| کد خبر: 194542 |

آغاز نامناسب یک مناسب‌سازی

مخاطبان در «پهنه رودکی» گرفتار شدند!

تین نیوز

آغاز ساماندهی جداره‌های تاریخی و کف‌سازی معابر خیابان «شهریار» در قالب اجرای طرح پهنه فرهنگ و هنر «رودکی» تماشاگران کنسرت‌ها و نمایش‌های این محدوده را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، پروژه ساماندهی جداره‌های تاریخی و کف‌سازی معابر پهنه فرهنگ و هنر رودکی در حالی از هفته گذشته از ورودی شرقی این پهنه در خیابان شهریار تهران آغاز شده که رفت و آمد شهروندان،  مخاطبان کنسرت‌ها و نمایش‌های به صحنه رفته در این محدوده به ویژه در تالار وحدت، تالار رودکی و تالار حافظ دچار اختلال شده است.

آغاز عملیات عمرانی در این محدوده توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در شرایطی است که تالارهای تابعه مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی، با توجه به نزدیکی ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا، روزهای بسیار شلوغ و متراکمی را از نظر اجرای برنامه پیش‌روی خود دارند که از آن جمله می‌توان به برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار رودکی و حضور پرتعداد هنرمندان شرکت‌کننده و یا برگزاری چندین کنسرت مختلف در تالار وحدت طی ساعات مختلف روز اشاره کرد که همین تصمیم با قید فوریت سبب ایجاد اختلال در رفت و آمد اتومبیل‌ها و تماشاگرانی شده که شرایط مناسبی را برای ورود به این تالارها ندارند.

یاسرجعفری معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران روز چهاردهم مرداد ماه امسال بود که طی گفتگویی درباره آغاز ساماندهی جداره‌های فرهنگی تاریخی پهنه فرهنگ و رودکی توضیح داده بود: «با توجه به اینکه از اواسط سال گذشته مدیریت احیا و مرمت پهنه رودکی با تاکید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران برعهده سازمان زیباسازی قرار داده شده، جلسات متعدد با ۱۱ سازمان مسئول در این طرح برگزار و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است.

در حال حاضر مناسب‌سازی کالبدی بناهای تاریخی و واجد ارزش در این محدوده در حال انجام است و  طبق برنامه ریزی‌های انجام شده برای احیای پهنه فرهنگ و هنر رودکی، دو گام ساماندهی جداره‌های تاریخی واقع در این محدوده و همچنین کف سازی معابر آن به ویژه خیابان شهریار به عنوان ورودی شرقی پهنه رودکی از مقابل تالار وحدت تا محدوده تئاتر شهر در دستور کار قرار گرفت.»

اگرچه موضوع احیا و مرمت پهنه فرهنگ و هنر رودکی با درنظر گرفتن جوانب منفی و مثبت آن می‌تواند یکی از اهداف و برنامه‌های ارزشمند مدیریت شهری تهران محسوب شود، اما به نظر می‌آید این روزها که هنرمندان و گروه‌های مختلف ایام بسیار شلوغ و پرفشاری را به لحاظ برگزاری کنسرت‌ها و آثار نمایشی می‌گذرانند، بهتر این بود مدیریت این پروژه، زمان آغاز فعالیت‌های خود را همزمان با ایام محرم و صفر منطبق می‌کرد که هم به احترام ایام برگزاری برنامه‌های موسیقایی و نمایشی از تراکم به مراتب کمتری برخوردار است و هم شرایط منسجم‌تری برای تردد افراد (غیر از کارکنان) بر این محدوده پر رفت و آمد فرهنگی هنری حکمفرما بود.

موضوع ساماندهی فرهنگی – اجتماعی محدوده موردنظر مدیران شهری برای اجرای پروژه «پهنه فرهنگ و هنر رودکی» یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که طی ماه‌های گذشته به‌شدت مورد توجه هنرمندان و مدیران فرهنگی بوده که از آن به‌عنوان مهم‌ترین آسیب این محدوده یاد می‌کنند.

کما اینکه طی ماه‌های گذشته موضوع تیراندازی در محدوده تئاتر شهر، سرقت از اتومبیل‌ها و عابران پیاده پس از برگزاری کنسرت‌ها و نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای دولتی و خصوصی این محدوده، حضور افراد بزهکار و مواردی این چنین نکاتی است که به لحاظ فرهنگی، قبل یا هم‌زمان با عملیات بهسازی فیزیکی محدوده موسوم به «پهنه فرهنگ و هنر رودکی» باید به آن توجه داشت.

موضوع پهنه فرهنگ و رودکی از جمله طرح‌ها و پروژه‌هایی است که طی ماه‌های گذشته در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و این مجموعه شهرداری تهران را مکلف به انجام اقداماتی کرده است.

 پهنه فرهنگی رودکی از شمال به خیابان انقلاب، از جنوب به خیابان نوفل لوشاتو، از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان حضرت ولی عصر (عج) منتهی می‌شود که در آن ۳۸ ساختمان تاریخی و ارزشمند شناسایی شده به همین دلیل مرمت و پیرایش شهری برای این محدوده در دستورکار قرار گرفته است.

پهنه فرهنگی رودکی با همکاری شهرداری منطقه ۱۱، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک گذر فرهنگی- هنری در تهران راه‌اندازی خواهد شد.

بخش‌هایی از پهنه رودکی باید به پیاده راه تبدیل ‌و کارهای فرهنگی و هنری نیز در آن تقویت شود. عملا این پهنه به منطقه ویژه فرهنگی - هنری شهر تهران تبدیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.