| کد خبر: 258452 |

گزارش یک روزنامه از سانحه ریلی در بندرعباس

◄ هیس! لکوموتیوران‌ ها بی صدا می‌ میرند!

روزنامه آسیا در گزارشی با عنوان هیس! لکوموتیوران ها بی صدا می میرند! به سانحه ریلی اخیر در بندرعباس پرداخته و این حادثه را بررسی کرده است.

تین نیوز

روزنامه آسیا امروز شنبه 17 تیرماه 1402 در گزارشی با عنوان هیس! لکوموتیوران ها بی صدا می میرند! به سانحه ریلی اخیر در بندرعباس پرداخته و این حادثه را بررسی کرده است.

در این گزارش می خوانیم؛  شنیدن صدای سوت قطار برای ما یادآور خاطرات خوش سفر است اما اگر بدانیم در روزهای اخیر در جای جای ایران سوت قطارها برای جان باختن دلخراش یک لکوموتیوران به صدا در آمده، حس خوب جای خود را به همدردی و اندوه می‌دهد.

پنج روز قبل- صبح روز دوشنبه 12 تیرماه - ساعت ۴ صبح را نشان می‌داد که یک قطار باری بخش خصوصی حامل گندله سنگ آهن از ایستگاه انشعاب در بندرعباس به طرف محل تخلیه بار حرکت کرد. لکوموتیوران این قطار، حسین ذاکری، در 5 کیلومتر پایانی که قطار در سراشیبی سرعت می‌گیرد متوجه می‌شود هیولای آهنی که سکانش در دست اوست اصطلاحا فرار کرده و ترمز ندارد. تلاش او و دو همکار دیگرش برای متوقف کردن قطار افسارگسیخته به جایی نمی‌رسد. آن دو نفر در آخرین لحظات از قطار بیرون می‌پرند اما لکوموتیوران – احتمالا به این امید که در آخرین لحظه این غول مرگبار را کنترل کند - در  لکوموتیو می‌ماند.

 کمتر از یک دقیقه بعد،  قطار فراری با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با شدت به موانع برخورد می‌کند. اگر می‌خواهید شدت این سانحه را درک کنید کافیست به اظهارات مختار سلحشور، مدیرعامل هلال احمر هرمزگان، توجه کنید که گفته است عملیات جستجو و رهاسازی لکوموتیوران متوفی این سانحه از بین آهن پاره‌های دیزل بیش از ۱۲ ساعت طول کشیده است.

سوال اینجاست که چرا مرحوم ذاکری مثل دو همکار دیگرش با دیدن کنترل ناپذیر شدن قطار از آن ارابه مرگ پایین نپرید؟

بی طرفی کمیسیون سوانح با نقد جدی مواجه است

یک لکوموتیوران در این باره می گوید: در چنین حوادثی کمیسیون عالی سوانح برای پیدا کردن مقصر تشکیل می‌شود و برداشت برخی از همکاران لکوموتیوران ما این است که در این کمیسیون اشتباه و قصور آنها به عنوان یکی ازعوامل اصلی سانحه اعلام می‌شود و باید تاوان مالی سنگینی بابت خسارت ایجاد شده بپردازند. ضمنا در صورتی که سانحه به کشته یا زخمی شدن افرادی منجر شود جرم سنگین‌تری متوجه آنها خواهد بود. به همین دلیل آنها از نظر ذهنی و روانی تحت فشار سنگینی قرار دارند که در سوانح اینچنینی لکوموتیو را به هر شکل شده متوقف کنند و این امر ممکن است مثل سانحه اخیر به قیمت جانشان تمام شود. از این لکوموتیوران سوال می‌کنیم که آیا در کمیسیون عالی سوانح برای پیدا کردن مقصران چنین حوادثی اصولی همچون بی طرفی، تخصص و عدالت وجود دارد؟ او ترجیح می دهد این سوال را بی پاسخ بگذارد اما با جستجو در منابع به سخنان دکتر سبحان نظری دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی برمی‌خوریم که مدتی قبل بی‌طرفی این کمیسیون را به چالش کشیده است. وی گفته است: کمیسیونی که باید علت حوادث ریلی را روشن کن منصوب راه آهن است و می‌توان به ماهیت این کمیسیون نقد جدی وارد کرد. به عبارت دیگر، این مقام مسئول در حوزه ریلی تلویحا می گوید کمیسیون منصوب راه آهن ممکن است بی طرفی را رعایت نکند و نقش و سهم خود راه آهن در سوانح را کمرنگ دیده یا به طور کل نادیده بگیرد و تمام یا بخش بزرگی از اشتباهات و قصور مدیریتی راه آهن را به گردن عوامل دیگر مثل لکوموتیورانان بیندازد.

