| کد خبر: 268210 |

چمدان پر از خالی تهران از سوغات چینی

شهردار تهران در چند ماه اخیر دو سفر به چین داشته است؛ سفرهایی که به گفته خودش می تواند به ۱۲ میلیارد یورو قرارداد تبدیل شود.

تین نیوز

شهردار تهران در چند ماه اخیر دو سفر به چین داشته است؛ سفرهایی که به گفته خودش می تواند به ۱۲ میلیارد یورو قرارداد تبدیل شود.

از ساختن شهرک مسکونی الگو با فناوری چینی تا نونوار کردن ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی پایتخت با اتوبوس ها و تاکسی های برقی. علیرضا زاکانی در نخستین گزارشی که از سفرش به چین داد اعلام کرد اولین واگن چینی سال ۱۴۰۳ به تهران می رسد. او در دومین گزارش خود نیز وعده داد اتوبوس های برقی تا شش ماه دیگر به خیابان های تهران می آیند.

اما ۱۶ پروژه ای که او به عنوان دستاورد سفر چین مطرح می کند، منتقدان جدی دارد. هرچند که آنها چندان هم به تحقق این وعده ها خوشبین نیستند اما یادآوری می کنند که برخی از این پروژه ها می تواند با سرمایه گذاران و سازندگان داخلی به سرانجام برسد.

تفاهمنامه قبل از مصوبه

به گزارش تین نیوز به نقل از روزن آنلاین، شهردار تهران در جریان گزارش اخیر خود از تفاهم با چینی ها برای احداث تراموا سخن گفت، درحالی که هنوز شورای شهر تهران با این پروژه موافقت خود را اعلام نکرده است و رییس شورای شهر و رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل بارها تاکید کرده اند شهرداری ابتدا باید مطالعات خود را به شورای شهر ارائه کند. اما زاکانی ترجیح داده به جای قانع کردن اعضای شورای شهر، مجوز شورای عالی ترافیک را در این زمینه کسب کند و  سید جعفر تشکری هاشمی هم هشدار داده در صورتی که این پروژه مصوبه شورای شهر را نگیرد، ردیفی هم در بودجه سنواتی به آن اختصاص پیدا نخواهد کرد. به این ترتیب تفاهمنامه چینی برای پروژه ای که به تایید پارلمان شهری نرسیده، از اساس زیر سوال است.

پروژه دیگر که به آن اشاره شد، ساخت مسکن توسط چینی ها است که دو عضو شورای شهر به آن واکنش نشان دادند و اعلام کردند خرید اتوبوس از چین بنابر شرایط اضطرار است و با توجه به مشکلات شهروندان در بخش حمل و نقل، ناچاریم نسبت به تولید انبوه و واردات سریع اتوبوس اقدام کنیم و در مترو نیز از پیش وابستگی داشتیم و قرارداد آن منعقد شد؛ اما در مسکن توانایی و ظرفیت کافی در داخل وجود دارد.

بدبینی به وعده های ایرانی – چینی

این بدبینی به وعده های شهردار تهران در حوزه هایی مانند حمل و نقل تا آنجا بود که پس از گزارش دومین سفر شهردار به چین در هفته گذشته، نرجس سلیمانی خطاب به گفت: اظهارات شما شبیه لالایی خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی تواند بخوابد! او گفت: جنابعالی هر چند روز یک بار در مصاحبه های خود، خبرهای خوبی به مردم می دهید. در بهمن ماه قرار داریم و قرار ما با شما این بود که ببینیم گشایشی در حمل و نقل حاصل شده است یا خیر؟ متأسفانه بر اساس آنچه در شهر می بینیم، گشایشی حاصل نشده است. اینکه در مصاحبه ها از اعداد بزرگ درباره ناوگان استفاده کنید اما همین تعداد اتوبوس موجود در کارخانه های داخلی هم تا الان مورد تملک قرار نگرفته است، مقام و منزلت شورا را در اذهان عمومی به مخاطره می اندازد. چنین اقداماتی بیشتر شبیه لالایی خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی تواند بخوابد. هرچقدر شما از زیبایی، کیفیت و تکنولوژی اتوبوس هایی که هنوز به تهران نرسیده اند، شیوا صحبت کنید، اثر عملی ندارد که هیچ، بلکه موجب سلب اعتماد عمومی هم خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وقتی در مورد اتوبوس صحبت می کنید، از گزارش اقدامات روی زمین سخن می گویید؛ یعنی جایی که مردم آن را می بینند و درک مستقیم و بدون واسطه از وضعیت آن دارند. وعده شما درباره افزایش ناوگان با ما و مردم، بهمن ماه بود و امیدواریم صادق الوعد وارد سال آینده شویم.

شهردار تهران هم برای مستند کردن سخنانش گفت که لایحه ای درخصوص وعده های خود به شورای شهر ارائه می کند؛ لایحه ای که هنوز  به شورا یا دست کم به دست برخی از اعضای شورای شهر نرسیده و آنها از ارسال این لایحه اظهار بی اطلاعی می کنند.

وعده های چینی زاکانی هنوز رسمیت ندارد

گزارش سفر دوم به چین، تکرار عناوین تفاهمنامه های گذشته شهرداری و طرف چینی البته این بار با ذکر ارقام بزرگتر بود؛ اما آیا شهردار مستندات خود را به شورا ارائه کرده است؟  ناصرامانی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به «روزن آنلاین» گفت: قرار است بخشی از این قراردادها را به صورت لایحه ای  به شورای شهر تحویل بدهند . ولی مقرر شد هر کدام از پنج محور همکاری که در جلسه شورا توضیح دادند، در صورتی که تبدیل به قرار داد شده و تعهدی برای شهرداری ایجاد کند، به شورای شهر بیاید و شهردار تهران هم متعهد شد که این موارد را برای تایید به شورای شهر ارسال کند.

او ادامه داد: سخنان شهردار یک برنامه ۱۰ ساله بود و اگر تفاهمنامه های ارائه شده که مجموع ارزش آنها ۱۲ میلیارد یورو بود، تبدیل به قرارداد شود، یعنی یک برنامه ۱۰ ساله و خیلی این موضوعات و مسائل را در شهرداری و شهر  تحت تاثیر قرار می دهد.

امانی توضیح داد: از برنامه چهارساله تا بودجه سنواتی؛ از  بودجه سال ۱۴۰۳ تا سال های بعد؛ همگی تحت تاثیر تفاهمات شهرداری با چینی ها قرار می گیرد. بنابراین جزییات این تفاهمات نیاز به بررسی و گفت و گوی زیادی در شورای شهر دارد. گزارش اخیر شهردار یک گزارش کلی و در حد صحن بود اما ابهامات زیاد وجود دارد که باید درخصوص آن بحث کرد.  

 این اظهارات نشان می دهد مادامی که عناوین هر یک از پروژه هایی که شهرداری مدعی تفاهم با چینی ها درباره آنهاست، به لایحه تبدیل نشده و در ردیف های بودجه سالانه گنجانده نشود، هیچ یک از وعده های زاکانی درباره چمدان پر از سوغات چینی رسمیت ندارد.

لیست پروژه های چینی شهرداری تهران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه 1 0

    وعده های بی محتوا از ویژگی های بارز کسانی است که صلاحیت احراز پستهای حساس را ندارند.بهتر است دوستان در شهرداری بجای وعده های پوپولیستی بفکر مشکلات و رفع آنها باشند. اگر نمی توانند ، استعفاء داده و بروند!