کارشناس صنعت ریلی توضیح داد:
◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی
سیدحسن موسوینژاد کارشناس صنعت ریلی ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف را دو عامل مهم افزایش زیان دهی شرکت راه آهن برشمرد.
طبق گزارش دفتر مطالعات عمومی مرکز پژوهش های مجلس، سال گذشته شرکت راه آهن با بیش از 2۰۰۰ میلیارد تومان در زمره شرکت هایی اعلام شد که بیشترین زیان مالی را ثبت کرد.
به گزارش تین نیوز، بر اساس این گزارش، زیان خالص این شرکت دولتی در سالهای اخیر رو به افزایش بوده و از زیان ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ و ۹۸ و سود ۳۲۶ میلیارد تومانی سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰، زیان خالص ۱.۹ هزار میلیارد تومانی و سال ۱۴۰۱ نیز زیان ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسانده است.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن نیز به موضوع زیان دهی این شرکت اذعان کرده و گفته این شرکت در سال های 97 تا 99 نیز با هزینه شش هزار میلیارد تومانی زیان ده بوده است و طی سال های 1400 تا 1402 چون هزینه ها در صورتهای مالی میآید به همین دلیل شرکت زیانده شده است. اما سوالی که مطرح می شود اینکه که چرا سالیان متمادی این زیان دهی تدوام یافته و مدیریت چه نقشی دارد؟
دلیل زیان دهی راه آهن؛ مدیریت ضعیف!
سیدحسن موسوینژاد؛ کارشناس صنعت ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز درباره دلیل زیان دهی شرکت راه آهن اذعان داشت: ناوگان کهنه و مدیریت ضعیف موجب شده در سال 1401 و 1402 کاهش حمل داشته باشیم. بدیهی است کاهش حمل منجر به کاهش درآمد و در نتیجه افزایش زیان دهی می شود. غیر از این مدیریت هزینه ها نیز در شرایطی که برنامه ریزی کلان و دقیقی برای مدیریت هزینه ها ندارید می تواند هزینه ها را افزایش دهد.
اخبار پربازدید مرتبط را بخوانید:
خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
ذات راه آهن انحصار است
این کارشناس حمل ونقل ریلی ادامه داد: واگذاری حمل ونقل ریلی به بخش خصوصی همه اینها در شرایطی است که در داخل مجموعه راه آهن مدیریت دارای برنامه وجود داشته باشد. با توجه به موضوع مدیریت بهره برداری لوکوموتیو، مدیریت بهره برداری واگن و مدیریت نگهداری زیرساخت انحصار شرکت راه آهن بر شبکه ریلی کشور قابل حذف نیست. از دیگر سو بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به شرطی که به مدیریت مجموعه راه آهن و برگشت سرمایه خود مطمئن باشد اقدام خواهد کرد. بدیهی است در شرایطی که راه آهن ضعیف مدیریت می شود واگذاری راه آهن به بخش خصوصی حتی به بهای ناچیز داوطلبی نخواهد داشت. وی معتقد است: در شرایطی که راه آهن بهره ور نیست و نمی شود و چشم انداز بهره وری هم در آن دیده نمی شود واگذاری نیز آفت است و راه حل مناسبی برای برون رفت راه آهن از زیان دهی نخواهد بود.
سوددهی به شرط...
رئیس اسبق انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در پاسخ به اینکه راه آهن برای اینکه سودده باشد چه پیش شرط های نیاز است، گفت: نیاز به این دارد که پیرامون سرمایه گذاری مستمر و مدیریت هزینه و نیز در مورد بهره برداری زیرساخت ها و ناوگان ریلی برنامه ریزی دقیق شود؛ این برنامه ریزی ها بدون شک منجر به افزایش درآمد خواهد شد و با کاهش هزینه ها به سمت سوددهی حرکت کنیم. اما متاسفانه وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد و به علاوه اینکه مدیریت منابع انسانی نیز دقیق و اصولی صورت نمی گیرد بالطبع هزینه ها زیاد شده و زیان را در پی خواهد داشت.
چه باید کرد؟
موسوی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: راهکارهای مدیریت راه آهن برای برون رفت از زیان دهی تصریح کرد: اعتماد به نیروهای متخصص، بهره دادن به ایده های نو از داخلی و بیرون مجموعه، شاخص گذاشتن برای هر بخش جهت افزایش بهره وری و بها دادن به بهره وری هر بخش موجب رشد بهره وری در کلیت مجموعه راه آهن خواهد شد.با افزایش بهره وری راه آهن سوددهی رخ خواهد داد و سرمایه گذاری و واگذاری در بخش گلوگاه ها و زیرساخت ها نیز امکان پذیر خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.