ورود ۳۵ قطار چینی در ۷ ماه/ ایران به چهارراه ترانزیت ریلی منطقه تبدیل می شود
با موفقیت دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم، ایران به کانون توافق ۶ کشور برای تبدیل شدن به کریدور اصلی ترانزیت کالا بین چین و اروپا تبدیل شده است. این موفقیت در حالی محقق شده که ورود قطارهای چینی نسبت به دوره مشابه ۵۰۰ درصد رشد داشته است.
توافق شش جانبه استانبول مسیر جدیدی برای ترانزیت کالاهای چینی به اروپا از طریق ایران گشوده است. این مسیر یک سوم زمان حمل را نسبت به راه های دریایی کاهش داده و ایران را در مسیر جریان بار ۷۰ میلیون تنی روسیه و هند قرار می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شهریار نقی زاده، مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، در گفتگوی زنده برنامه تلویزیونی «پایش» با اشاره به موقعیت جغرافیاییِ منحصربه فرد کشور گفت: ایران در کانون کریدورهای مهم منطقه ای قرار دارد و به عنوان چهارراه کریدوری منطقه، محل تقاطع کریدورهای شرق– غرب و شمال– جنوب است.
وی از رشد تاریخی ورود قطارهای چینی و افزایش ۱۲ درصدی حمل بین المللی ریلی خبر داد و گفت: هفته گذشته در استانبول ترکیه موفق شدیم به یک توافق مهم شش جانبه میان کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ازبکستان و ترکیه دست یابیم که هدف آن توسعه تبادلات کالایی از چین به اروپا از مسیر ایران است. در این توافق بر دو محورِ کاهش هزینه های تعرفه ای و کاهش زمان سیر، تفاهم بسیار خوبی حاصل شد.
به گفته او، کریدور شرق– غرب اکنون توانسته نسبت به مسیر دریایی، حدود یک سوم زمان حمل کالا را کاهش دهد.
نقی زاده با اشاره به رشد بی سابقه قطارهای ورودی از چین تأکید کرد: پیش از سال ۱۴۰۳، طی هفت سال فقط ۷ قطار از چین وارد ایران شده بود؛ اما در هفت ماهه سال جاری، سی وپنجمین قطار در حال ورود به کشور است و چهار قطار دیگر نیز از ایستگاه شیان حرکت کرده که در هفته های آینده وارد ایران می شوند.
مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن با اشاره به جایگاه ایران در کریدور شمال–جنوب گفت: هدف این کریدور، اتصال هندوستان و جنوب شرق آسیا به روسیه و شرق اروپا است و ایران محور اصلی این مسیر به شمار می رود.
نقی زاده، تکمیل اتصال ریلی آستارا– رشت را یکی از مهم ترین پروژه های کشور توصیف و تاکید کرد: با بهره برداری از این پروژه، شاخه غربی کریدور شمال– جنوب به طور کاملا ریلی خواهد شد و ایران در مسیر جریان بار ۷۰ میلیون تنی روسیه و هند قرار می گیرد.
وی درباره مزیت های زیست محیطی حمل ونقل ریلی گفت: به ازای جابجایی هر یک تن کالا به مسافت یک کیلومتر در شبکه ریلی، حدود ۳۳ سی سی صرفه جویی سوخت محقق می شود. همچنین حمل انبوه ریلی موجب حذف تعداد زیادی کامیون از جاده ها و کاهش تصادفات می شود.
مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن در تشریح عملکرد ریلی کشور در حوزه بین الملل نیز بیان کرد: در یک سال گذشته موفق شدیم از مرز ۵ میلیون تن حمل ونقل بین المللی عبور کنیم. امسال نیز با وجود چالش ها، روند رشد ادامه یافت و تاکنون ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محمولات در حوزه بین الملل جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۲ درصد افزایش دارد.