| کد خبر: 179684 |

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

◄ انتخاب پیمانکار و مشاور توانمند؛ مهم‌ترین شاخص در افزایش کیفیت پروژه‌ها

به‌منظور افزایش کیفیت اجرای پروژه‌های راه‌سازی، انتخاب پیمانکار و مشاوران توانمند و باتجربه از مهم‌ترین شاخص‌ها است.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع معاونان، مدیران و مجریان پروژه‌ها با تاکید بر اهمیت کیفیت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت:‌ به‌منظور افزایش کیفیت اجرای پروژه‌های راه‌سازی، انتخاب پیمانکار و مشاوران توانمند و باتجربه از مهم‌ترین شاخص‌ها است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، خیراله خادمی در جمع معاونان راه‌سازی ادارات‌کل راه و شهرسازی استان‌ها، معاونان شرکت ساخت، مدیران کل مناطق پنج‌گانه راهسازی، مدیران حوزه‌های طرح‌ها در استان‌ها و مدیران و مجریان شرکت با تاکید بر اهمیت کیفیت در اجرای پروژه‌های راهسازی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در اجرای پروژه‌ها انتخاب پیمانکاران و مشاوران باتجربه و توجه به قدرت اجرایی آنان برای پروژه‌ی موردنظر است.

وی انتخاب مهندسان ناظر توانمند را از شاخص‌های اصلی احداث راه‌ باکیفیت مطلوب عنوان کرد و افزود: دقت در انتخاب مهندسان ناظر راهسازی موجب موفقیت در کنترل کیفی پروژه‌ها می‌شود و به همین منظور، طبق برنامه‌‌ریزی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و آزمون برای مهندسین ناظر، صلاحیت‌ها تائید خواهد شد.

خادمی گردشی کردن حضور مهندسان ناظر در استان‌ها به‌ویژه در آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک را مهم برشمرد و تاکید کرد: تغییر روش به‌کارگیری مهندسین ناظر، کنترل مضاعف بر عملکرد آنان و توجه به‌سلامت، تخصص و سوابق مشاوران از اولویت‌های اساسی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه استفاده از روش‌های نوین راه‌سازی را راهکار مهمی در بالا بردن کیفیت پروژه‌ها مطرح کرد و گفت:‌ انتخاب مصالح مصرفی مناسب با موقعیت جغرافیایی و شرایط توپوگرافی منطقه، تغییر در روش‌های اجرا از گام‌های اساسی به‌سوی بهینه شدن اجرای پروژه‌ها و کیفیت مطلوب محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ‌با توجه به کمبود اعتبارات، کاهش هزینه‌ها از طریق روش‌ها و ابزارهای نوین مهندسی جدید توصیه می‌شود تا ضمن بررسی روش‌های سنتی، راه‌های نوین باهدف صرفه‌جویی در اعتبارات و افزایش کیفیت اجرایی شود.

خادمی در ادامه این جلسه اولویت‌بندی اجرای قطعات پروژه‌ها را با تمرکز بر تکمیل نقاط حادثه‌خیز و رفع گلوگاه‌های ترافیکی تشریح و عنوان کرد:‌ رویکرد وزارت راه و شهرسازی با توجه به کمبود منابع مالی، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

وی مطالعات پیش از اجرا و کنترل مطالعات انجام‌شده از سوی مشاوران را کلیدی دانست و گفت:‌ انجام مطالعات ضعیف و عدم کنترل دقیق مطالعات یکی از عوامل مشکل‌ساز در مراحل اجرای پروژه‌ها است و بررسی دقیق واریانس‌های ارائه‌شده از سوی مشاور، مبانی برآوردها و تعیین مسیر با توجه به کریدورهای موجود بسیار سازنده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص سامانه‌های الکترونیکی موجود در شرکت ساخت و توسعه توضیح داد و گفت:‌ در راستای تحقق دولت الکترونیک، سامانه‌های متعددی در شرکت راه‌اندازی شده و لازم است تا اطلاعات پروژه‌ها، صورت‌وضعیت‌ها، اطلاعات مکان‌یابی پروژه‌ها و ... در این سامانه‌ها به‌روز ثبت شود.

