| کد خبر: 178981 |

◄ پژوهش کاربردی و ساخت سیستم رادار MSSR بومی برای پنج ایستگاه هوایی کشور

دستگاه‌های امنیتی فرودگاهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شد.

تین نیوز

مشاور عالی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: براساس قراردادی که به‌زودی به دنبال امضای موافقت‌نامه اخیر میان این شرکت، دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز منعقد خواهد شد، پنج سیستم کامل رادار MSSR مجهز به مد S توسط صاشیراز ساخته و در پنج ایستگاه هوایی چابهار، بیرجند، کرمانشاه، آبادان و حدفاصل تبریز و زنجان نصب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سید احمد مومنی‌رخ، نماینده مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در درگاه مشترک تفاهم‌نامه شرکت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشریح جزییات تفاهم‌نامه‌های اخیر شرکت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین موافقت‌نامه‌هایی که اخیرا (12 آذر) میان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع الکترونیک هوایی و تجهیزات فرودگاهی (صاشیراز) و دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد و مبادله شد، موافقت‌نامه حمایت از تحقق، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته (MSSR) بود.

وی ادامه داد: در حوزه ارائه سرویس‌های ایمن هوانوردی مجموعه عملیاتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیازمند تجهیزاتی است که باید ازنظر توانمندی کاری و قابلیت‌های مرتبط، خدمات 24 ساعته ارائه دهند و استانداردها و توصیه‌های ایکائو را دربرداشتن باشند.

 یکی از مهم‌ترین سیستم‌های تامین کننده ایمنی پرواز که به ارائه خدمات هوانوردی مطمئن کمک می‌کند رادار است که کارخانه‌های تولیدی این‌گونه تجهیزات در تمام دنیا بسیار محدود هستند. به دنبال امضای این موافقت‌نامه برای ساخت رادار هوانوردی غیرنظامی (MSSR مجهز به مد S) از توان علمی و فنی دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده می‌شود. بر این اساس دانشگاه صنعتی اصفهان یک نمونه مقدماتی از تجهیزات موردنیاز را طراحی کرده که پس از آزمایش‌های لازم و برای ادامه کار مورد تائید کارشناسان فنی و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفت.

نماینده مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در درگاه مشترک تفاهم‌نامه هشتم اردیبهشت 97 شرکت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: علت انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان برای انجام این امور پژوهشی کاربردی کمک‌های شایسته آن دانشگاه در زمان مواجه‌شدن با چندین مورد خرابی اساسی در بخش‌های مکانیکی و پشتیبانی ایستگاه‌های رادار ازجمله فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و ایستگاه هوایی جیرفت و عدم دسترسی به منابع تأمین‌کننده این تجهیزات برای ترمیم و تامین قطعات آسیب‌دیده با توجه به مسائل مترتب با تحریم بوده است.

 دانشگاه صنعتی اصفهان نیز نهایت تلاش خود را برای ترمیم قطعات آسیب‌دیده و کمک علمی به کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی انجام داده و به دنبال برگزاری جلسه‌های متعدد، بازدیدها و آزمایش‌های مربوط مقرر شد براساس این موافقت‌نامه دانشگاه یک سیستم رادار MSSR را به‌عنوان طرح پژوهشی تولید کند و بعد از تاییدهای لازم دومین سیستم کامل رادار MSSR مجهز به مد S را بسازد. هم‌چنین مقرر شد در حین ساخت این رادار دوم، کارشناسان گروه صنایع الکترونیک هوایی و تجهیزات فرودگاهی صاشیراز برای انتقال این فناوری در محل دانشگاه صنعتی اصفهان حضور و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی گفت: در اجرای این اهداف و برای بومی‌سازی ساخت رادارهای MSSR در کشور به‌زودی براساس قراردادی که بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و صاشیراز منعقد می‌شود، صاشیراز پس از تولید دومین رادار در دانشگاه به ساخت کامل سه نمونه سیستم رادار MSSR اقدام خواهد کرد.

مومنی‌رخ تاکید کرد: براساس مفاد موافقت‌نامه و درنهایت قرارداد آتی، استادان و کارشناسان دانشگاه صنعتی اصفهان بنا به‌ضرورت های مترتب در صاشیراز حضور خواهند داشت و مجموعه ستاد توسعه فناوری‌های فضایی حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن نظارت بر روند امور، آزمایشگاه‌های مرجع را نیز معرفی خواهد کرد.

در راستای فعالیت‌های پژوهشی و تولیدی دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز حضور کارشناسان رادار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بنا به‌ضرورت های فنی و عملیاتی مستمر است و طبق توافق‌های انجام‌شده دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز از توان علمی و مهندسی تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنند.

بنا بر اهداف پیش‌بینی‌شده در برنامه پنج‌ساله شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از رادارهای یادشده برای ایستگاه‌های هوایی چابهار، آبادان و حدفاصل تبریز و زنجان استفاده می‌شود. برای اولین بار در کشور و منطقه یک شرکت دانش‌بنیان به طراحی و ساخت دکل آنتن رادار به ارتفاع 10 متر اقدام کرد که در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نماینده مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به تشریح قرارداد پژوهشی کاربردی ساخت سامانه کمک ناوبری بصری باندهای پروازی (روشنایی باند فرودگاه) نیز پرداخت و گفت: موضوع قرارداد، خدمات پژوهشی برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مرتبط با سیستم روشنایی باندهای فرودگاهی است. در این راستا جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی دو نمونه از تجهیزات مرتبط را می‌سازد و پس از انجام فرایند آزمایش‌های موردنیاز بر طبق استانداردهای مرتبط و پس از تایید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دو سیستم کامل روشنایی باند و تاکسی وی را برای فرودگاه‌های کرمانشاه و اردبیل می‌سازد.