کمبود لکوموتیو در سوانح ریلی سهمی دارد؟

مدتی قبل کارگروه لکوموتیو انجمن صنفی شرکت های ریلی در نامه ای به شرکت راه آهن اعلام کرد شرکت های ارائه دهنده خدمات دیزل به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی شرکت راه آهن نمی توانند تمام دیزال‌‌هایشان را فعال و گرم نگه دارند و ناچارند 50 درصد ظرفیت لکوموتیوهای خود را زمین گیر کنند تا با منابع محدودی که دارند نیم دیگر لکوموتیوهایشان را روی شبکه ریلی حفظ کنند. آیا کمبود لکوموتیو و فشار به لکوموتیوهای فعال و نبود منابع کافی برای تعمیر و نگهداری دیزل‌ها موجب مشکلات فنی – به عنوان مثال نقص فنی در ترمز که علت اولیه فرار قطار و سانحه مرگبار اخیر بوده  - نیست؟

یکی از اعضای این کارگروه – که او هم مثل لکوموتیورانی که با وی مصاحبه کردیم تاکید دارد نامی از وی در گزارش برده نشود - به خبرنگار آسیا می گوید: یک لکوموتیو در ماه حدود 300 تا 500 میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداری دارد که با تاخیر طویل المدت و پرداخت نشدن مطالبات شرکت های ریلی، امکان انجام این تعمیرات و فعال نگه داشتن تمام ناوگان لکوموتیو وجود ندارد. با این پاسخ واقعیت مسلمی که استنباط می‌شود این است که شبکه ریلی کشور با کاهش ناوگان لکوموتیو گرم روبرو است و این کمبود ممکن است نواقص فنی را در دیزل‌ها افزایش دهد.

بوق قطارها و سکوت لکوموتیورانان

به این ترتیب به نظر می‌رسد کمبودهایی در شبکه ریلی وجود دارد که می‌تواند از علل مهم سوانح این حوزه باشد. کمبودهایی که لکوموتیورانان سهمی در آنها ندارند اما شاید تاوانش را با جانشان پرداخت کنند. تلاش خبرنگار آسیا برای صحبت با لکوموتیورانان و رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا کمبود لکوموتیو موجب می‌شود که آنها با لکوموتیوی که به ترمز آن اطمینانی نیست به کار ادامه دهند یا وادار به این کار شوند، به جایی نرسید و لکوموتیورانان حاضر به مصاحبه و پاسخ به این پرسش نشدند.

نکته قابل تامل این که چند روز قبل یک مدیر ارشد در راه آهن – مدیر کل راه آهن جنوب – که از پیشکسوتان راه آهن هم بوده از کار برکنار شده و در رسانه های این طور عنوان شده که دلیل برکناری وی سخن گفتن از کمبود لکوموتیو بوده است! شاید لکوموتیورانان هم با دیدن عاقبت سخن گفتن از نارسایی ها و کمبودها، ترجیح می‌دهند سکوت کنند و مرگ خاموش خود را به انتظار بنشینند و پریشانی خود را از وضع موجود تنها با به صدا درآوردن بوق قطار برای همکار مرحومشان نشان دهند.

شایان ذکر است؛ این گزارش به قلم مجتبی کاوه در روزنامه آسیا منتشر شده است.

گزارش سانحه ریلی در روزنامه آسیا

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 8 26

    نقل قول حرفهای خاله زنکی یک کانال تلگرامی در یک روزنامه اقتصادی صرفا برای تخریب

    • غلام 23 6

      اینکه کمیسیون سوانح استقلال کاری اش مخدوش است و این محرز است حرف خاله رنگی هست به نظر شما ؟

    • ناشناس 15 4

      کجاش خاله زنکی بود
      با استدلال نقد کن

  • ناشناس 7 3

    من خودم ریس قطار بودم متاسفانه از ابتدای راه آهن تمام مدیران با این صنف مشکل داشتن بنظر من دولت اگه راه آهن رو یک لقمه بکنه بزارن دهن شون میگن باز کمه و راهن ارث پدری ماست هر چیزی حدی داره اعتراض هم باید منطقی باشد براساس منابع باید توقع داشت تنها راه مدیران اینه که تا می توانند خصوصی سازی کنند و جوابگوی این قشر مالکین باشند /b>

