ارائه ۸۳.۳ درصد خدمات راه آهن به طور الکترونیک
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن گفت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده است، ۸۳.۳ درصد خدمات به طور الکترونیک ارائه می شود.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن گفت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده است، ۸۳.۳ درصد خدمات به طور الکترونیک ارائه می شود.
به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، سعید حسن زاده درباره ارائه خدمات الکترونیک به مسافران اظهار داشت: در دولت سیزدهم به درستی یک خیز بلند برای ارائه خدمت به مردم از طریق فضای الکترونیک، انجام شده و این اهتمام باعث شده است تا بخش زیادی از ترددها، عدم شفافیت ها و کاغذبازی ها از بین برود و مردم طعم شیرین زیرساخت خوبی که پدید آمده را به تدریج بچشند.
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن اظهارداشت: پدیده دولت الکترونیک به طور عمده دو جلوه در رابطه با مردم دارد؛ خدماتی که مردم از دولت انتظار دارند و مجوزهایی که بخشی از مردم برای کسب و کارهای خود نیاز دارند که از دولت کسب کنند.
حسن زاده خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک در این دو قسمت، در حال انجام یک کار ویژه در طی سال های اخیر است و شرکت راه آهن هم از این موارد مستثنی نبوده و فهرستی از خدمات را به سازمان امور اداری و استخدامی معرفی کرده است و طی روندهای کارشناسی، خدماتی مورد انتظار از راه آهن را اکنون به صورت الکترونیکی ارائه می دهد.
وی بیان داشت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده، تمامی آنها از طریق فضای الکترونیک ارائه می شود و فقط یک مورد است که بخشی از انتظارات سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه امور اداری و استخدامی برآورده نشده است که در آینده نزدیک به صورت کامل اتفاق می افتد. ۱۰۰ درصد خدماتی که برای ما تکلیف شده به صورت الکترونیک ارائه خواهد شد. اکنون ۸۳.۳ درصد خدمات ما به صورت الکترونیک ارائه می شود.
وی افزود: در مورد مجوزها هم شرکت راه آهن مسیر دریافت مجوزها را به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار داده شده و در حال حاضر، سه نوع مجوز را به صورت الکترونیک به متقاضیان ارائه می کند که شامل دفتر فروش بلیت قطار مسافری، احداث خط فرعی ریلی و فعالیت شرکت حمل و نقل ریلی باری است و ۶ نوع مجوز دیگر هم در دستور کار است که در آینده نزدیک به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.
حسن زاده گفت: در مورد کسانی که از قبل به صورت کاغذی و سنتی مجوز داشتند نیز به صورت الکترونیک و شناسه یکتا به متقاضیان ارائه می شود.
وی با اشاره به مزایای الکترونیکی شدن خدمات خاطرنشان کرد: به واسطه الکترونیکی شدن، هرگونه نظارتی که قابلیت داشته باشد انجام می شود. فرآیند و زمان صدور مجوزها به راحتی نظارت و کنترل می شود و مردم از رفاه نسبی در تهیه مجوزها برخوردار هستند.
حسن زاده اضافه کرد: به دلیل اینکه ما وارد فضای دولت الکترونیک شدیم و خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می کنیم، کل فرآیند هوشمند می شود و تقریبا از دخالت دست و سلیقه، فاصله گرفته می شود و هر اطلاعاتی که برای تصمیم گیری لازم است از مراجع ذی صلاح، دریافت و از دوباره کاری و تکرار جلوگیری می شود.
وی اظهار داشت: پس از اینکه خدمات را الکترونیک کردیم که الان نزدیک ۱۰۰ درصد است، بنا داریم وارد فاز هوشمندی شویم که ۲۰ درصد خدمات را باید انجام دهیم که اکنون دو خدمت به صورت هوشمند انجام می شود و این کمک می کند که فرآیند شفافیت، عدالت و جلوگیری از تبعیض ها اتفاق بیفتد.
به گفته حسن زاده، دفتر هوشمندسازی و داده کاوی در زمینه دولت الکترونیک جهش های خوبی در رتبه و امتیاز داشته، به طوری که امتیاز این دفتر در جشنواره شهید رجایی از ۱۹۸ به ۲۵۰ رسیده و برآورد این است که در ارزیابی دولت الکترونیک نیز از عدد ۴۰ در سال گذشته به ۶۰ برسد.