بازدید سایت : ۴۶۹۷۴
| کد خبر ۲۹۶۵۵۹
کپی شد

عشق به آسمان، تعهد به ایران؛ روایت کنترلرهای حاضر در IFATCA

حضور فعال ایران در ایفاتکا بزرگ ترین نهاد بین المللی در حوزه کنترل ترافیک هوایی و در دیگر اجلاس ها، بازتاب دهنده توانمندی و حرفه ای بودن کادر کنترل ترافیک هوایی کشور و زمینه ساز ارتقای جایگاه ایران در سطح بین المللی است.

عشق به آسمان، تعهد به ایران؛ روایت کنترلرهای حاضر در IFATCA
تین نیوز |

 با توجه به جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نقش کلیدی آن در مدیریت ترافیک هوایی در مسیرهای پرتردد بین المللی، حضور فعال و مؤثر در اجلاس های بین المللی همچون اجلاس  IFATCA، نه تنها یک ضرورت حرفه ای بلکه یک اقدام راهبردی محسوب می شود.

ایفاتکا به عنوان بزرگ ترین نهاد بین المللی در حوزه کنترل ترافیک هوایی، بستری بی بدیل برای تبادل دانش فنی، آشنایی با استانداردهای نوین، به روزرسانی مقررات و توسعه همکاری های بین المللی است. مشارکت تیم ایران در این اجلاس می تواند دستاوردهای زیر را برای کشور به همراه داشته باشد

۱. ارتقای دانش تخصصی و فنی: آشنایی نزدیک با جدیدترین دستاوردهای علمی و فنی در زمینه ATC (کنترل ترافیک هوایی) و بهره گیری از تجارب سایر کشورها برای بهبود عملکرد ملی.

۲. نمایندگی و دفاع از منافع ملی: ارائه نقطه نظرات و دغدغه های کشور در زمینه های فنی، عملیاتی و حقوقی، به ویژه با توجه به شرایط خاص حریم هوایی ایران و تحریم ها و تلاش برای رفع چالش ها در مجامع بین المللی.

۳. شبکه سازی و همکاری های بین المللی: ایجاد و تقویت ارتباطات مؤثر با سایر اعضا، جذب پروژه های مشترک آموزشی و پژوهشی و گسترش همکاری های منطقه ای و جهانی.

۴. افزایش اعتبار حرفه ای کشور: حضور فعال ایران در این اجلاس ها، بازتاب دهنده توانمندی و حرفه ای بودن کادر کنترل ترافیک هوایی کشور و زمینه ساز ارتقای جایگاه ایران در سطح بین المللی است.

۵. پایش روندهای جهانی: امکان تحلیل روندهای نوظهور در هوانوردی جهان و پیش بینی تأثیرات آن ها بر فضای هوانوردی ایران به منظور تدوین سیاست های مقتضی.

پیامدهای عدم حضور ایران در اجلاس ایفاتکا:

عدم حضور نمایندگان ایران در این اجلاس، خسارت های متعددی به همراه خواهد داشت که برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

۱.انزوای حرفه ای و کاهش دسترسی به اطلاعات روز: عدم حضور موجب قطع دسترسی مستقیم به تازه ترین یافته ها، استانداردها و تجارب جهانی خواهد شد و خطر عقب ماندگی فنی و عملیاتی را افزایش می دهد.

۲.تضعیف موقعیت بین المللی: جایگاه ایران به عنوان یک کشور کلیدی در مدیریت ترافیک هوایی منطقه تحت الشعاع قرار می گیرد و فرصت تأثیرگذاری بر تصمیمات جهانی کاهش می یابد.

۳.عدم دفاع از منافع ملی: در غیاب نمایندگان کشور، نگرانی ها و مسائل خاص ایران مطرح نمی شود و تصمیمات ممکن است بدون درنظرگرفتن موقعیت ویژه ایران اتخاذ شوند.

۴.فرصت سوزی در توسعه همکاری ها: بسیاری از فرصت های همکاری علمی، فنی و پروژه های مشترک از دست می رود که می تواند بر پیشرفت های آتی صنعت هوانوردی کشور تأثیر منفی بگذارد.

۵.تضعیف روحیه حرفه ای: عدم مشارکت در این رویدادهای جهانی می تواند بر روحیه نیروی انسانی متخصص تأثیر منفی بگذارد و حس عقب ماندگی از جامعه جهانی را تقویت کند.

حضور تیم ایران در اجلاس IFATCA 2025 یک سرمایه گذاری بلندمدت در جهت توسعه پایدار صنعت هوانوردی کشور است. عدم حضور، نه تنها کشور را از دستاوردهای مهم علمی و حرفه ای محروم می کند، بلکه آسیب های جبران ناپذیری به جایگاه بین المللی و منافع راهبردی ایران وارد خواهد ساخت. از این رو، شرکت در این اجلاس یک ضرورت حرفه ای و ملی است.

کنترلرهای ترافیک هوایی که از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس های بین المللی همچون IFATCA شرکت می کنند، فراتر از یک مأموریت رسمی، حامل روحیه ای از تعهد و عشق بی دریغ به حرفه و کشور خود هستند. این حضور، تنها یک وظیفه اداری یا یک سفر کاری نیست؛ بلکه تبلور اراده ای است که از عمق قلب آن ها برای اعتلای صنعت هوانوردی کشورشان برمی خیزد.

کنترلرهای ایرانی به خوبی واقف اند که شرکت در چنین اجلاس هایی مستلزم صرف وقت، انرژی و حتی تحمل فشارهای مالی و شخصی است. با این وجود، آنان با ایمان راسخ به نقش حیاتی خود در ایمنی و کارآمدی آسمان های کشور، این مسئولیت را پذیرفته و با عشق انجام می دهند.

اگر این عشق به میهن و حرفه نبود، هیچ انگیزه منطقی ای برای تحمل این سختی ها باقی نمی ماند. حضور آنان نه تنها نماینده دانش و مهارت فنی ایران است، بلکه بازتاب دهنده روحیه ای وطن دوستانه و مسئولیت پذیر است که به دنبال ارتقای جایگاه کشور در عرصه جهانی است.

این کنترلرها با جان و دل تلاش می کنند تا با انتقال دستاوردهای جهانی به ایران و معرفی توانمندی های کشور به جهان، حلقه ای مؤثر در زنجیره پیشرفت و امنیت هوانوردی ایران باشد.

* این مطلب از کانال ابوالفضل مطیعی کنترلر ترافیک هوایی گرفته شده است

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال شخصی نویسنده
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.