| کد خبر: 254921 |

◄ آتش بس موقت بین شهرداری و شرکت کنترل ترافیک تهران

شورای شهر در تازه ترین تصمیم، ادغام شرکت کنترل ترافیک تهران در موسسه رایانه شهر را دو هفته متوقف کرده تا یک کمیته تخصصی در این زمینه اظهار نظر کند اما این که نظر کمیته تخصصی هم بتواند شرکت کنترل ترافیک را نجات دهد در هاله ای از ابهام است.

تین نیوز

شورای شهر پایتخت در تازه ترین تصمیم، اقدامات مربوط به انتقال وظایف و امکانات شرکت کنترل ترافیک تهران به موسسه رایانه شهر را دو هفته متوقف کرده تا یک کمیته تخصصی در این زمینه اظهار نظر کند اما این که نظر کمیته تخصصی هم بتواند شرکت کنترل ترافیک را نجات دهد در هاله ای از ابهام است.

به گزارش تین نیوز، اگر شما هم از ترافیک کشنده پایتخت جان به لب شده اید بد نیست بدانید پلیس راهور در مدیریت ترددهای تهران تنها ارگان مسئول نیست و بخش مهمی از مسئولیت مدیریت و رفع ترافیک این ابرشهر با شرکت کنترل ترافیک تهران است.

این شرکت یکی از زیر مجموعه های شهرداری تهران به شمار می رود و وظیفه نصب، پشتیبانی و مدیریت هوشمند تجهیزات کنترل کننده چراغ های راهنمایی رانندگی، دوربین های ترافیکی، تابلوهای هشدار دهنده دیجیتال هدایت رانندگان و ... را به عهده دارد. اما همین شرکت در اواخر سال گذشته حدود سه ماه مدیرعامل نداشته است.

در نظر اول اگر متولیان مدیریت تهران خواستار رفع گره های ترافیکی پایتخت باشند باید در جهت تقویت این شرکت گام بردارند اما مدتی است که حداقل برخی از مدیران ارشد شهرداری از جمله شخص شهردار تهران نظر متفاوتی در این زمینه دارند.

نامه ای که لرزه به ارکان شرکت کنترل ترافیک تهران انداخت

سندی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد علیرضا زاکانی اسفندماه 1401 با نامه ای که خواستار سلب اختیارات و امکانات از شرکت کنترل ترافیک و انتقال آن به موسسه رایانه شهر بوده، موافقت کرده است.

این نامه را دو نفر از اعضای سابق هیئت مدیره این شرکت بدون اطلاع و موافقت هیئت مدیره و مدیرعامل کنونی این شرکت به شهردار تهران ارسال کرده اند و به همین دلیل مدیران فعلی شرکت کنترل ترافیک و برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله جعفر تشکری هاشمی، قانونی بودن این درخواست و موافقت زاکانی با آن را به شدت زیر سوال می دانند.

بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک بدون بررسی کارشناسی

تشکری هاشمی که ریاست کمیسیون حمل و نقل شورای تهران را نیز به عهده دارد در صحن شورا به صراحت این تصمیم شهردار را به باد انتقاد گرفته و گفته است: کدام کمیسیون تخصصی این تصمیم را بررسی کرده و بر اساس چه معیارهایی چنین تصمیمی گرفته شده که باید تمام اختیارات و امکانات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر داده شود؟ چطور به این نتیجه رسیده اند که اگر شرکت کنترل ترافیک را بی هویت کنیم مشکلات ترافیکی تهران حل می شود؟ با این تصمیم 350 نفر پرسنل متخصص شرکت کنترل ترافیک را بلاتکلیف کرده اند. کیست که نداند این تصمیمات با دخالت های برادر عزیزی که نباید در شهرداری باشد و نباید حکمی می داشت گرفته می شود.

دامادی که حکم ندارد اما حرفش برو دارد!

اشاره تشکری هاشمی به «حسن حیدری»،  داماد زاکانی است که شهردار تهران ابتدا او را به عنوان مشاور و دستیار ویژه خود در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد اما اندکی بعد با فشار رسانه ها و شورای شهر این حکم لغو شد.

