| کد خبر: 268482 |

نوسازی ۳۸۴۹ دستگاه ناوگان ریلی در دولت سیزدهم

شرکت راه آهن از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هزار و ۸۴۹ دستگاه ناوگان ریلی را نوسازی کرده است.

تین نیوز

شرکت راه آهن از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هزار و ۸۴۹ دستگاه ناوگان ریلی را نوسازی کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۳ هزار و ۸۴۹ دستگاه ناوگان ریلی را بازسازی و نوسازی کرده که از این تعداد، یک هزار و ۱۵۲ دستگاه آن مربوط به سال ۱۴۰۲ است.

از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۱۰۳ دستگاه واگن باری جدید، هفت دستگاه واگن مسافری و خود کشش جدید و ۲۳ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده، به ناوگان ریلی کشور اضافه شده است.

همچنین ناوگان ریلی میزبان ۱۲ دستگاه لکوموتیو نو و هفت دستگاه لکوموتیو بازسازی شده در سال جاری بود که با احتساب این موارد مجموع نوسازی و بازسازی شده به ۱۱۵۲ دستگاه می رسد.

عملکرد شرکت راه آهن از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه سال جاری حاکی از آن است که ۳ هزار و ۸۴۹ دستگاه شامل واگن باری جدید، واگن مسافری و خود کشش نو، لکوموتیو جدید، واگن مسافری بازسازی شده و لکوموتیو بازسازی شده وارد شبکه ریلی کشور شده و از این میزان، ۳ هزار و ۶۳۲ دستگاه واگن باری نو بوده است.

همچنین نوسازی ناوگان ریلی در دولت سیزدهم شامل ۱۱۹ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۲۲ دستگاه واگن مسافری و خود کشش جدید می شود.

شبکه ریلی کشور در دولت سیزدهم میزبان ۳۱ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده و ۴۵ دستگاه لکوموتیو جدید بوده است.

توسعه ناوگان حمل ونقل به ویژه حمل ونقل ریلی به عنوان اولویت وزارت راه و شهرسازی و همچنین سیاست دولت سیزدهم همواره مورد تاکید بوده تا جایی که کمیته توسعه ناوگان حمل ونقل در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز بهمن ماه سال جاری در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی بر  تامین ۵۰۰ واگن مسافری  از طریق تولید یا واردات تاکید کرد و فراخوان داد هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد، وارد میدان شود.

در حال حاضر حمل ونقل ریلی در حوزه واگن باری به خودکفایی رسیده و به گفته سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر در حوزه  ساخت  واگن باری  به واردات هیچ قطعه ای از خارج نیاز نداریم.

صالحی معتقد است در حوزه واگن باری عملکرد مطلوبی از تولیدکنندگان داخلی شاهد بودیم که حتی می توانیم وارد مسیر صادرات واگن باری شویم.

اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری حمل ونقل ریلی بار به بخش خصوصی 

واگذاری حوزه بار در بخش ریلی به سرمایه گذار خصوصی به ویژه شرکت های صاحب بار از دیگر سیاست هایی است که وزیر راه و شهرسازی بر آن اصرار دارد و البته مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، هدف گذاری این وزارت خانه این است که در آینده کل عملیات ناوگان و حمل و نقل در اختیار بخش های خصوصی قرار گیرد.

شرکت راه آهن نیز همسو با سیاست واگذاری به بخش خصوصی و مشارکت هرچه بیش تر این بخش در حوزه حمل ونقل ریلی اقدامات بزرگی نجام داده که از جمله آن ها می توان به امضای کاربرگ های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در مجموع به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان، میان شرکت راه آهن و شرکت های سرمایه گذار در تولید ناوگان ریلی، اشاره کرد که به گفته وزیر راه و شهرسازی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و مکانیزم های تشویقی برای سرمایه گذاری در این بخش، پیش از این مغفول واقع شده بود یا امکان اجرایی شدن نداشت، اما امسال برای اولین بار عملیات پرداخت آن انجام شد.

از دیگر گام های شرکت راه آهن در این مسیر علاوه بر ماده ۱۲، تهاتر نفت و تسهیلات تبصره ۱۸ می توان به پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان  به ۱۰ شرکت خصوصی سرمایه گذار در تولید لکوموتیو و واگن باری اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    نوسازی ناوگان مگه کار راه آهن دولتیه که خبرشو به عنوان افتخار اعلام می کنه؟!
    بیچاره بخش خصوصی که پز زحماتش رو باید دولت بده.