| کد خبر: 166218 |

مه‌آبادی پاسخ داد:

◄ چرا از خصوصی سازی فرودگاه ها استقبال نشد؟

رئیس هیت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، عنوان کرد: مالکیت نقشی در اداره فرودگاه‌ها ندارد بلکه آنچه که فرودگاه‌ها را در بهره‌برداری متمایز می‌کند مدیریت است.

تین نیوز

یکی از مهم ترین اقداماتی که در کشورهای توسعه یافته در راستای پیشرفت خدمات فرودگاهی انجام گرفته و مسئولان صنعت هوانوردی در دنیا به روی آن به شدت تأکید داشته اند بحث «خصوصی سازی فرودگاه ها» بوده است. اما بحث خصوصی سازی فرودگاه ها در ایران به این آسانی ها نیست و مشکلات بسیاری در راستای این امر در کشور وجود دارد.

در همین رابطه رحمت الله مه آبادی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به خبرنگار تین نیوز، می گوید: پیشنهادهای مختلفی را به بخش خصوصی داده ایم اما بخش خصوصی حضور پیدا نکرد و یکی از دلایل آن این است که فرودگاه ها تجاری نیستند.

وی با تأکید بر اینکه عدم تجاری بودن فرودگاه ها باعث شد که کسی  برای اداره فرودگاه ها پا پیش نگذارد، بیان کرد: در حال حاضر شرکت فرودگاه ها در گروه 3 واگذاری های اصل 44 قراردارد؛ یعنی فعلاً جز واگذارهای نیست و این تصمیمی است که گرفته شده است ولی ما در مسیر تجاری سازی فرودگاه ها قدم برمی داریم.

مه آبادی با بیان اینکه سرمایه گذارانی که پا پیش می گذارند اولین چالش پیش روی آن ها بحث تعرفه ها و عوارض مسافر است، توضیح می دهد: سرمایه گذاران در همان ابتدا عنوان می کنند که تعرفه ها را باید ما تعیین کرده و به صورت نقدی آن را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می افزاید: یکی از چالش های اصلی ما با سرمایه گذاران خارجی این است که قانون عنوان می کند که در ابتدا بایست پول به حساب خزانه دولت ریخته شود اما سرمایه گذاران می خواهند آن را سریع برای پروژه شان جذب کنند.

مه آبادی با بیان اینکه اساس سرمایه گذاری فرودگاه ها بر منابع متکی بر ذی نفعان است، بیان می کند: ما متأسفانه نتوانستیم این موضوع را در کشور ایجاد کنیم.

او معتقد است؛ اگر به این قوانین رسیدیم و این آزادی ها ایجاد شد می توانیم به تجاری سازی فرودگاه ها به صورت جدی فکر کنیم و بگوییم که بستر لازم برای خصوصی سازی نیز فراهم شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه خصوصی سازی تنها راه برای حل مشکل نیست، توضیح داد: اسناد اقتصادی ایکائو که بر اساس مطالعات صدها فرودگاه در جهان است، تأکید دارد که مالکیت نقشی در اداره فرودگاه ها ندارد بلکه آنچه که فرودگاه ها را در بهره برداری متمایز می کند مدیریت است. یعنی فرودگاهی که اقتدار مدیریتی دارد و خود گران است.

مه آبادی افزود: ما در راستای این موضوع تلاش کردیم که منابع به دست خودمان برسد و این موضوع محقق شد اما متأسفانه سالیانه 400 میلیارد تومان به عنوان سود سهام مالیات از منابع شرکت کسر می شود. در حالی باید این قوانین اصلاح شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حجت 0 0

    مملکت ما 85 دردصد اقتصاد و کسب کار و تجارت و واردات (بیکار کننده تولید داخل) در دست دولت و دولتی هاست. پس بخش خصوصی وقتی با این همه موانع (مالیات-بیمه گِران، هزینه های بالاو ...) برخورد می کنه اصلا وارد کار نمیشه.