| کد خبر: 178828 |

◄ عابدزاده: دانشکده صنعت هواپیمایی پابرجا خواهد ماند

مه آبادی، پایه‎گذار بزرگترین تحول صنعت هواپیمایی یعنی آزادسازی آن است.

تین نیوز

معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده صنعت هواپیمایی، از تلاش این سازمان برای حفظ دانشکده صنعت هواپیمایی خبر داد و گفت: به عقیده من بزرگ‌ترین تحولی که در صنعت هواپیمایی ایران به وجود آمده، تغییر ساختار اقتصادی حمل‌ونقل هوایی و خروج از شرایط تکلیفی و آزادسازی آن است که مُبدع و مجری آن آقای مه آبادی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، علی عابدزاده در جمع دانشجویان و استادان دانشکده صنعت هواپیمایی، 16 آذر روز دانشجو و روز هواپیمایی کشوری را توامان به حضار تبریک گفت و افزود: تلاش‎ها و فداکاری‎های دانشجویان در طول دهه‎های گذشته باعث شده است که اکنون حدود پنج میلیون دانشجو در کشور داشته باشیم و میلیون‎ها نفر فارغ‌التحصیل نیز در حال کار باشند.

وی بابیان اینکه اگر امروز انقلاب اسلامی اقتدار دارد به پشتوانه وجود و تلاش‎های همین دانشجویان است، گفت: ما تنها با داشتن همین دانشکده توانستیم صنعت هواپیمایی را در مقابل جنگ و تحریم‎ها حفظ کنیم. ما کار را با محدودیت‎ها و سختی‎های زیادی آغاز کردیم و حالا شما درجایی دانشجو هستید که دارای اتاق طراحی در زمینه‎های ساخت هلی‎کوپتر و پهپاد است و دیگر نیازی به کپی‎برداری از خارج نیستیم.

وی با اشاره به اینکه انتقادات زیادی به پروژه ساخت هواپیمای ایران 144 وارد می‎شد، گفت: اگر اکنون دارای اتاق طراحی هستیم حاصل تجربیات و دانشی است که از پروژه ساخت این هواپیما به دست آوردیم؛ آن‌هم با هزینه‎ای به‌مراتب کمتر از عرف بین‎المللی و خوشحالم که اکنون وزیری چون آقای اسلامی راداریم که خود در آن پروژه حضور داشت و خاک آن را خورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در صنعت و پیرو آن در دانشکده نقاط ضعف و مشکلات و محدودیت‎های زیادی وجود دارد، گفت: اما بدانید که این صنعت به‌عنوان نوک پیکان فناوری و توسعه محسوب می‎شود و شما دانشجویان باید به خودتان افتخار کنید و صبور باشید. البته من درگذشته مشکلات کنونی دانشکده را پیش‎بینی می‎کردم اما کاری از دستمان ساخته نبود و شرایط طوری نبود که بتوانیم از ابتدا پله‎ها را درست بگذاریم و باید با امکانات موجود کار را پیش می‎بردیم.

وی با اشاره به اقدامات مثبت و آینده‎ساز انجام‌شده در این صنعت ادامه داد: به عقیده من بزرگ‌ترین تحولی که در صنعت هواپیمایی به وجود آمده تغییر ساختار اقتصادی حمل‌ونقل هوایی و خروج از شرایط تکلیفی و آزادسازی آن به‌منظور ایجاد صرفه و سود برای فعالان آن است. شرایطی که 35 سال گریبان صنعت را گرفته و آن را از رونق انداخته بود. مبدع این طرح آقای مه آبادی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است و خود توانست آن را به اجرا برساند. البته هنوز تا رسیدن به نتایج مثبت این تجاری‎سازی باید صبور بود زیرا این تحولی است که به‌کندی پیش می‎رود و حتی در کشورهایی 35 سال زمان برده است تا از ثمرات آزادسازی بهره‌مند شوند.

عابدزاده در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری تمام تلاش خود را برای به‎روزرسانی حوزه‎های آموزشی، نظارتی، تولیدی و مقرراتی انجام داده است که در زمینه‎های ایمنی و نظارتی به مراحل پایانی نزدیک شده است، گفت: در دانشکده نیز باید با ایجاد فرآیندهایی این به‎روزرسانی اتفاق بیفتد. ما باید در ساختار دانشکده تغییراتی را به وجود بیاوریم. باید تعداد رشته‎های این دانشکده افزایش یابد و به‎روزرسانی شود. در این زمینه ظرفیت‎های زیادی وجود دارد. برای نمونه من در یک بررسی 100 کرس درسی را پیداکرده‌ام که می‎توانیم در دانشکده تدریس کنیم و به سراسر کشور ارائه دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه برای جداسازی دانشکده صنعت هواپیمایی از سازمان هواپیمایی کشوری و به دنبال آن از صنعت، مسائلی مطرح‌شده است، گفت: در ایران یکی از مهم‌ترین نقدها این است که صنعت و دانشگاه از هم جدا هستند و حالا که ما دانشکده‎ای داریم که با صنعت عجین است می‎خواهند آن را جدا کنند اما ما در طول یک سال و نیم گذشته در جلسه‎های زیادی در این زمینه به مذاکره پرداخته‎ایم و کوتاه نخواهیم آمد زیرا در مقابل این طرح استدلال‎های درستی داریم و قول می‎دهم که دانشکده پابرجا باقی بماند.

وی بابیان اینکه رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری داشتن فضایی آکادمیک- حرفه‎ای است و این در کشورهای دیگر وجود دارد و به‌خوبی آزمون خود را پس داده است، گفت: من در همین‌جا به دانشگاه‎های صنعتی کشور پیام می‎دهم که ما کاملاً آماده همکاری هستیم و از آن‌ها می‎خواهیم در طراحی و تولید سامانه‎های هوانوردی با توجه به نیازهای ما پیش‌قدم شوند و از این خواسته ما استقبال کنند.

گفتنی است این مراسم امروز، یکشنبه 18 آذر، با حضور رحمت‎اله مه‎آبادی رئیس و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران و استادان و دانشجویان دانشکده صنعت هواپیمایی برگزار شد و در پایان مراسم مه‎آبادی و عابدزاده در جوی صمیمی به گفتگو با دانشجویان و پاسخگویی به دغدغه‎های آن‌ها پرداختند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.