| کد خبر: 172717 |

◄ اعتبار دهی شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان آزمایشگاه مرجع تجهیزات رادیویی

گامی بلند در اعتبار دهی شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان آزمایشگاه مرجع تجهیزات رادیویی برداشته شد.

تین نیوز

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بررسی اعتبار دهی به شرکت فرودگاه‌ها به‌عنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب یکی از محورهای اصلی این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این تفاهم‌نامه با توجه به این‌که بیش‌تر تجهیزات مورد بهره‌برداری در فرودگاه‌ها و سایت‌های هوانوردی به‌صورت قطعات مجزا است و باید توسط اداره‌کل ارتباطات و ناوبری یا در مسیر کریدورهای هوایی نصب و راه‌اندازی شود و هم‌چنین برای اجتناب از طولانی شدن فرایند اخذ مجوز ترخیص و جلوگیری از هدر رفت منابع میان حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و رحمت اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منعقدشده است.

براساس این تفاهم‌نامه مقررشده است:

 به درخواست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در صورت داشتن شرایط لازم به‌عنوان آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعتبار دهی شود.

 شرکت نیز متعهد است تجهیزات رادیویی و ارتباطی را پس از نصب و راه‌اندازی مورد بازرسی و آزمایش فنی قرار دهد.

 تمام تجهیزاتی که یک‌مرتبه مورد تست و آزمایش قرارگرفته‌اند از آزمایش مجدد معاف هستند.

 با توجه به این‌که بیش‌تر تجهیزات رادیویی و ارتباطی هوانوردی شامل بخش‌های مختلف همچون فرستنده، گیرنده، آنتن، رایانه، سرور مرکزی، انواع سوئیچ و روتر هستند که جزو لاینفک سیستم است طی یک سیستم واحد، ثبت سفارش و ترخیص می‌شوند.

با امضای این تفاهم‌نامه ورود و ترخیص تجهیزات CNS سرعت می‌گیرد و این امر در افزایش ایمنی پروازها در فرودگاه‌ها و پرفراز کشور مؤثر است.

تا پیش‌ازاین انعقاد این تفاهم‌نامه، دریافت مجوز تجهیزات ارتباطی، ناوبری، رادار (CNS) از دو مرجع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان انرژی اتمی فرایندی زمان‌بر بود. از سویی امکان فرستادن عمده دستگاه‌ها به مراجع مذکور امکان‌پذیر نبود و برخی تجهیزات پیش از نصب با معیارها و مقررات مراکز یادشده قابل‌بررسی نبودند، ضمن این‌که گاه وجود مشکلاتی چون تحریم و نیز معطلی کالا در کشورهای مختلف ارسال‌کننده و برای سپری کردن فرایند گمرک، زمان ضمانت و تعهدات کارخانه را از ما می‌گرفت که با امضای این تفاهم‌نامه مشکل موجود برطرف شد.

با توجه به این‌که دستگاه‌های کمک ناوبری، ارتباطی و راداری باید در آزمایشگاه مرجع، بررسی کارآمدی شوند و از سوی دیگر این دستگاه‌ها دارای مشخصات کاربردی و فرکانس عملیاتی با رعایت استاندارد ایکائو هستند که در باند مورد تایید به تصویب ITU (سازمان جهانی مخابرات) رسیده‌اند در جلسه امضای تفاهم‌نامه مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مسئولان سازمان تنظیم مقررات را مجاب کردند که امکانات فنی زیرساختی برای آزمایش و کنترل نهایی توان دستگاه در شرکت فراهم‌شده است.

یادآور می‌شود؛ تمام تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور با استفاده از هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) با رعایت گراند چک ماهانه تجهیزات و براساس برنامه زمان‌بندی‌شده مورد آزمایش پروازی و کالیبراسیون مرتبط قرار می‌گیرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.