    • ناشناس 1 4

      درود بر شرفت لکوموتیو ران. امروز دیگر دولت نیست که شغل ایجاد کنه! همین بخش خصوصی میتونه شغل ایجاد کنه

  • ناشناس 12 2

    اگر کمیسیون سوانح مستقلی داشتیم، قطعا هم تعداد سوانح کمتر بود و هم شدت آنها.
    با این وضع فعلی کمیسیون سوانح و از آن بدتر با این شیوه مدیریت راه آهن که اجازه انتشار اخبار سوانح و عملکرد منفی خود را نمی دهد، باید منتظر سوانح بزرگ تر هم باشیم.

  • سوت پایان 0 1

    مانیز به انتظار مرگ خو سکوت کرده ایم
    شاهد راه آهنی هستیم که مسئولان میانی ان وقتی میخواهند صحبت کنند فقط آمارو ارقام رامد نظر دارند چون این زبان تنها زبان مفهوم روئسای آنان است
    چقدر بار حمل شده چه تعداد مسافر جابجا شده ...مهم نیست به چه قیمتی
    بارها شاهد این بودیم که برای خالی نبودن برنامه لکوموتیوی که تازه از راه رسیده بدون بازدید ورفع عیب دوباره جهت حمل بار اعزام شده یعنی به طور ساده ناوگان ریلی درحال نابودیست تا آقایان رکورد جارجایی بار را جابهجا کنند ورزومه کاری خود را رنگین تر کنند .لکوموتیورانی که متخصص راهبری است باید برای جبران حقوق کم خود وامرتر معاش در اسنپ کارکند.حقوق پرسنل راه آهن نسبت به مسئولیت وسختی هایش یکی از کمترین دریافتی هادر سطح وزارت خانه هاست .از باز سازی ها ی لکوموتیو هم که خبرهای خوشی نیست لکوموتیو ها وصله وپینه ای جور جابجایی رکورد آقایان را میکشند

  • ناشناس 3 2

    یکی از فعالیتهای مهم پس از تشکیل قطار و قبل از اعزام تست و بازدید ترمز است. این تست و بازدید که پیچیدگی زیادی هم ندارد باید توسط مامور بازدید و با همراهی رییس قطار انجام شود. تجربه تاکنون نشان داده که علت تقریبا تمام سوانحی که به دلیل خرابی ترمز روی داده عدم انجام بازدید ترمز بوده. یکی از علل این مسئله ضعف در مدیریت و نارضایتی و بی علاقگی پرسنل در انجام وظایف خود است.

    • ناشناس 0 3

      این قطار از اول که ترمزش خراب نبوده و شما از کجا میدونید که تست نشده ؟
      یه سئوال اگه تست بشه صد در صد سالمه؟
      شما نقشی در خصوص تعمیر و نگهداری نمیبینی ؟
      پس اگر اینطوره همه رو مرخص کنید و. فقط رییس قطار بمونه

  • پاسخ به ناشناس 21 4

    آقای ناشناس! که البته تا حدی هم آشنا هستی و کار شب و روزت شده کامنت گذاشتن زیر برخی خبرها و یادداشت ها و فعالیت توییتری برای خوشامد مذاق یکی دو نفر مدیر ارشد !
    این پاسخ بنده را به عنوان نهی از منکر تلقی کن
    یادت باشد که این دنیا زود تمام می شود و من و شما می مانیم و کاشته های بد و خوبمان.
    و اما اصل مطلب؛
    شما مدافع از بین رفتن جان انسان ها هستی؟
    اصل حرف این یادداشت این بوده که باید برای پیشگیری از سوانح، در ساختار کمیسیون سوانح بازنگری شود. حرف درستی هم هست و برای حفظ ایمنی ریلی، واجب است مانند همه راه آهن های خوب دنیا به این توصیه عمل شود.

    مخالفت با این حرف کاملا عقلانی تا کجا؟؟؟
    تصدی یک سمت مدیر کلی و احیانا یک سمت همزمان سرپرستی اداره کل، نهایتش می شود دو زار پول این دنیایی. به فروختن عقبی نمی ارزد. والله نمی ارزد.

    والعاقبه للمتقین