| کد خبر: 264410 |

همکاری‌ ایران با ترکمنستان برای استفاده حداکثری از کریدور ریلی شمال-جنوب

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت کریدور ریلی شمال-جنوب با همکاری ترکمنستان خبر داد و گفت: ظرفیت کنونی کریدور ریلی شمال-جنوب خالی است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت کریدور ریلی شمال-جنوب با همکاری ترکمنستان خبر داد و گفت: ظرفیت کنونی کریدور ریلی شمال-جنوب خالی است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  خیرالله خادمی در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور ترکمنستان با یادآوری اینکه یکی از رویکردهای دولت سیزدهم برقراری ارتباط بهتر و مناسب تر با کشورهای همسایه است، اظهار کرد: در این رویکرد، حمل و نقل و ترانزیت اهمیت بیشتری داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود کشورهای دیگر و حلقه ارتباطی آنها به شرق و غرب است.در کنار این، می توانیم منافع ملی بزرگی را برای مردم ایران از باب درآمدهای ترانزیتی به ارمغان بیاوریم که لازم است برای این موضوع برنامه ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: ترکمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران در شمال است که اتفاقا کریدورهای شمال-جنوب ریلی کشورمان در دو مسیر به این کشور منتهی می شود؛ یعنی سرخس و اینچه برون. ترکمنستان فعلا تنها مسیر ریلی کشورهای همسایه از جنوب به شمال و ارتباط ریلی به چین و روسیه است.

وی با تاکید بر این که ارتباط خوب با ترکمنستان می تواند زمینه افزایش ترانزیت را برای ما به همراه آورد، اضافه کرد: به همین دلیل باید برنامه ریزی خوبی برای توسعه زیرساخت های کشور صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با یادآوری اینکه هم اکنون ترانزیت از شمال به سمت بندرعباس یا از کشور روسیه به سمت قزاقستان، ترکمنستان و ایران با استفاده از مسیر ریلی اینچه برون وجود دارد، گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم. در زمان حاضر ظرفیت حمل ونقل کریدورهای ریلی بسیار خالی است؛ در سرخس حدود 7 میلیون تن و در اینچه برون حدود 5 میلیون تن ظرفیت حمل ونقل داریم که عدد کمی از اینها را استفاده می کنیم.

خادمی با بیان اینکه می توانیم با هماهنگی ترکمنستان برای افزایش ترانزیت ریلی از خاک جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کرد، اظهار کرد: در بخش صدور خدمات فنی مهندسی، ترکمنستان علاقه مند به اجرای زیرساخت های حمل و نقل توسط شرکت های ایرانی هستند.

وی ادامه داد: البته از سال 90 برای این کار برنامه ریزی شده بود که متأسفانه به تعویق افتاد. اخیرا در سفر رییس جمهوری این کشور به ایران توافق برای واگذاری احداث زیرساخت های جاده ای ترکمنستان به پیمانکاران ایرانی صورت گرفت.

وی یادآور شد:بر اساس توافق اولیه برای ساخت 200 کیلومتر انجام شده است. امیدواریم بتوانیم در سفر به ترکمنستان، این مسیر را قطعی کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مقام ارشد راه آهن 4 0

    وظیفه ایشون ساخت راه آهن است
    چرا در زمینه شکل بهره برداری اظهار نظر می کنند

    • ناشناس 1 1

      متاسفانه رییس جان هر کسی به خودش اجازه میده تو کار شما دخالت کنه