تکمیل ۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از تعریف بیش از سه هزار کیلومتر مسیر ریلی برای تکمیل در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از تعریف بیش از سه هزار کیلومتر مسیر ریلی برای تکمیل در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها با تشریح اقدامات و برنامه های دولت چهاردهم در حوزه توسعه شبکه ریلی، بر نقش کلیدی راهگذرهای ریلی در آینده حمل ونقل کشور تأکید کرد و گفت: با درک اهمیت راهبردی حمل ونقل ریلی و تأثیر آن بر اقتصاد ملی و جایگاه ایران در حمل و نقل بین المللی، توسعه راهگذرهای ریلی با اولویت بندی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: بیش از سه هزار کیلومتر مسیر ریلی تعریف شده که اجرای آن می تواند ظرفیت حمل بار و مسافر کشور را متحول کند و ایران را به یکی از کانون های مهم حمل ونقل منطقه ای بدل سازد.
۱۴۷ کیلومتر عملیات زیرسازی و ۱۱۲ کیلومتر ریل گذاری و عملیات روسازی در یک سال گذشته
خطیبی با اشاره به تأکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر اولویت توسعه شبکه ریلی، افزود: در یک سال گذشته، ۱۴۷ کیلومتر عملیات زیرسازی و ۱۱۲ کیلومتر ریل گذاری و عملیات روسازی انجام شده که ۹۲ کیلومتر آن به مسیر راهبردی چابهار–زاهدان اختصاص دارد. علاوه بر این، حدود ۱۰ هزار متر مربع ساختمان ایستگاه در کشور ساخته شده که ۲۸۰۰ متر مربع آن به ایستگاه های این محور مهم تعلق دارد. این اقدامات نشان دهنده حرکت پرشتاب وزارت راه و شهرسازی و تمرکز بر پروژه های حیاتی کشور است.
وی راه آهن رشت-آستارا را یکی از اولویت های مهم کشور در توسعه شبکه ریلی اعلام کرد و گفت: در یک سال طی شده آزادسازی ۴۰ کیلومتر از این محور با حمایت های مالی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است، به طوریکه این طول به بیش از ۵۵ کیلومتر رسیده و پیش بینی می شود تملک اراضی مسیر که بخش مهمی از عملیات اجرایی این خط ریلی محسوب می شود تا پایان سال تکمیل شود.
خطیبی با برشمردن برخی دستاوردهای ویژه یک سال گذشته در حوزه ریلی ادامه داد: شروع مجدد عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان نیز در دولت چهاردهم آغاز شد و پیشرفت فیزیکی پروژه از ۷۱ به ۸۳ درصد رسید. در ادامه آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن مبارکه–شهرکرد نیز یکی دیگر از برنامه های محقق شده در توسعه شبکه ریلی کشور است که با توجه ویژه پیشرفت فیزیکی این مسیر از ۶۰ به ۶۶ درصد ارتقاء یافته است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها درباره برنامه های تا پایان سال در حوزه ریلی گفت: در سال جاری، تکمیل راه آهن میانه–اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیش بینی می کنیم تا پایان سال آماده بهره برداری شود. با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی، در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ریل گذاری و روسازی در این پروژه صورت گرفته که عملکرد خوبی در این پروژه محسوب می شود.
وی در ادامه از فعال شدن راه آهن کرمانشاه-خسروی در محدوده کرمانشاه-اسلام آباد خبر داد و افزود: در حال حاضر عملیات روسازی مسیر آغاز شده شده و در این مدت ۱۲ کیلومتر بالاست ریزی محور تکمیل شده است و به زودی عملیات ریل گذاری در محدوده کرمانشاه به سمت اسلام آباد آغاز می شود و در صورت تامین به موقع اعتبارات پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۶ سوت قطار در اسلام آباد به صدا درآید.
خطیبی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به ابعاد فراتر از صرفاً اجرای پروژه ها خاطرنشان کرد: توسعه راهگذرهای ریلی علاوه بر اتصال مراکز تولیدی به بنادر و مرزها، صرفه جویی قایل توجهی در مصرف انرژی، کاهش آلایندگی های زیست محیطی و ارتقای ایمنی حمل ونقل را به دنبال دارد. از سوی دیگر، جایگاه ژئوپلیتیک ایران در منطقه را محکم تر می کند.
وی در پایان با تأکید بر لزوم پشتیبانی همه جانبه از پروژه های ریلی گفت: آنچه امروز بیش از هر چیز اهمیت دارد، تأمین مالی مستمر و پایدار پروژه های در حال اجراست. تحقق اهداف دولت چهاردهم در حوزه حمل ونقل ریلی نه تنها موجب تحول در ساختار اقتصادی کشور خواهد شد، بلکه به ارتقای نقش ایران در معادلات بین المللی نیز کمک شایانی خواهد کرد.