بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

توقف متروی قم در ایستگاه وعده ها| پروژه ای که می تواند گردشگری را رونق دهد

مترو یا همان قطار شهری قم بیش از ۱۳ سال پشت دیوار وعده های مسئولان بلاتکلیف مانده در حالی که از پروژه های مهم قم و دارای نقش مهمی در کاهش ترافیک و محرکی برای توسعه گردشگری است.

توقف متروی قم در ایستگاه وعده ها| پروژه ای که می تواند گردشگری را رونق دهد
تین نیوز |

 مترو یا همان قطار شهری قم بیش از ۱۳ سال پشت دیوار وعده های مسئولان بلاتکلیف مانده در حالی که از پروژه های مهم قم و دارای نقش مهمی در کاهش ترافیک و محرکی برای توسعه گردشگری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، ناوگان عمومی و حمل و نقل نوین و مطلوب از محرک های صنعت گردشگری است صنعتی که در دنیای امروزی می تواند ارز آوری داشته و اقتصاد شهری را بچرخاند اما در قم که از آن به نگین گردشگری مذهبی کشور یاد می شود از سال ۸۹ پروژه مترو کلید خورد ولی با گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز پشت دیوار وعده های مسئولان بلاتکلیف مانده است.

در شهر قم که در طول سال پذیرای زائران و گردشگران داخلی و خارجی است و از سویی با گره ترافیکی روبرو است وجود مترو می تواند حلال این مسائل باشد اما قصه دنباله دار آن با آمدن و رفتن دولت ها هنوز بر سر زبان ها است ولی برای حرکت این قطار شهری عزمی دیده نمی شود پروژه ای که با گذشت بیش از ۱۳ سال با توجه به نبود سازش بین کارفرما و پیمانکار به تأخیر افتاده و هنوز که هنوز فاز نخست آن لنگ تأمین واگن است.

با بررسی ها و گزارش های تحلیلی که بارها در بازار مطرح شده مشخص است این پروژه در کنار پروژه های دیگر کلانشهر قم از جمله فرودگاه و منوریل باید به تاریخ و میراث این شهر سپرد برای این قطار هم یک سری وعده ها و کش و قوس هایی بین مسئولان بلندپایه تا مسئولان اجرایی وجود دارد.

طی سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور به قم و جلساتی که با حضور استاندار فعلی قم سید محمد آقامیری برگزار شد تعیین تکلیف پروژه های مهم فرودگاه و منوریل و مترو بررسی و قول داده شده بود آخر آذرماه زمان تعیین تکلیف این پروژه ها باشد.

شهرداری قم از چند سال قبل به دنبال خرید یا به امانت گرفتن چند رام قطار برای انجام تست در مترو قم است؛ آبان سال ۱۴۰۰ «علیرضا زاکانی»، نماینده سابق مردم قم و شهردار فعلی تهران در حاشیه بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس از قرض دادن دو رام قطار به قم خبر داد و گفت: «رام های قطاری که داده می شود به صورت امانی و برای تست گرم خطوط مترو است و به تهران بازمی گردد.

قصه دنباله دار پروژه ای مهم

مدیرعامل قطار شهری قم گفت: قطار شهری قم در ۲ خط طراحی شده که مناقصه آن در سال ۹۰ به مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) واگذار شد. طبق مصوبه شورای فنی این پروژه در یک فازبندی مشخصی باید تکمیل می شد.

محمدرضا انگشت باف در ادامه افزود: فاز اول، محدوده ایستگاه میدان شهید مطهری و کشاورز بود که با ۴ ایستگاه عبوری طراحی شد؛ مسیر آن هم صد درصد پیشرفت دارد. در سال های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ اقدامات اولیه برای راه اندازی پروژه طبق مصوبه شورای شهر را پیش بردیم اما در سال ۹۸ درخواست تجدید نظر درباره نرخ پیمان را داشتیم و متناسب با درخواست ما مصوبه صادر نشد؛ در سال ۱۴۰۱ شورای فنی قانع شد و درخواست شهرداری قم را پذیرفت و مصوبه ای صادر شد که مورد تأیید همه دست اندرکاران متروی قم بود.

وی با بیان اینکه نصب کامل تهویه برای مترو تا ۲۵ بهمن ماه امسال تکمیل می شود، عنوان کرد: در زمینه امنیت آن نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و حتی تأیید پدافند غیر عامل را دریافت کردیم در بحث واگن قرار داد متروی قم با برگزاری مناقصه به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) واگذار شد و مسئولیت تهیه واگن نیز به این قرارگاه واگذار شد و کارفرما که قطار شهری است هیچ تعهدی در زمینه تهیه واگن نداشت قرارگاه با هدف حمایت از تولید ملی مایل بود از شرکت های تولید داخل واگن تهیه کند.

