| کد خبر: 161850 |

یک کارشناس:

◄ حمل‌ونقل در انتظار چالش‎های خطرناک سامانه‌های غیرقانونمند باشد

در کشورهای دیگر سیستم حمل‌ونقل عمومی خوبی وجود دارد و این سیستم‌های جدید در یک چارچوب فعالیت کرده و بیشتر از کسانی که در سیستم حمل‌ونقل کشور فعالیت دارند مالیات پرداخت می‌کنند، در ایران این سیستم‌ها از ضعف‌های حمل‌ونقل کشور استفاده نموده و علاوه بر پر کردن خلا سیستم حمل‌ونقل کشور به ویژه حمل‌ونقل عمومی، کم کم سهم زیادی از حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده و اگر قانون و برنامه‌ای برای این غول‌های مالی ایجاد نشود، با چالش‌های خطرناکی در آینده روبه‌رو خواهیم شد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک معتقد است در حال حاضر به ایجاد یک چارچوب و قوانین مشخص برای فعالیت سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل بدون قانون (اسنپ، تپسی و...) و نیز ایجاد یک نهاد بالادستی برای آنان نیاز است.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد عبداللهی در یک گروه مجازی متشکل از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک افزود: ایجاد چارچوب و قوانین مشخص برای فعالیت این شرکت‌ها و نیز ایجاد یک نهاد بالادستی برای آنان برای جلوگیری از نابودی سایر سیستم‌های فرسوده و استفاده صحیح از منابع مالی ایجاد شده در جهت بهبود وضعیت حمل‌ونقل کشور به جای افزایش گردش مالی این کمپانی‌ها ضرورت دارد.

این کارشناس معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که در حال حاضر شاهد افزایش اپلیکیشن‌های هوشمند حمل‌ونقل در کشور هستیم که نباید حمل‌ونقل بار را نیز مستثنا کرد، افزود: دلیل این  موضوع وجود پول سرشار در این کار، بدون واسطه و مالیات و ضعف بسیار در سیستم حمل‌ونقل کشور است.

وی تاکید کرد: مشکلات عمده این روند رو به رشد، رقابت نابرابر با سایر سیستم‌های حمل‌ونقل دولتی (به‌دلیل عدم مدیریت صحیص و جا ماندن از تکنولوژی) است اما چون در کلان شهرها سیستم‌های انبوه‌بر حمل‌ونقلی وجود دارد این معضل کم‌تر احساس می‌شود، ولی در سایر شهرها، باعث بروز واکنش‌هایی چون حمله به دفتر اسنپ در کرمان و ممنوعیت فعالیت در قم به دلیل نداشتن مجوز (که مشخص نیست شامل چه مواردی است) شده که بیانگر کم‌کاری مدیران و مسئولان این حوزه برای بازتعریف این موضوع است.

این کارشناس سابق پژوهشکده سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد:  به نظر می‌رسد حمل‌ونقل شهرهای کوچک کشور ظرفیت یا کشش فعالیت این کمپانی‌ها با پشتوانه کلان مالی را نداشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، عبداللهی با بیان این‌که ایجاد و گسترش بیش از پیش این نوع سیستم‌ها نشان از ضعف سیستم‌های حمل‌و‌نقل در کشور به ویژه حمل‌و‌نقل عمومی در تهران دارد، افزود: با توجه به عدم توانایی در محدود کردن فعالیت‌های آنان به دلیل واگذاری بخشی یا تمامی به نهادهای قوی حاکمیتی، بیش از گذشته به توجه ویژه به حمل‌ونقل و تدوین استانداردها و قوانین بازدارنده مورد نیاز است و شاید یکی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و اقتصادی کشور در آینده نه‌چندان دور مباحث حمل‌و‌نقل باشد.

این کارشناس معاونت پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به این دیدگاه که «هر شخصی با ماشین خودش به راحتی در تهران مسافرکشی می‌کند و هیچ منبع و مرجعی برای رسیدگی به آنها وجود ندارد و اعتراضی هم نمی‌شود،  اسنپ و تپسی در حداقل سطح خودشان می‌توانند معادل آن مسافربرهای شخصی باشند که مزیت تکنولوژی به آنها افزوده شده است»، خاطرنشان کرد: سطح فعالیت و روند روبه رشد این سیستم‌ها به هیچ وجه با مسافربرهای شخصی قابل مقایسه نیست.

عبدالهی اظهار داشت: مقدار گردش مالی این شرکت‌ها به حدی است که علاوه بر گسترش در شهرهایی که به هیچ‌وجه توجیه مالی ندارد و فقط برای گرفتن بازار در آینده است، کسب‌وکارهایی نیز از این سود راه‌اندازی شده  است.

وی افزود: مسافربر شخصی صرفاً غیر سیستماتیک و از اجبار مشغول به این کار شده است نه به عنوان شغل در سطح گسترده، در حالی‌که ما شاهد هستیم برای این کار از شهرستان به تهران می‌آیند، حتی خانه ندارند و شب در ماشین می‌خوابند و حتی دسته‌جمعی و چند ماشین با هم برای کسب درآمد به تهران آمده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، عبداللهی در مورد فعالیت این سامانه‌های حمل‌ونقلی در دیگر کشورها تاکید کرد: در کشورهای دیگر سیستم حمل‌ونقل عمومی خوبی وجود دارد و این سیستم‌های جدید، در یک چارچوب فعالیت کرده و بیشتر از کسانی که در سیستم حمل‌ونقل کشور فعالیت دارند مالیات پرداخت می‌کنند، در ایران این سیستم‌ها از ضعف‌های حمل‌ونقل کشور استفاده کرده  و علاوه بر پر کردن خلاء سیستم حمل‌ونقل کشور به ویژه حمل‌ونقل عمومی، کم‌کم سهم زیادی از حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده و اگر قانون و برنامه‌ای برای این غول‌های مالی ایجاد نشود، با چالش‌های خطرناکی در آینده روبه‌رو خواهیم شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.