| کد خبر: 227666 |

راه‌آهن همدان-سنندج‌ تابستان ۱۴۰۰‌‌ تحویل مردم می‌شود

یک مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه راه‌آهن همدان-سنندج توسط پیمانکار از دو طرف پروژه در حال اجرا است، گفت: تلاش می‌کنیم این خط‌آهن حداکثر در تابستان 1400 به پایان برسد.

تین نیوز

یک مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه راه‌آهن همدان-سنندج توسط پیمانکار از دو طرف پروژه در حال اجرا است، گفت: تلاش می‌کنیم این خط‌آهن حداکثر در تابستان 1400 به پایان برسد.

‌به گزارش تین نیوز، عباس خطیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت خط آهن همدان ـ سنندج بیان کرد: راه‌آهن همدان - سنندج در قالب پروژه‌های جهش تولید، پیش‌بینی شده‌ و در حال تکمیل است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه‌آهن همدان-سنندج، به عنوان بخشی از طرح بزرگ ریلی راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که در راستای ایجاد کریدور ریلی در غرب کشور اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش از این و در سال 96 راه‌آهن ‌تهران - همدان به طول 270 کیلومتر به بهره‌برداری رسید و طبق برنامه ریزی اتصال مراکز استان به شبکه ریلی، در ادامه سنندج هم به عنوان مرکز استان به شبکه راه‌آهن سراسری متصل می‌شود.

خطیبی اظهار کرد: ‌راه‌آهن همدان-سنندج در ادامه خط‌آهن تهران-همدان، از ایستگاه راه‌آهن همدان منشعب می‌شود و پس از‌ گذشت از ‌شهرهای بهار، لالجین و در ادامه صالح‌آباد، قروه و دهگلان، به ایستگاه راه‌آهن در حال ساختِ سنندج در شهر سنندج متصل می‌شود؛ ایستگاه راه‌آهن سنندج حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی ‌151 کیلومتر طول دارد و در 3 قطعه در حال احداث است، افزود:‌ قطعه یک پروژه 64.5‌ کیلومتر طول دارد، طول قطعه دوم ‌56.3‌ کیلومتر و طول قطعه سوم‌ 29.5‌ کیلومتر است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: حدود 48 کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان ساخته می‌شود و 102 کیلومترِ ادامه مسیر، در استان کردستان است.

خطیبی با بیان اینکه زیرسازی و روسازی این خط ریلی ‌در قطعات مختلف پروژه در ‌‌حال انجام است، افزود: از سمت همدان روسازی و ریل گذاری مسیر به صورت مکانیزه آغاز شد و در حال انجام است، همچنین از طرف سنندج هم ریل‌گذاری در حال انجام است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: ‌این پروژه ریلی به خوبی توسط پیمانکار در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم این پروژه حداکثر در تابستان 1400 به پایان برسد.

مشخصات فنی راه‌آهن همدان-سنندج

به گزارش فارس طبق مطالعاتِ پروژه راه‌آهن همدان-سنندج، این خط ریلی 29 تقاطع به طول 608 متر و 20 دهنه پل به طول 1800 متر ‌دارد.

‌این راه‌آهن دارای حداکثر شیب و فراز مسیر 15 در 1000 است، حداقل شعاع قوس در این خط ریلی 1250 متر است و 2524 متر طول پل‌های این مسیر است.

خط‌آهن همدان-سنندج‌، یک خطه و برای سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت در قطارهای باری طراحی شده است‌.

طبق مطالعات طرح، برای این خط‌آهن ظرفیت جابه‌جایی 4.6 میلیون تن کالا از مرز باشماق کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

‌در سال اول بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده برای این خط‌آهن 500 هزار تن در حمل بار و 300 هزار نفر در حمل مسافر است؛ در سال بیستم بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده بار برای این خط آهن یک ‌میلیون تن و مسافر پیش‌بینی شده 600 هزار نفر است.

‌کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌‌های زیست‌محیطی، کاهش سوانح رانندگی به دلیل انتقال بار و مسافر از جاده به ریل‌، تسریع در جابه‌جایی و اشتغال‌زایی‌، ا‌ز مزایای اجرای این پروژه ریلی مطرح شده است.

طبق گفته مسؤولان این خط ریلی‌ برای تکمیل تا سال 1400، میز‌ان 1000 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.