| کد خبر: 168029 |

دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام کرد؛

◄ پایان غائله فلایت‌چک

مقایسه دو هواپیمای فلایت‌چک و دلایل ترجیح هواپیمای خریداری‌شده حاکی از آن است استراتژیک بودن این نوع هواپیما، پیچیده بودن فرایند خرید، مسئولیت‌پذیری مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خرید این هواپیما تلاشی مؤثر بر پایان دادن به بحران و بازگشت آرامش و ایمنی به صنعت هوانوردی کشور بوده است.

تین نیوز

مقایسه دو هواپیمای فلایت‌چک و دلایل ترجیح هواپیمای خریداری‌شده حاکی از آن است استراتژیک بودن این نوع هواپیما، پیچیده بودن فرایند خرید، مسئولیت‌پذیری مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خرید این هواپیما تلاشی مؤثر بر پایان دادن به بحران و بازگشت آرامش و ایمنی به صنعت هوانوردی کشور بوده است.

به گزارش تین‌نیوز، دیده‌بان شفافیت و عدالت در گزارشی با اعلام اینکه در خرید هواپیمای فلایت‌چک فسادی رخ نداده است، عنوان کرد: اکثر عقلای جهان به King Air 350i با 3800 فروند تولید که 110 فروند آن 60 درصد ناوگان وارسی پروازی جهان را در اختیار دارند، بهترین دلیل درست بودن انتخاب شرکت فرودگاه‌ها است. در مقایسه با هواپیمایی که تعداد انگشت‌شماری تولیدشده و تنها 4 فروند آن کارکرد فلایت چکی دارند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ هواپیمای King Air 350i خریداری شده در نوع خود چه از نظر مشخصات فنی از جمله قابلیت پرواز و چه از نظر سامانه فلایت چک (FIS)، مدرن‌ترین، به‌روزترین و بهترین گزینه موجود (حتی در شرایط جاری) بوده و از نظر سن و ساعت پرواز هم جوان‌ترین هواپیمای خریداری شده در دوران تحریم‌های بین‌المللی است(پیش از برجام). از نظر قیمت نیز بررسی قیمت‌های هواپیماهای مشابه و قیمت سامانه FIS در بازار و همچنین ملاحظه مستندات موجود از جمله قیمت پایه مزایده و نیز قیمت‌های ارائه شده در فرایند برگزاری مناقصه بین‌المللی(که با پذیرش برجام امکان‌پذیر شده بود) برای خرید هواپیمای دوم از همین نوع برگزار شده است؛ گواهی می‌‌کند که این هواپیمای مجهز و استراتژیک با قیمتی بسیار مناسب خریداری شده است و قیمت‌های ادعا شده پنج یا شش میلیون دلاری توسط برخی از اشخاص، دور از واقعیت است.

دیده‌بان شفافیت و عدالت در این گزارش اظهار داشته است که مدیران شرکت فرودگاه‌ها با برنامه‌ریزی مناسب توانسته‌اند در کمترین زمان ممکن عملیات فلایت چک را آغاز کرده و با هزینه‌ای بسیار پایین، ضمن آموزش خلبانان، متخصصان FIS و نفرات فنی، در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ در فاصله بسیار کوتاهی با بهره‌برداری از ظرفیت‌های مرکز تعطیل شده آموزش فنون هوایی و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی و ملی، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی تخصصی، تمام دانش فنی عملیات پرواز (خلبانان)، فنی (متخصصین FIS) و تعمیر و نگهداری این هواپیما را به کارکنان خود منتقل و عملیات بهره‌برداری را با کادر عملیاتی صد درصد ایرانی به انجام رسانند.

یکی دیگر از نکات مهم این گزارش که به آن اشاره شد بحث خسارت سنگین در صورت تأخیر در خرید هواپیمای فلایت چک بود که عنوان شد؛  هرگونه تأخیر در خرید این هواپیما نیز می‌توانست از طریق تأثیر بر افزایش مخاطرات عملیات پرواز ناوگان مسافری خسارات بسیار سنگین جانی، مالی، اجتماعی و سیاسی را برای کشور در پی داشته باشد.

 دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام کرده است: مورد کاوی و تحلیل این اتهام زنی و لوازم جانبی آن، از جمله انتشار اسناد کاملاً محرمانه حساس‌ترین و استراتژیک‌ترین خرید صنعت هوانوردی کشور در رسانه‌ها، با تکیه بر دعاوی نماینده یک شرکت انگلیسی رقیب، که در جای خود محترم است، باید در فرصتی مناسب توسط متولیان امور امنیتی کشور با دقت تمام انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    هواپیماهای (وارسی پرواز) جت فالکون های قبلی را مفتی از دست دادیم

  • ناشناس 0 0

    دوستی که افسوس جت فالکن را میخورند باید بدانند که خود عمو سام هم دیگر فالکن استفاده نمیکند و بیچ کرفت و کینگ ایر جای آن را گرفته اند. هزینه عملیاتی جت فالکن چندین برابر کینگ ایر است. هنر مدیران شرکت فرودگاهها در انتخاب مناسبترین ناوگان است

  • طبیعت 0 0

    سالها باید بگذرد تا ارزش کار بزرگی که آقای مهابادی انجام داد درک شود. نگاه کنید همه تلاشها در این ۴۰ سال برای خرید هواپیمای فلایت چک به شکست منتهی شده. کسی نمیگوید که دولت قبل ۱۸ میلیون دار هواپیمای فالکن ۲۰۰۰ برای فلایت چک گرفت و آقای نخجوانی حتی نتوانست آن را به FIS مجهز کند. آخرش هم وزیر وقت آنقدر با این هواپیما سفر اختصاصی رفت که الآن فقط راه اندازی این هواپیما دو برابر فلایت چک خریداری شده هزینه دارد. آن میشود تدبیر آقای نخجوان و این‌میشود تخلف مهابادی! آقای سراج مطالعه فرمایند.