قراردادی که نفعی نداشت

مدیرعامل قطار شهری قم در ادامه به قرارداد با یک شرکت روسی اشاره و اظهار داشت: یک سری مذاکرات شهرداری انجام داد یک شرکت در روسیه بود سال ۹۶ خط اعتباری بین ایران و روسیه ایجاد شد که مذاکراتی صورت گرفت و طی بازدید از این شرکت مقرر شد واگن از این شرکت خریداری شود که برای هر واگن یک میلیون و ۳۷۰ هزار یورو قیمت گذاری شده بود که قیمت ها بسیار بالا بود.

وی بیان کرد: یک شرکت چینی آمادگی داشت همان واگن را با نرخ ۹۰۰ میلیون یورو در اختیار ما قرار دهد که اختلاف قیمت با شرکت روسی بسیار بالا بود. وزارت کشور با یک شرکت چینی به نام پوشن وارد مذاکره شد در سال ۹۷ موافقت هیئت وزیران را گرفتیم.

انگشت باف گفت: موفق شدیم با پیگیری نمایندگان قرارداد رایگان تأمین واگن مترو از سوی شهرداری برای متروی قم را دریافت کنیم چرا که وزارت کشور با این شرکت قرار داد بسته بود و دولت مکلف به تأمین هزینه واگن ها بود و تمام هزینه را دولت پرداخت می کرد. احداث خط دوم متروی قم به طول ۲۸ کیلومتر، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای حفاری تونل متروی قم ۱۰ میلیون یورو هزینه شده است. مالکیت دستگاه حفاری TBM طبق قرارداد برای قرارگاه خاتم بوده و شهرداری قم برای خرید آن باید ۶.۵ میلیون یورو پرداخت می کرد که امکان پذیر نبود.

وی افزود: در صورت تأمین واگن به صورت امانی از شهرهای دیگر و پس از گذراندن ۲ ماه تست گرم، امکان راه اندازی قطار شهری قم تا پایان سال بعد وجود دارد. انعقاد قرار خرید این تجهیزات توسط وزارت کشور با شرکت سازنده نهایی شده است که علی رغم آمادگی کلی فاز نخست خط یک مترو قم، برای ارتقای ایمنی و تکمیل زیرساخت های لازم، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مانع تراشی بر سر پروژه ای که الگوی حمایت از تولید ملی است

معاون بهره برداری و تجهیزات سازمان قطار شهری قم نیز با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو اظهار داشت: توسعه مسیر خط یک مترو قم به سمت ایستگاه مسجد مقدس جمکران، همزمان با راه اندازی فاز نخست هدف اصلی مجموعه مدیریت شهری است در ارتباط با اسناد بالادستی مطبق شورای عالی فنی کشور اجرای پروژه خط یک مترو در دو فاز تعریف شده است.

امید خداشناس در رابطه با اسناد بالادستی پروژه نیز گفت: مطابق مصوبات شورای عالی فنی کشور، اجرای پروژه خط یک مترو قم در دو فاز تعریف شده و به بهره برداری خواهد رسید که بر همین اساس و با توجه به محدودیت منابع و مشابه با افتتاح سایر خطوط قطار شهری در کلان شهرهای کشور به صورت فازبندی، فاز نخست پروژه مترو قم نیز به طول ۶ کیلومتر و با ۶ ایستگاه (۲ ایستگاه مسافرگیر و ۴ ایستگاه عبوری) حدفاصل ایستگاه شهید مطهری تا شهدای کامکار و دپو پارکینگ تکمیل و راه اندازی می شود.

وی بیان کرد: برای پیشبرد این فاز به رغم رعایت اصول فنی و استانداردهای داخلی و بین المللی، سازمان قطار شهری قم به عنوان نخستین بار در سطح کشور حمایت از تولید داخل و شرکت های توانمند کشور را در دستور کار قرار داده تا ضمن بهره گیری از تجهیزات با کیفیت و مناسب در پروژه مترو قم، مسیر داخلی سازی و استفاده از تولیدات ایرانی را برای سایر متروهای کشور هموار کند.

حمل و نقل مطلوب محرک صنعت گردشگری

یک کارشناس امور گردشگری گفت: در کنار مراکز اقامتی، حمل و نقل مطلوب می تواند محرک صنعت گردشگری باشد و در شهری مانند قم که دارای معضلات ترافیکی است مترو اهرمی برای بهبود و توسعه گردشگری این شهر به شمار می رود که باید مسئولان برای این امر تلاش کنند.

سید محمدرضا امیدواری با بیان اینکه قم سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، گفت: برنامه ریزی برای پایداری گردشگری در این شهر نیازمند ارائه خدمات به گردشگران از جمله حمل و نقل شهری است. برای استانی مانند قم که محدودیت منابع آبی دارد تنها صنعت درآمدزا صنعت گردشگری است که می تواند اقتصاد شهری قم را افزایش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.