| کد خبر ۳۰۹۴۱۲
کپی شد

رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بین المللی راه آهن؛ بازگشت به مسیر توسعه

راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مجموع بارهای بین المللی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است؛ رکوردی که نتیجه توسعه دیپلماسی ریل پایه و افزایش همکاری های منطقه ای عنوان می شود.

رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بین المللی راه آهن؛ بازگشت به مسیر توسعه
تین نیوز |

مدیر روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مجموع بارهای بین المللی حمل شده توسط راه آهن در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است. این آمار نشان دهنده تغییر روند نزولی سال های گذشته و بازگشت به مسیر توسعه در بخش حمل ونقل ریلی کشور است.

به گزارش تین نیوز، علی قنبرزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در نیمه نخست سال گذشته میزان بار بین المللی راه آهن ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود که در نیمه دوم همان سال با رشد ۳۳ درصدی به ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار تن رسید و رکوردی بی سابقه در تاریخ راه آهن ثبت شد.

وی این رشد را نتیجه دیپلماسی ریل پایه در اجلاس ها و توافقات چندجانبه میان کشورهای واقع در کریدورهای شرقی–غربی و شمالی–جنوبی دانست. به گفته او، طی هفت سال پیش از دولت چهاردهم تنها هفت قطار باری از چین وارد ایران شده بود، اما در دولت چهاردهم تاکنون ۳۱ قطار از چین و ۴۷ قطار از روسیه وارد کشور شده است.

قنبرزاده همچنین به بازگشایی مرز ریلی ایران–افغانستان اشاره کرد که در دوره های پیشین با سوء مدیریت دچار چالش شده بود. وی گفت: در هشت ماه نخست امسال از این مرز ۳۵۰ هزار تن انواع محمولات مبادله شده است که نشان دهنده فعال شدن ظرفیت های جدید ترانزیتی است.

مدیر روابط عمومی راه آهن افزود: تزریق منابع مالی و افزایش آماده به کاری لکوموتیوها از عوامل اصلی این رشد بوده است. تعداد لکوموتیوهای فعال که در مرداد سال گذشته به ۴۸۹ دستگاه رسیده بود، اکنون با رشد ۱۷ درصدی به ۵۷۴ دستگاه افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، تناژ بار رشد ۱۲ درصدی و جابه جایی بار بر حسب تن–کیلومتر رشد ۶.۴ درصدی داشته است. این آمارها نشان می دهد دوره افول راه آهن پایان یافته و بخش بار ریلی با شیب مثبت رشد دو رقمی در حال حرکت است.

قنبرزاده در پایان به افزایش سرعت قطارها در مسیر تهران–مشهد اشاره کرد و گفت: پس از وقفه ای پنج ساله، کاهش زمان سیر مجدد در دستور کار قرار گرفته است. در مرحله نخست، زمان سفر در این مسیر حدود یک ساعت کاهش یافته و قطارها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند تا در آینده زمان سفر به هشت ساعت برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.