تجهیزات چراغ‌های روشنایی از نوع چراغ‌های LED است و دستگاه‌های رگولاتور این تجهیزات (CCR) به همراه نرم‌افزارهای مربوط و با استفاده از آخرین دستاوردهای فنی براساس فناوری دیجیتال ساخته می‌شود.

مومنی رخ با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی در طول دو سال گذشته اقدامات مثبتی را در ساخت چراغ‌های روشنایی باند با لامپ هالوژن انجام داده است، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی در اجرای این قرارداد پژوهشی کاربردی برای رسیدن به اهداف یادشده از توان فنی و مهندسی سایر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی نیز خواهد کرد.

البته پیش‌ازاین یک شرکت داخلی ادعا کرده بود که این‌گونه تجهیزات را در کشور تولید می‌کند اما در زمان فروش قطعات موردنیاز تمام لوازم را از یک کشور خارجی خریداری کرده است.

وی هم‌چنین به تشریح موافقت‌نامه چندجانبه تحقیق، طراحی و ساخت اولین نمونه از سامانه کمک ناوبری DME (هزار وات) با رعایت استانداردهای ایکائو پرداخت و توضیح داد: دستگاه DME از دستگاه‌های مهم در ارائه سرویس‌های کمک ناوبری به تمام هواپیماهاست و با این دستگاه هواپیما فاصله دقیق خود را در کریدورهای هوایی در فضای کشور تا ایستگاه هوایی یا فرودگاه به دست می‌آورد. این دستگاه در هنگام اجرای طرح‌های ورود و خروج و تقرب امکاناتی را در اختیار خلبان قرار می‌دهد تا فرایند عملیات پروازی با ایمنی کامل انجام شود. برای فراهم شدن امکان ساخت و بومی‌سازی این دستگاه با شرکت‌های مختلف مذاکره شد و صاشیراز اعلام کرد که یک نمونه را ساخته و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌تواند آن را بررسی فنی کند.

 پس از بازدید کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی از صاشیراز و تست آزمایشگاهی دستگاه، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از امکانات تولیدی صاشیراز برای ساخت و به‌کارگیری یک نمونه کاربردی استفاده کرد، بنابراین در توافقنامه اخیر مقرر شد صاشیراز یک نمونه DME را برای فرودگاه‌های غیرنظامی با رعایت استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری بسازد و ظرف مدت سه ماه دریکی از فرودگاه‌های کشور نصب کند و مورد آزمایش قرار بگیرد، پس از انجام وارسی پروازی توسط هواپیمای فلایت‌چک در صورت صحت عملکرد و تائید گروه وارسی پروازی انعقاد قرارداد و خرید اولین دستگاه DME بومی‌سازی شده انجام خواهد شد و فرایند تولید بیش‌تر و برند سازی آن انجام خواهد شد.

مومنی‌رخ درباره قرارداد طراحی و ساخت پنج دستگاه برج مراقبت پرواز سیار با کاربری کمک‌رسانی در مناطق بحران‌زده نیز عنوان کرد: با توجه به این‌که بسیاری از مناطق در پهنه وسیع کشور ما روی گسل زلزله قرار دارند و استفاده از برج‌های سیار برای انجام عملیات اضطراری و ارائه سرویس‌های مراقبت پرواز در فرودگاه‌هایی که براثر زلزله یا سایر بحران‌های طبیعی دچار آسیب می‌شوند بسیار مؤثر است.

 تاکنون تنها یک برج سیار داشته‌ایم که روی یک کامیون ویژه با تجهیزات ارتباطی ماهواره‌ای (VSAT) نصب‌شده و قابل‌جابه‌جایی است و در زمان بروز بحران رسیدن به مقصد زمان‌گیر است بنابراین براساس قرارداد اخیر مقررشده پنج برج مراقبت پرواز سیار در مناطق شمال غرب، شمال شرق، مرکز، جنوب شرق و جنوب غرب کشور برای تسریع در جابه‌جایی و حضور به‌موقع در محل مستقر شوند. این برج‌های سیار به تمام تجهیزات ارتباطی و فرکانس‌های موردنیاز سرویس‌های مراقبت پرواز براساس درخواست اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی برای ارائه سرویس‌های مرتبط فرودگاهی مجهز می‌شوند.

وی افزود: هشتم اردیبهشت امسال در نمایشگاه دستاوردهای علمی فناوری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که مورد بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرمانده پدافند خاتم‌الانبیا قرار گرفت یک نمونه از این برج‌ها توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صنایع مخابرات صغایران) عرضه شد که مورد تایید قرار گرفت و 12 آذرماه جاری قرارداد مربوط با تامین اعتبار موردنیاز مبادله شد.

مشاور عالی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان به نحو مطلوب از دانش‌آموختگان نخبه دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند و می‌توانند بسیاری از نیازمندی‌های صنعت هوانوردی را تامین و پشتیبانی کنند، گفت: در این راستا با یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه قم و صنایع الکترواپتیک اصفهان وابسته به صاایران و نیز دو شرکت دانش بنیان در استان البرز مذاکره‌هایی کرده‌ایم و در آینده نزدیک قرار است توسط این شرکت‌ها با توصیه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و حمایت و نظارت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته یک کنسرسیوم برای ساخت دستگاه‌های امنیتی فرودگاهی (ایکس‌ری و گیت‌وی) راه‌اندازی شود تا ضمن تولید یک محصول مورد تایید بهره‌برداران (سپاه حفاظت هواپیمایی و پلیس فرودگاه‌های کشور) با رعایت استانداردهای ایکائو به تامین این‌گونه تجهیزات موردنیاز فرودگاه‌های کشور و فراهم کردن امکانات لازم برای صادرات این محصول اقدام کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.