| کد خبر: 268507 |

احداث خطوط ریلی جدید در کشور توجیه اقتصادی ندارد

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن گفت: دو خطه کردن خطوط ریلی و برقی شدن راه آهن از اولویت های صنعت ریلی است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن گفت: دو خطه کردن خطوط ریلی و برقی شدن راه آهن از اولویت های صنعت ریلی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن گفت: دو خطه کردن خطوط  ریلی و برقی شدن راه آهن از جمله اولویت و برنامه های صنعت ریلی و اقتصاد حمل ونقل هستند.

وحید علیقارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن با اشاره به چالش های حوزه ریلی، با بیان اینکه تا ۲۰ سال پیش ما راه آهن غیرمفید نمی ساختیم، گفت: این بدان معنا نیست که هر خط ریلی که از ۲۰ سال پیش ساخته شده غیرمفید است، اما آن زمان الزامات را رعایت می کردیم؛ خطوط ریلی از جمله تبریز جلفا، زاهدان میرجاوه از این جمله است، همچنین ما از تمام ظرفیت های خط ریلی بندر امام به تهران استفاده می کنیم، بافق بندرعباس و مشهد سرخس از نمونه های موفق است. 

وی ادامه داد: این راه آهن ها موفق بودند چون خوب بار و مسافر را پوشش دادند، اما راه آهن هایی که بعد از این سال ها ساخته شده جذب بار و مسافر اشباع شده ندارد؛ اولین عامل به دلیل علت ایجاد طرح است. اکنون هر نماینده شهرستان به خودش اجازه می دهد که درخواست ساخت راه آهن دهد که پیش از این سابقه نداشت.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه آهن اظهار کرد: در این سال ها علاوه بر اینکه به تعداد طرح ها اضافه شده، در بخش های مختلف از سوی دولت و مجلس، ایستگاه هایی هم به راه آهن اضافه می شود. اضافه شدن خطوط ریلی و ایستگاه ها، به معنای ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه است که برای کشور بار اقتصادی دارد آن هم در شرایطی که باید برای خطوطی که توجیه اقتصادی دارند هم اولویت بندی کنیم، چه برسد به خطوطی که اصلا توجیه اقتصادی ندارند.

علیقارداشی تاکید کرد: اگر ریل قوی می خواهیم، باید ریل دوخطه قوی پرظرفیت بسازیم؛ چند کریدور اصلی در کشور باید دوخطه شوند و این حتی به ساخت پروه های جدید اولویت دارد. در دنیا از ریل دوخطه به دوخطه، سپس به دوخطه برقی و در آخر به سمت خط ریلی سریع السیر رفتند و ما هنوز درگیر خطوط ریلی یک خطه هستیم.

وی با بیان اینکه برقی کردن برای صنعت ریلی مهم و اقتصاد کشور اهمیت دارد، گفت: سوخت ارزان باعث شده ما اصلا سراغ خطوط برقی نرویم؛ در حالی که در کشورهای همسایه از جمله ترکیه ۷۰ درصد خطوط خود را برقی کردند. در عین حال باید توجه داشت که نگهداشت آنچه داریم از زیرساخت و ناوگان، به توسعه اولویت دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    فشار نماینده ها برای رای جمع کردن که توجیه اقتصادی نمی‌خواد فقط مردم به این آقا رای بدن توجیه اقتصادی جهنم