| کد خبر: 127803 |

رونق صنعت گردشگری موجب رشد تولید و اشتغالزایی می‌شود

تین‌نیوز| مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، گفت: جذب سرمایه گذار و رونق صنعت گردشگری موجب رشد و رونق تولید و اشتغال می شود از این رو باید بروکراسی ها و موانع در مسیر جذب سرمایه گذاری و بخش خصوصی در اجرای پروژه های گردشگری برداشته شود.

به گزارش ایسنا، عیسی رضایی  با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال افزود: گردشگری در اقتصاد کشور سهم مهمی دارد. امروزه در سطح جهان چند صنعت مهم سودآور و اقتصادی شناخته می شود که در توسعه و رونق اقتصادی جوامع اثر گذار هستند، در این میان یکی از صنایع مهم و سودآور و اقتصادی در سطح جهان، صنعت گردشگری به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع مهمی همانند صنعت نفت، صنعت خودرو و صنعت گردشگری از جمله این صنایع اقتصادی و سودآور به شمار می روند در این راستا کشورهای بیشماری در سطح جهان برای اینکه اقتصاد داخلی خود را بچرخانند به صنعت گردشگری روی آورده‌اند و زیرساختهای آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

رضایی بیان کرد: به ویژه کشورهایی که از نظر منابع در محدودیت به سر می برند و یا فاقد صنایع بزرگ مانند نفت و خودرو هستند، بیش از دیگر کشور ها در جهت رونق صنعت گردشگری تلاش می‌کنند و از بستر این صنعت به تولید و اشتغال فزاینده‌ای دست یافته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران دارای جاذبه‌های مهم گردشگری است و ظرفیت‌های بالنده‌ای را در خود دارد باید تلاش بیشتری در جهت تجهیز زیرساخت ها و توسعه امکانات در جهت پذیرایی از گردشگران صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم پیرامون برخی از فعالیت ها در راستای فراهم سازی امکانات لازم جهت حضور گردشگر گفت: راه اندازی واحدهای اقامتی و ساخت هتل های مجهز و توسعه مجتمع های گردشگری و توریستی از جمله اقداماتی است که می تواند زمینه اشتغال و کارآفرینی را فراهم آورد. وقتی زیرساخت های گردشگری و امکانات فراهم باشد جذب گردشگر و استقبال تورهای گردشگری ارتقاء پیدا می کند.

رضایی یادآور شد: در توسعه صنعت گردشگری باید به دنبال اهداف بلند مدت بود و این صنعت را باید در افق چشم انداز توسعه مد نظر داشته باشیم اما هنوز این امر تحقق نیافته است.

وی با اشاره به برخی از موانع در مسیر گردشگری ادامه داد: برخی از موانع داخلی با اینکه در دستور مقام معظم رهبری، توسعه اقتصادی مورد تاکید است و در برنامه ریزی های افق چشم انداز 1404 باید به 20 میلیون نفر گردشگر و 30 میلیارد درآمد در سال دست یابیم، نتوانسته ایم به این هدف برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم اظهار کرد: یکی از موانع جدی دیگر این است که ادارات و دستگاه‌های اجرایی در رفع بروکراسی های موجود بخش نگر هستند و با نگاه کلان به رفع موانع نمی نگرند و بخش های اصلی را مورد توجه قرار نمی دهند. ما در استان قم نیز با این مشکل به طور جدی مواجه‌ایم.

وی عنوان کرد: اگر چه متولی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی دیگر از جمله شهرداری ها و راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در فرهم آوردن زیرساختهای گردشگری دخیل هستند.

رضایی در مورد برخی از راهکارها در جهت توسعه صنعت گردشگری در قم گفت: در استان قم باید تا سال 1404 تعداد 30 هزار تخت را برای صنعت گردشگری فراهم شده است، اما تنها 11 هزار تخت آن را فراهم کرده ایم و در این باره باید سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: از طرفی باید در بحث ماندگاری مسافر و گردشگر نیز اقداماتی صورت گیرد که مسافر قم را از حالت معبر به مقصد تبدیل کند. ما شهرهایی همانند مشهد را داریم که مقصد هستند اما در قم اقامت 3 شب به ندرت اتفاق می‌افتد و در تلاشیم مدت اقامت را افزایش دهیم. البته برخی از مسافران خارجی و زائران عراقی در سفر به قم سه شب را می مانند اما زمان ماندگاری همچنان کم است در حالی که ماندگاری گردشگران می تواند در رونق اقتصادی موثر باشد.      

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.