرکدام استعداد تبدیل شدن به یک وزارتخانه را دارند.

 

آنها پس از پایان دولت احمدی‌نژاد گفتند در این مدت، دولت و مردم متوجه شدند پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن، بخش حمل‌ونقل با افت شدیدی مواجه شد؛ ضمن آنکه در حوزه مسکن هم می‌توانستیم کیفیت فعالیت‌ها را ارتقا دهیم که این امر کاملاً مشهود بود.

 

این انتقادات درباره مسکن جدی‌تر بود و منتقدان اعتقاد داشتند خروجی این ادغام این بود که نتوانستیم آن طور که باید به توسعه مسکن و کنترل نرخ‌ها بپردازیم؛ ضمن آنکه حمل‌ونقل هم از نظر رشد و توسعه کاملاً مغفول ماند.

 

همین مسائل باعث شد همزمان با آغاز کار دولت یازدهم، برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد انتزاع این دو وزارتخانه را به دولت بدهند و البته اعلام کردند اگر دولت جدید پیشنهادی درباره تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی نداشته باشد، مجلس هم برای انتزاع پیشقدم نخواهد شد.

 

با وجود این مسائل، سخت بودن کار وزیری که قرار است سکان این وزارتخانه را به دست بگیرد قابل پیشبینی بود. در همین راستا حواشی، بسیار زودتر از موعد و همزمان با معرفی گزینه وزارت راه وشهرسازی آغاز شد.

 

منتقدان پس از معرفی کابینه و قبل از حضور وزرای پیشنهادی در مجلس، عباس آخوندی را وزیری مسکنی خواندند و گفتند او در حوزه راه تخصص ندارد.

 

این انتقادات تا روز گرفتن رأی اعتماد آخوندی همچنان ادامه داشت اما سخنان او آن روز ورق را برگرداند. برخلاف انتظار، آخوندی بخش عمده‌ای از وقت خود را به بیان برنامه‌هایش در حوزه حمل‌ونقل اختصاص داد و نتیجه جلسه برخلاف انتظار مخالفان آخوندی، وزارت او بود.

 

این مخالفان هر چند در طول چهار سال گذشته بیکار ننشتند اما برخلاف خواست و تصور آنها وزیری که بیشترین حملات به او شد، با گرفتن سه بار رأی اعتماد از مجلس، به یکی از معتمدترین وزرای تاریخ برای پارلمان کشور تبدیل شد.

 

شاید همین مسائل باعث شده که کارشناسان این انتزاع را ناظر بر عملکرد وزیر راه و شهرسازی ندانسته و دلیل آن را نه ضعف عملکرد آخوندی بلکه اشتباهی بخوانند که شش سال پیش اتفاق افتاد و حالا در آستانه پایان عمر دولت یازدهم باید جبران شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی دلسوز 0 0

    طول تاربخ ماهمیشه درگیرآزمایش وخطابوده ایم دولتی سرکارمی آیدبرای اینکه بگویدمن دنبال پیشرفت مملکت هستم تزجدبدمیدهدروی آن تزماههابلکه سالها جلسه گرفته میشودجلساتی که نه برای کارکارشناسی فقط گذراندن وقت وصرف هزینه خروجی آن است سیس آن تزتصوبب واجرائی میشودخیلبها دداین رابطه دررسانه به به چه چه میگویند اما پس ارگذشت زمان صرف هزینه زیادبرای مملکت چون بی کفایتی مدیران که اصل قضیه است سبب ناکارآمدی تزمیشوددوباره دولت جدبدسازتغییرکوک می کندحال روزازنوروزی ازنوبرای نمونه وضعیت آموزش وپرورش برنامه راهنمائی وپیش دانشگاهی . دوران خدمت سربازی ازدوسال به یکسال ودوباره مجددابه دوسال . ادغام شش وزارتخانه به سه وزارتخانه وحالادرخواست انتزاع ودهها نمونه دیگر این است وضعیت کشور. ازآنطرف هم هرروزدادمی زنندپول نداریم بودجه نداریم بخدا این مملکت ثروتمنداست منتهی مامدیرنداربم فقیرکشورژاپن است نه نفت داردنه گاز دارد نه معدن داردنه چهارفصل جهت کساورزی دارداماچه داردمدیران متعهدوقوی که امروزدومین اقتصاددنیارادارد

  • حسینی 0 0

    ادغام راهداری وحمل ونقل نه ازنظرعقلی درست بود ونه از نظر اهداف وماموریت های دو اداره.کلا" اوضاع درهم وبرهم شده وهیچی جای خودش نیست.

  • علي 0 0

    با سلام بايد راه از مسكن جدا شود