با وجود لغو حکم داماد زاکانی، تاثیرگذاری او در تصمیمات شهردار در حوزه های مذکور بر کسی پوشیده نیست و ماجرای انتقال وظایف و امکانات شرکت کنترل ترافیک تهران به موسسه رایانه شهر نیز به تصمیمات و دخالت های آشکار و پنهان وی نسبت داده می شود.

مدیران و پرسنل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز طبعا جزو معترضین به این تصمیم شهردار به شمار می روند و تجمعاتی نیز توسط کارکنان این شرکت در اعتراض به این تصمیم برگزار کرده اند.

زاکانی از تصمیم خود کوتاه می آید؟

در آخرین تحول، بر اساس گفته های مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مقرر شده است که یک کمیته تخصصی تشکیل شود و همه جوانب اقدامات انجام شده در خصوص شرکت کنترل ترافیک را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد و ظرف مدت دو هفته گزارش خود را به شورای شهر ارائه کند و این شورا این اقدام را بررسی کند. به گفته چمران، فعلا همه کارهای انجام شده در شرکت کنترل ترافیک در همین حد متوقف می‌شود تا شورای شهر بتواند مسئله را بررسی کرده و تصمیم گیری کند.

وقتی به ترکیب کمیته تخصصی که چمران از آن سخن گفته نظر کنیم به این نتیجه می رسیم که نجات شرکت کنترل ترافیک از آتش توپ زاکانی – و صد البته به نوعی داماد او -  چندان کار ساده ای نخواهد بود چرا که این کمیته تخصصی شامل دو کارگروه از شهرداری و شورای شهر تهران است و پنج نفر از طرف شورای شهر و پنج نفر از شهرداری تهران در این دو کارگروه حضور دارند.

بسیار بعید است پنج نفری که از سوی شهرداری در این کارگروه حضور دارند نهایتا در بررسی های خود رای و نظری غیر از آنچه مد نظر شهردار است، داشته باشند.

رای و نظر شهردار هم کاملا مشخص است. این رای را علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر، به این شکل توضیح داه است؛ شهرداری معتقد است تصمیم اتخاذ شده منطبق بر اساس اساسنامه شرکت کنترل ترافیک بوده و در ماجرای ادغام شرکت کنترل ترافیک و موسسه رایانه شهر اتفاقی قانونی رخ داده است.

به نظر نمی رسد زاکانی از تصمیم خود به این سادگی ها کوتاه بیاید اما فعلا - حداقل در ظاهر - توپ های شهرداری آتشباری خود را دو هفته به روی شرکت کنترل ترافیک متوقف می کنند.

پرسش اینجاست که این آتش بس ادامه دار می شود یا بعد از دو هفته با قدرتی بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد؟ شاید جواب این پرسش را داماد زاکانی بهتر از هر کسی بداند.  

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارمند مترو 0 0

    در ادامه خبر فوق، تصميم ديگري توسط شهردار تهران اخذ شده است: واگذاري فضاي متعلق به شركت بهره برداري مترو تهران واقع در چهار راه كالج تهران به يك نهاد امنيتي (طبق شنيده ها) و انتقال كاركنان شاغل در اين فضا به ساختمان شركت ساخت مترو در اتوبان باقري !
    اين فضا كه در سال 1386 توسط قاليباف شهردار وقت افتتاح و به شركت بهره برداري مترو تهران تعلق گرفت، شامل دو ساختمان اداري، ورزشگاه سرپوشيده مجهز و پست برق خط 4 مترو مي باشد. اين مكان دارايي متعلق به شركت بهره برداري مترو تهران و جزيي از هويت آن مي باشد.
    اين تصميم شهردار كه تحت عنوان مولد سازي اخذ شده است كاملا محرمانه و بدون تشريفات برگزاري مزايده مي باشد.
    كاركناني كه در طي 16 سال گذشته در اين مكان شاغل بوده اند بسيار نگرانند، چرا كه تعلق خاطر به محل كار خود دارند و انتقال آنها به شرق تهران باعث دور شدن از محل زندگي و رفت و آمد روزانه آنها مي شود.
    مهمتر از همه اينكه مراكز كنترل ترافيك خطوط 7 گانه مترو در طبقه 3- يكي از ساختمان ها قرار دارد و جابجايي آن ها به مكان ديگر هزينه هاي چند صد ميلياردي به همراه دارد.