| کد خبر: 174088 |

◄ تدوین هشت دستورالعمل تخصصی عملیات آتش‌نشانی فرودگاهی در یک سال اخیر

برنامه‌ریزی برای اجرای 40 هزار نفر ساعت آموزش عملیات آتش‌نشانی در سال آتی

تین نیوز

معاون آموزش و دستورالعمل‌ها و نیروی انسانی مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما با اشاره به تایید دستورالعمل‌های محلی آتش‌نشانی و نجات فرودگاه‌ها توسط این معاونت از تدوین هشت دستورالعمل تخصصی و سه راهنمای فنی استفاده از تجهیزات در یک سال اخیر خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرارسیدن سالروز آتش‌نشانی و ایمنی بهانه‌ای شد تا دقایقی در گفت‌وگو با رامین بابازاده، مروری بر فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت آموزش و دستورالعمل‌ها و نیروی انسانی اداره کل آتششانی و هدایت زمینی هواپیما داشته باشیم.

لطفا در زمینه حوزه کاری معاونت آموزش و دستورالعمل‌ها و نیروی انسانی توضیح دهید.

این معاونت شامل دو اداره آموزش و دستورالعمل‌ها و اداره نیروی انسانی است. در اداره آموزش و دستورالعمل‌ها، امور مربوط به آموزش کارکنان و نگارش و ویرایش دستورالعمل‌های کاربردی و راهنماهای فنی انجام می‌شود و اداره نیروی انسانی نیز به امور مربوط به نیروی انسانی و به‌ویژه موضوع صلاحیت شغلی کارکنان می‌پردازد.

 رویکرد شما در بحث آموزش چگونه است و در این حوزه چه افقی را پیش روی خود می‌بینید؟

آموزش در سازمان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در علم مدیریت از آن به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری یاد می‌شود. افزایش بازدهی سازمان‌ها به‌ویژه در بحث نیروی انسانی با آموزش رابطه مستقیمی دارد و این مسئله در صنعت هوانوردی به‌عنوان صنعتی با سرعت تغییرات و پیشرفت زیاد، دارای اهمیتی خاص است.

ازجمله فعالیت‌های اداره آموزش در یک سال گذشته می‌توان به برگزاری بیش از 40‌هزار نفر ساعت آموزش‌های تخصصی و بیش از 960‌نفر ساعت آموزش تخصصی در حوزه آمادگی جسمانی با توجه به اهمیت ویژه این موضوع در حرفه آتش‌نشانی فرودگاهی و نیز برگزاری دوره‌های امداد و نجات در پایگاه‌های اورژانس هفت استان کشور اشاره کرد.

در تقویم آموزشی سال 97 بیش از 40‌هزار نفر ساعت آموزش را بر مبنای نیازسنجی هدفمند گنجانده‌ایم و تلاش داریم که با تحمیل کمترین هزینه‌های ممکن برنامه‌های آموزشی باکیفیت و موثری را اجرا کنیم. خوشبختانه اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما طلایه دار انجام فرایند اثربخشی آموزشی در سطح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است و توانسته‌ایم رتبه برترین واحد آموزش در حوزه ستادی را کسب کنیم.

در یک سال اخیر چه اقداماتی در حوزه دستورالعمل‌ها انجام‌شده است؟

سند ICAS 114 سازمان هواپیمایی کشوری ما را موظف به تهیه دستورالعمل‌های شغلی می‌کند. هم‌چنین موفقیت در این شغل به‌عنوان یک حرفه کاملا تخصصی نیازمند به‌کارگیری دستورالعمل‌های دقیق و به‌روزرسانی شده است.

در این راستا علاوه بر اصلاح و تایید موارد متعدد از دستورالعمل‌های محلی آتش‌نشانی و نجات فرودگاه‌ها که براساس CAD3514 سازمان هواپیمایی تهیه می‌شود، در سالی که گذشت بیش از هشت دستورالعمل تخصصی و سه راهنمای فنی استفاده از تجهیزات از سوی اداره آموزش و دستورالعمل‌ها تهیه شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

 در حوزه نیروی انسانی چه اقداماتی انجام‌شده است؟

سرمایه‌های اصلی هر سازمان، نیروی انسانی کارآمد و آموزش‌دیده آن سازمان است. ما با کمبود آتش‌نشان در برخی از فرودگاه‌های کشور مواجه هستیم و در این راستا تلاش زیادی برای جذب نیروی واجد شرایط از میان نیروهای مازاد سایر بخش‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران داریم. در یک سال اخیر تعدادی از نیروهای واجد شرایط از سایر اداره‌ها را جذب و 7650 نفر ساعت آموزش مقدماتی را برای آن‌ها در قالب Course 111 برگزار کرده‌ایم.

 هم‌چنین ازجمله سایر فعالیت‌های اداره نیروی انسانی می‌توان به انجام هماهنگی‌های لازم برای افزایش طبقه‌بندی آتش‌نشانی و نجات فرودگاهی برای پروازهای حج و پروازهای غیر برنامه‌ای فرودگاه‌های کشور با توجه به نیاز عملیاتی و نیز بررسی دارا بودن شرایط لازم فرودگاه‌های موردنظر اشاره کرد.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی اعزام مامور به فرودگاه خلیج‌فارس و اعمال اصلاحات لازم در قرارداد راهبری عملیاتی فرودگاه خلیج‌فارس نیز توسط این اداره صورت انجام می‌شود. این اداره هم‌چنین راهبری کمیته آمادگی جسمانی اداره کل را هم بر عهده دارد و در یک سال اخیر 750 نفر ساعت تست آمادگی جسمانی را برگزار کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.