محاسبه قیمت قیر براساس شاخص‌های بورس

معاون ساخت و توسعه راه‌ها در این نشست در تشریح عملکرد این معاونت گفت:‌ در حال حاضر ساخت 227 طرح راه و بزرگراهی به طول 37 هزار کیلومتر در تعهد شرکت ساخت و توسعه است که از این میزان تاکنون 17 هزار کیلومتر احداث‌شده و حدود 7 هزار کیلومتر نیز در دست اجرا قرار دارد که این میزان 7 تا 9 درصد کل راه‌های کشور را شامل می‌شود.

محمدرضا کدخدا زاده توجه به معماری و منظر راه را پیوندی میان راه وزندگی عنوان و اظهار داشت:‌ احداث هر راهی باید بر مبنای طبیعت و اقلیم حاکم بر منطقه و منطبق بر شرایط فرهنگی محیط پیرامون باشد تا ضمن توجه به مسائل فنی، ابعاد زیبایی‌شناختی و هویتی هر منطقه نیز حفظ شود.

وی با اشاره به متوقف شدن برخی مناقصات تاکید کرد: در حال حاضر قیمت قیر مصرفی باید براساس قیمت بورس محاسبه شود و این موضوع به تصویب شورای عالی فنی رسیده است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد که لازم است این موضوع را در مناقصات بررسی کنید تا ضرری شامل حال پیمانکاران نشود.

 در ادامه جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها نیز تعیین حدود شاخص بین‌المللی ناهمواری (I.R.I) را برای زیر عبور قرار گرفتن پروژه‌ها لازم دانست و گفت:‌ با توجه به اهمیت موضوع ناهمواری ازنظر راحتی سواری و ایمنی روسازی، استفاده از مفاد شیوه‌نامه در کلیه پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی از سوی واحدهای اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ذی‌ربط، الزامی است.

حسین میرشفیع خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشید که دوره تضمین پروژه‌ها در شورای عالی فنی تغییر کرده است و این موضوع در ضمانت‌نامه‌ها تاثیر خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع نیز هم‌چنین توجه به مسائل حقوقی و ارزیابی را تشریح و توضیح داد: به‌منظور رفع مشکلات حقوقی و ارزیابی در پروژه‌ها لازم است تا به‌طور منظم با بخش‌های حقوقی شرکت در ارتباط باشید و به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ و همچنین شفاف‌سازی اقدامات، اطلاعات مربوطه را در سامانه تملک ارزیابی شرکت به ثبت برسانید.

شاپور پولادی ادامه داد:‌ از سال آینده ارسال الکترونیکی صورت‌وضعیت‌ها لازم‌الاجرا است و اقدامات صورت گرفته در این مورد پیگیری خواهد شد.

 سرپرست معاونت برنامه‌ریزی شرکت نیز از همکاران در استان‌ها درخواست کرد تا با دپارتمان تحقیق، توسعه و پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارتباط باشند تا در صورت بروز اتفاق‌های خاص در طی مراحل راه‌سازی این موارد را با گروه در میان بگذارند تا بررسی شود و نتایج آن در دسترس دیگر همکاران قرار گیرد.

علی‌اکبر قبادی برقراری ارتباط میان علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی و دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری شرکت ساخت را یکی از وظایف مهم مدیران استانی برشمرد و بیان کرد: بدون توجه به مدل سرمایه‌گذاری و نوع مشارکت تمامی واجدین شرایط سرمایه‌گذاری را به دفاتر مربوط هدایت کنید.

در ادامه جلسه نکات موردنظر از سوی معاونین راه‌سازی استانی و مدیران حوزه‌های طرح‌های شرکت ساخت در استان‌ها مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.