| کد خبر: 115396 |

تاکسی‌های برقی در راهند

تین‌نیوز| «تاکسی‌های برقی در راهند»، «پشت پرده اتفاقات اخیر حزب اعتماد ملی»،‌ «نیازمند ثبات در حوزه ارز هستیم»، «رانت‌خواری با مجوزهای متروکه» و «مخالفان برجام خود را به خواب زده‌اند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره سه شنبه 14 دی است.


 تاکسی‌های برقی در راهند
محسن سرخو عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در مورد جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، متناسب با اعتبار و بودجه‌ای که داشتند، اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما این کافی نیست و متاسفانه هنوز در تهران، ما شاهد تردد تاکسی‌های فرسوده‌ای هستیم که حجم بسیار بالایی از آلایندگی را وارد هوای تهران می‌کنند. به تازگی پیگیری‌هایی هم صورت گرفته که یکی از گزینه‌ها برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده، تاکسی‌های برقی باشد و در این راستا، با یکی از تولیدکنندگان خودروهای برقی که ایرانی است اما در داخل کشور خودرو تولید نمی‌کند، جلساتی در کمیته حمل‌ونقل و ترافیک داشتیم و ایشان اعلام آمادگی کردند واحد تولیدی خود را به داخل کشور انتقال دهند و امید است دستگاه‌های صنعتی هم کمک کنند تا این اتفاق بیفتد. اگر این مساله محقق شود، هم کمکی به صنعت خودرو کشور می‌شود و هم در تهران و سایر کلانشهرها، با استفاده از خودروهای برقی حجم آلاینده‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

پشت پرده اتفاقات اخیر حزب اعتماد ملی
محمدصادق جوادی حصار از اعضای شناخته‌شده و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره دلیل های استعفای دبیرکل و قایم مقام این حزب گفت: به نظر من از جلسه مشترک خانم کروبی وحسین آقای کروبی گزارشاتی به آقای کروبی رسیده بود و احتمالا با شنیدن سخنان وتحلیل‌های آنها ایشان به این نتیجه رسیدند که استعفا کنند. در این مباحث حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که ازجمله آنها نامه‌ای است که آقای‌منتجب‌نیا ابتدا به دبیرکل اعتماد ملی نوشتند. مشخص نیست در آن نامه چه مواد و خواسته‌هایی مطرح کرده‌اند که دبیرکل اعتماد ملی رسیدگی به استعفای قائم مقام خود را به شورای مرکزی حزب حواله کردند و بعد هم استعفای خود را از دبیرکلی اعتماد ملی اعلام می‌کنند. این موارد موضوعاتی است که باید روشن شود. البته دبیرکل حزب اعتماد ملی نامه‌ای حاوی چند مطلب به اعضای حزب نوشته‌اند. اولا اینکه اعلام می‌کنند پیرو جلسه شورای مرکزی حزب با خانم کروبی و انصراف آقای منتجب‌نیا لازم است مواردی اعلام شود. یعنی پیرو انصراف آقای منتجب‌نیا و گزارش جلسه خانم کروبی با شورای مرکزی حزب، دبیرکل مواردی را به شورای مرکزی اعتماد ملی گوشزد می‌کنند. اما آنچه مشخص است از این لحظه به بعد پیرو مواردی که ایشان اعلام کرده‌اند افق پیش روی مجموعه اعتماد ملی تغییر یافته است.

 نیازمند ثبات در حوزه ارز هستیم
محمد صادق جنان‌صفت کارشناس اقتصادی می گوید: شرایط در بازار ارز باید به گونه ای باشد که کمترین دستکاری‌ها، دخالت‌ها و سنگ اندازی‌ها در بازار ارز حاکم باشد که این شرایط در مقطع کنونی در ایران وجود ندارد. سیاست‌های ارزی ایران به صورتی است که کسی از نرخ ارز به عنوان شاخص و هسته مرکزی سیاست‌های ارزی در آینده اطمینان ندارد. سرمایه‌گذاران خارجی به همین دلیل و همچنین اطلاع نداشتن از دخالت دولت یا بانک مرکزی در تغییر نرخ ارز تمایلی به وارد کردن سرمایه خود به ایران را ندارند. دومین دلیلی که می‌توان به آن اشاره کرد، سیاست‌های پولی در کشور است که وضعیت نامشخصی دارد؛ یعنی اگر نرخ بهره بانکی به عنوان هسته مرکزی سیاست‌های پولی تصور شود، این نرخ تحت قیمومیت بانک مرکزی است. فضای کار در بازار پولی به صورتی است که شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و حتی داخلی مناسب نیست، یعنی دولت و بانک مرکزی عموما سیاست‌های تکلیفی زیادی بر دوش بانک‌ها می‌گذارند و بانک‌ها را از آزادی عمل در کار باز می‌دارند.

رانت‌خواری با مجوزهای متروکه
هستی دفتری در این گزارش می نویسد: برای شروع هر کار آزاد و تولید و کاسبی و رفتن به صنف بازاریان و صنعتگران، نیاز به کسب مجوز است. این یعنی شروع راهی که به هزار مانع و مشکل بر می‌خورد. مجوز کسب و کار یا همان پروانه کسب که با محدودیت‌ها و دشواری‌های بسیاری مواجه است، در بسیاری موارد به بخشیدن عطا به لقا می‌انجامد و کارآفرین قید مجوز را می‌زند. شاید یکی از دلایل وجود بسیاری از کارهای غیرقانونی و مخفیانه که بدون مجوز انجام می‌شود، همین باشد، اما سخت بودن دریافت مجوز اثر دیگری هم دارد؛ آن هم ایجاد زمینه خرید و فروش مجوز است. بسیاری از صاحبان مجوز تنها برای گرفتن تسهیلات یا سایر امتیازهای داشتن یک مجوز از آن استفاده می‌کنند و عملا فعالیت مرتبطی در رابطه با مجوز صادر شده صورت نمی‌گیرد. این مثل آن می‌ماند که ظرفیت دانشگاه‌های سراسری به کسانی تعلق گیرد که هیچ‌گونه فعالیت مفیدی در زمینه رشته تحصیلی خود نخواهند داشت و مثلا به جای تحصیل و کار به فروش جزوه‌های دانشگاهی مشغول باشند.

مخالفان برجام خود را به خواب زده‌اند
سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسایل سیاسی برای بررسی بیشتر اینکه برجام موفقیت دولت بوده است یا عامل انتقاد به دولت یازدهم و اینکه این توافق چقدر می‌تواند در انتخابات اردیبهشت 96 به کمک روحانی برای پیروزی بیاید  گفت: پیش از آنکه بررسی شود برجام چه فوایدی داشته است توجه به این نکته ضروری است که اگر کسی خواب باشد می‌توان او را بیدار کرد اما اگر کسی خودش را به خواب بزند نمی‌توان کاری کرد. در این مورد هم اگر کسی با یک موضوع یا شخص خصومت داشته باشد، نمی‌توان کاری کرد یا واقعیات را روشنگری کرد. اما اگر کسی در وضعیت عدم اطلاع باشد، می‌توان او را مطلع کرد. به همین دلیل برخی نمی‌خواهند دستاوردهای برجام را ببینند و تمام تلاش خود را می‌کنند با ابزار‌ها و تریبون‌هایی که دارند سیاه نمایی درباره برجام را تشدید کنند، چرا که آنها مخالف سرسخت روحانی و برنامه‌های او هستند. این درحالی است که موفقیت‌های برجام واضح و روشن است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.