| کد خبر: 178899 |

◄ برنامه ریزی برای نصب 10 سامانه ADS-B در سایت‌های فرودگاهی

ایمنی و استفاده بهینه از فضا با پیاده سازی سامانه نظارتی وابسته است.

تین نیوز

رئیس اداره مهندسی تجهیزات راداری و خودکارسازی هوانوردی از برنامه‌ریزی برای نصب 10 سامانه ADS-B در سایت‌های راداری فرودگاه‌ها برای کنترل و هدایت آسان‌تر هواپیماها خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رئیس اداره مهندسی تجهیزات راداری و اتوماسیون هوانوردی، گفت: این 10 دستگاه علاوه بر این‌که BACKUP سیستم اتوماسیون پیش‌بینی‌شده‌اند، در آینده می‌توانند کشور ما را با اهداف ASBU همسو کنند. اخیرا سامانه نظارتی وابسته (ADS-B) را در مرکز کنترل فضای کشور نصب‌کرده‌ایم که به‌زودی به یکی از سایت‌های راداری منتقل خواهد شد. این سامانه که به کنترلرها در کنترل و هدایت آسان‌تر هواپیماها کمک می‌کند در آینده نزدیک و پس از نوسازی اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن ناصری، درباره آینده سیستم ADS-B توضیح داد: ترافیک هوایی با سرعت زیادی در حال افزایش است و تا سال 2020 تعداد مسافرانی که از فضای خاورمیانه عبور می‌کنند، دو برابر خواهد شد. افزایش تعداد مسافر به معنی افزایش تعداد هواپیما، نیروی کار و نیز درآمد و سودآوری ناخالص ملی است و رشد سهم بخش حمل‌ونقل هوایی در تولید ناخالص ملی خاورمیانه با یک افزایش باورنکردنی از 19 درصد به 32 درصد در سال 2020 پیش‌بینی می‌شود.

وی بابیان این‌که کشورهای عضو ایکائو خصوصا کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی باید سیاست‌گذاری و تمهیدات خاصی را تا پایان سال 2028 برای برخوردار شدن از فناوری‌های نوین ADS-B (سامانه نظارتی وابسته) انجام دهند، درباره مزایای پیاده‌سازی این سامانه گفت: ازجمله این مزایا می‌توان به افزایش ایمنی با کاهش تعداد حوادث بزرگ و بالا رفتن قابل‌توجه تراکم ترافیک هوایی با کاهش حداقل جدایی NM 3 یا 5NM و استفاده بهینه از فضا (با کاهش تاثیر محدودیت دید در انجام پروازها به‌ویژه VFR، امکان نظارت بر حرکت هواپیماها و وسایل نقلیه در سطح فرودگاه، کاهش موارد ورود غیرمجاز به باند، تسهیل در انجام فعالیت‌های Search and rescue، فراهم کردن امکان دنبال کردن جریان پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی، تسهیل در انجام Visual Approach، انجام تقرب و فرود در باندهای موازی و امکان برقراری پروازهای ایدئال Free Flight در ارتفاعات بالا) اشاره کرد. نگهداری آسان و هزینه کم نگهداری نسبت به رادار، قدرت فرستندگی کم، کاهش فضای سایت، ساختمان و تاسیسات و عدم وجود بخش چرخان در بخش آنتن از دیگر مزایای این سیستم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.