| کد خبر: 25559 |

پیشنهاد شورای شهر برای ایجاد درهای جداکننده در مترو

تین نیوز | رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از پیگیری شورای شهر تهران برای ایجاد درهای جدا کننده محدوده سکو از محدوده قطار خبر داد و گفت: در این زمینه محدودیت بودجه ای نداریم و برای افزایش سطح ایمنی مسافران تلاش می کنیم در ایستگاه‌های شلوغ این موضوع محقق شود.
 
احمد دنیا مالی با بیان این که فعالیتهای مطالعاتی ایجاد درهای جداکننده در ایستگاه های مترو در حال انجام است و امیدواریم تا چند سال آینده در برخی از ایستگاه ها پرمسافر اجرایی شود گفت: مدیران حوزه حمل و نقل معتقدند در بسیاری از کشورها چنین ویژگی وجود ندارد اما در بسیاری از کشور ها نیز ایستگاه های مترو دارای چنین تجهیزاتی هستند.
 
وی با اشاره به حادثه افتادن یک نابینا به درون محوطه قطار گفت: چنین تجهیزاتی می تواند ایمنی مسافران را افزایش داده و مانع وقوع حوادثی همچون خودکشی در مترو شود.
 
دنیا مالی با بیان اینکه برای افزایش ایمنی در سکوهای سوار و پیاده شدن مترو مخصوصا در ایستگاه های شلوغ و پرمسافر از درهایی جدا کننده محدوده سکو از محدوده قطار استفاده می شود گفت: این درها به صورت ثابت بر روی لبه سکو قرار می گیرند که در زمان رسیدن  قطار و براساس برنامه زمان بندی شده برای خروج و ورود مسافر باز و بسته می شوند.
 
وی با بیان این که  این موضوع در چند جلسه کمیسیون و همچنین صحن علنی شورا بررسی شد؛ هر چند به طور کلی نظر اعضا با این پیشنهاد مثبت بود اما با مخالفت هایی هم مواجه شدیم گفت:  کمیسیون عمران و حمل ونقل همواره بر استفاده از این سیستم در خطوط در حال بهره برداری و ساخت تاکید داشته و دارد.

مخالفین استفاده از این درها بر این عقیده بودند که میزان حوادثی که اتفاق افتاده به نسبت کل جابه جایی مسافر قابل اغماض است. در مقابل این نگاه اما موافقین طرح تاکید بر توجه به ایمنی هر چه بیشتر مسافرین به خصوص افزایش بهره برداری از خطوط مترو، افزایش رضایت مندی شهروندان و همچنین حساسیت بیشتر در زمانبدی حرکت واگن ها دارند.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیتی که میان اعضای کمیسیون عمران و حمل ونقل درباره اجرای این طرح وجود داشت در تدوین برنامه 5 ساله شهرداری و نیز بررسی و تصویب بودجه سال 93 مقرر شد اجرای این سیستم  با 10 ایستگاه آغاز و در طول برنامه 5 ساله تمامی ایستگاه های باقی مانده با در نظرگرفتن اولویت مسافر، به سیستم  این درها مجهز شوند.
 
وی اضافه کرد: شهرداری در حال تکمیل این طرح است و تلاش می کنیم تا پایان امسال این طرح تکمیل و اجرایی شود و از سال 94 به سمت فراگیر کردن این درها  در ایستگاه های مترو برویم .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یاسین بیات کارشناس ارشد مدیریت شهری 0 0

    با سلام، چرا این امساله را با راه حل نرم افزاری حل نمی کنیم و به فکر ایجاد سخت افزار و صرف هزینه های مضاعف هستیم؟ من در مورد این مساله فکری به ذهنم رسیده ولی نمی دونم تا چه اندازه عملیاتی باشه، همین جا مطرح کنم شاید به گوش مسوولین برسه و بتونن در مورد عملیاتی بودن یا نبودنش تصمیم گیری کنند. فکرم اینه که چرا قطار با تمام سرعت وارد رمپ سوار کردن مسافر بشه که احتمال افتادن مسافر زیر قطار هست، برای حل این مساله به نظرم رسید که قطار لحظاتی قبل از ورود به سکو سرعتش را به حداقل ممکن برسونه و به آرامی هر چه تمام تر وارد ایستگاه بشه، همینطور به آرامی ایستگاه را ترک کنه، به این ترتیب بدون صرف هیچگونه هزینه ریالی میشه از هر گونه برخورد احتمالی جلوگیری کرد. تنها اشکال ممکن افزایش زمان سفر هست که میشه در یک طرح مقایسه کرد که آیا صرف مخارج ایمنی طرحهای دیگه نسبت به این طرح کمتره یا بیشتر. به هر حال توقف قطار قبل از ایستگاه امکان پذیره. همینطور در خصوص افتادن کودکان یا نابینایان به داخل سکو به جای اضافه کردن دیوار برای ایمنی اونها با فرهنگ سازی و آموزش شهروندان به اونها بیاموزیم که باید در ایستگاههای قطار و مترو و اتوبوس از کودکان و نابینایان مراقبت و محافظت بیشتری کنیم و همه ما شهروندان مسوول جان این اقشار آسیب پذیر هستیم اونوقت نه تنها در مترو که در خیابان هم این اخلاق نیکو را با شهروندان شاهد خواهیم بود این در حالی است که به نظر میرسه در سراسر خیابانها دیگر امکان دیوار امنیتی کشیدن برای کودکان و نابینایان وجود نداشته باشه لطفا این طرح رو به کارشناسی بگذارید شاید قابلیت عملیاتی شدن داشته باشه. ممنون از شما

  • 0 0

    ایده شما خوبه ولی سرعت قطار هر چه هم کم بشه اگر کسی جلوش بپره باز هم نمی تونه بایسته در ضمن اگر با سرعت پایین وارد ایستگاه بشه یا خارج بشه، سرعت طی مسیر توسط قطار و ظرفیت مترو خیلی پایین میاد که در میان مدت هزینه آن از درهای جدا کننده بیشتر میشه